برترین داستانهای فضایی هفته!

ایستگاه فضایی بین‌المللی به دلیل یک رویداد غیرمنتظره کمی تعطیل می‌شود، محققان برای اولین بار نور پشت سیاه چاله را مشاهده می‌کنند و دانشمندان نگران هستند که تغییرات آب و هوایی با رشد گردشگری فضایی بدتر شود. اینها برخی از مهمترین داستانهای این هفته از Space.com است.

 

1ـ ماژول Nauka روسیه در 29 ژوئیه 2021 وارد ایستگاه فضایی بین‌المللی شد

ماژول Nauka روسیه در 29 ژوئیه 2021 وارد ایستگاه فضایی بین‌المللی شد. (اعتبار تصویر: تلویزیون ناسا)

 

این هفته، ایستگاه فضایی بین‌المللی با یک واحد علمی خداحافظی کرد و از یک واحد جدید استقبال کرد. کل این فرایند پر حادثه بود: از جمله سوختن ماژول قدیمی پیر در اتمسفر زمین. این درام به همین جا ختم نشد: ماژول ناوکا روسیه روز پنجشنبه (29 ژوئیه) در ایستگاه فضایی پهلو گرفت و چند ساعت بعد، موتور کنترل کننده ناوکا به طور غیرمنتظره آتش گرفت. این امر باعث شد ایستگاه فضایی به طور موقت کنترل خود را از دست بدهد، اما خوشبختانه خدمه در خطر نبودند.

2ـ دانشمندان برای اولین بار نوری را که از پشت یک سیاهچاله در حال انعکاس است، مشاهده کردند.

 

برخی از سیارات فراخورشیدی بالقوه می‌توانند سیاه‌چاله‌های کوچکی باشند

در یک مطالعه جدید، دانشمندان برای اولین بار نوری را که از پشت یک سیاهچاله در حال انعکاس است، تشخیص دادند. (اعتبار تصویر: ناسا)

 

دانشمندان برای اولین بار نوری را از پشت سیاهچاله مشاهده کردند. در مطالعه جدید، محققان از تلسکوپهای فضایی XMM-Newton آژانس فضایی اروپا و NuSTAR ناسا برای مشاهده نور پشت سیاهچاله‌ای که 800 میلیون سال نوری دورتر در کهکشان مارپیچی I Zwicky 1. واقع شده است استفاده کردند. این سیاهچاله 10 میلیون برابر پرجرمتر از خورشید ما است.

 

3ـ آذر گوی آتشین آسمان شمال تگزاس را روشن کرد.

نمایی از یک آذرگوی آتشین درخشان که آسمان شب را در شمال تگزاس در 25 ژوئیه 2021 روشن ساخت (اعتبار تصویر: جولیا بندی)

 

در 25 ژوئیه، یک آذرگوی آتشین در آسمان عصر تگزاس شمالی مشاهده شد. انجمن شهاب سنگ آمریکا (AMS) 213 گزارش این رویداد، از جمله سه فیلم دریافت کرده است. برخی از گزارشها از ناظران در اوکلاهما، میسوری، آرکانزاس و لوئیزیانا آمده است. اکثر گزارشات تخمین می‌زنند که آذرگوی آتشین حدود 3 تا 4 ثانیه طول کشید و حدود ده نفر صدایی با توپ آتشین گزارش کردند.

 

4ـ بازوهای مارپیچی راه شیری در تحقیقات جدید گایا می‌درخشند.

نقشه راه شیری به لطف انتشار داده‌های اخیر ماموریت گایای اروپایی در حال تغییر است. (اعتبار تصویر: JPL ناسا)

 

نگاه اخیر به آخرین اطلاعات منتشر شده از ماموریت گایا، آنچه دانشمندان در مورد بازوهای مارپیچی راه شیری می‌دانند را گسترش می‌دهد. مأموریت گایا از آژانس فضایی اروپا (ESA) است و از سال 2014 اجرا می‌شود. در دسامبر 2020، جدیدترین دسته مشاهدات خود را با نام Early Data Release 3 (EDR3) منتشر کرد. گایا وظیفه دارد نقشه راه شیری را مانند قبل ترسیم کند.

 

5ـ ستاره‌شناسان پیشنهاد ایجاد گروهی برای رسیدگی به صورت‌فلکی‌های بزرگ را می‌دهند.

تصویر خطوط مورب ناشی از نور منعکس شده توسط گروهی از 25 ماهواره استارلینک را نشان می‌دهد که از منظره تلسکوپ رصدخانه لاول در آریزونا در طول رصد گروه کهکشانی NGC 5353/4 در 25 می 2019 عبور می‌کنند. (اعتبار تصویر : Victoria Girgis/رصدخانه Lowell)

 

شرکت‌هایی مانند اسپیس‌ایکس تعداد زیادی ماهواره کوچک را به مدار خود فرستاده‌اند تا ناوگان عظیمی از فضاپیماهای مخابراتی را بسازند که به عنوان صورت فلکی بزرگ شناخته می‌شود. ستاره‌شناسان پیشنهاد ایجاد SatHub را می‌دهند، یک پروژه بین‌المللی که به رشد زیاد صورفلکی و تهدیدهایی که آنها برای آسمان شب ایجاد می‌کنند، می‌پردازد. ستاره‌شناسان نگران هستند که ممکن است آنها به شرایط مشاهده برای تحقیقات خود آسیب برسانند یا خطری در مدار یا بازگشت مجدد ایجاد کنند.

 

6ـ دانشمندان می‌گویند اگر گردشگری فضایی افزایش یابد، آب و هوای زمین آسیب می بیند.

موتورهای موشکی ترکیبی مانند موتورهای موشکی ویرجین گالاکتیک دوده زیادی از خود ساطع می‌کنند. (اعتبار تصویر: Virgin Galactic)

 

برخی از دانشمندان نگران هستند که رشد گردشگری فضایی مشکل دیگری در مبارزه با تغییرات آب و هوایی باشد. تعداد فزاینده پروازهای موشکی دوده و ذرات زیادی تولید می‌کند که هنگام رهاسازی برای اتمسفر مضر است. دانشمندان همچنین نگران هستند که اطلاعات کمی در مورد اثرات طولانی‌مدت پروازهای مکرر زیرمداری وجود داشته باشد.

  

7ـ آزمایشگاه موشکی در اولین پرواز پس از ناکامی در ماه می موفق شد.

موشک Rocket Lab Electron ماهواره Monolith نیروی فضایی ایالات متحده را از نیوزلند در 29 ژوئن 2021 پرتاب می‌کند. (اعتبار تصویر: Rocket Lab)

 

آزمایشگاه موشکی اولین پرتاب موفق خود را از زمان شکست ماموریت در ماه می 2021 به دست آورد. روز پنجشنبه (29 ژوئیه)، موشک شرکت Electron به ارتفاع 59 فوت (18 متر) از نیوزلند به منظور حمل یک ماهواره نمایشی برای ایالات متحده پرتاب شد.

 

8ـ دانشمندان برای اولین بار بخار آب را در قمر مشتری گانیمید کشف کردند.

قمر مشتری گانیمید، بزرگترین قمر در منظومه شمسی، همانطور که توسط فضاپیمای وویجر 2 ناسا در 7 ژوئیه 1979، از فاصله 745000 مایلی (1.2 میلیون کیلومتری) مشاهده شد. (اعتبار تصویر: ناسا)

 

محققان داده‌های جدید و قدیمی تلسکوپ فضایی هابل ناسا را ​​برای بررسی قمر مشتری گانیمید تجزیه و تحلیل کردند. تحقیقات قبلی نشان می‌داد که این جرم آسمانی بیش از همه اقیانوس‌های زمین آب دارد. با نگاهی گذرا به اطلاعات هابل، محققان برای اولین بار شواهدی از بخار آب در گانیمد را کشف کردند.

 

9ـ یک سیارک به اندازه هرم با خیال راحت از کنار زمین عبور کرد.

تصویر سه بعدی یک سیارک در حال عبور از کنار زمین. (اعتبار تصویر: Aleksandra Sova از طریق Shutterstock)

 

به گفته ناسا، یک سیارک نزدیک به زمین به نام 2008 GO20 در 25 ژوئیه از نزدیکی زمین عبور کرد. در نزدیک‌ترین حالت، این سیارک حدود 2.8 میلیون مایل (4.5 میلیون کیلومتر) با سیاره ما فاصله داشت. برآورد می‌شود که GO20 2008 از 318 تا 720 فوت (97 تا 220 متر) عرض داشته باشد. این اندازه تقریباً هرم بزرگ جیزه است که ارتفاع آن 450 فوت (138 متر) است.

 

10ـ نبوغ در طول دهمین پرواز مریخی خود از مرز 1 مایلی عبور می‌کند.

بالگرد مریخی ناسا در دهمین پرواز خود در 24 ژوئیه 2021 سایه خود را بر سطح مریخ به تصویر کشید (اعتبار تصویر: ناسا/JPL-Caltech)

بالگرد مریخی ناسا به اسم نبوغ یا Ingenuity از مرز 1 مایلی فاصله پرواز خود در 24 جولای پیشی گرفت. این دستاورد در طول دهمین پرواز نبوغ بر فراز مریخ اتفاق افتاد. در آخرین پرواز، نبوغ بر فراز منطقه‌ای صخره ای به نام “ Raised Ridges” در دهانه Jezero عبور کرد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

 

منبع:

The top space stories of the week!

By Doris Elin Urrutia about 21 hours ago

https://www.space.com/36316-the-most-amazing-space-stories-of-the-week.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *