استیون وینبرگ فیزیکدان برنده جایزه نوبل در 88 سالگی درگذشت

 

 

اعتبار: Pixabay/CC0 Public Domain

 

فیزیکدان استیون واینبرگ  که به دلیل مشارکت جداگانه در باز کردن رمز و راز ذرات ریز و فعل و انفعالات الکترومغناطیسی، با دو دانشمند دیگر برنده جایزه نوبل شد، در 88 سالگی درگذشت.

 

کریستین سیناترا، سخنگوی UT، گفت که وینبرگ از دهه 1980 استاد دانشگاه است، به گفته همسرش لوئیز وی جمعه در آستین تگزاس درگذشت. این فیزیکدان چندین هفته در بیمارستان بستری بود، اما به گفته سیناترا علت مرگ منتشر نشد.

 

رئیس دانشگاه UT جی هارتزل در بیانیه‌ای گفت: “فوت استیون وینبرگ برای دانشگاه تگزاس و برای جامعه ضرر بزرگی است.”

 

هارتزل افزود: “پروفسور وینبرگ رمز و راز جهان را برای میلیونها نفر باز کرد و مفهوم طبیعت بشریت و رابطه ما با جهان را غنی کرد.”

 

در سال 1979، وینبرگ همراه با دانشمندان دیگر محمد عبدالسلام و شلدون لی گلاشو موفق شدند جایزه نوبل فیزیک را برای پروژه یکپارچه‌سازی نیروی الکترومغناطیسی با نیروی ضعیف و شکل دادن مفهوم “برهمکنش الکتروضعیف“(electroweak interaction) به دست بیاورند.

 

طبق بیانیه UT، کار آنها درک درستی از چگونگی ارتباط همه چیز در جهان را بهبود بخشید.

 

شان کارول، فیزیکدان نظری در انستیتوی فناوری کالیفرنیا گفت، این کار به فیزیکدانان کمک کرد تا دو نیرو از چهار نیروی طبیعت، نیروهای زیر اتمی معروف به نیروهای هسته‌ای را متحد کنند.

 

کارول گفت: “همه چیز در مورد درک قوانین طبیعت در یک سطح عمیق است. ما موجوداتی کنجکاو هستیم و می‌خواهیم بدانیم که جهان پیرامون ما چگونه کار می‌کند.”

 

طبق گفته برایان گرین، فیزیکدان نظریه ریسمان دانشگاه کلمبیا، کار وینبرگ بر اساس کار آلبرت انیشتین بنا شده است.

 

گرین گفت: “ایده این بود که همه نیروهای طبیعت ممکن است در واقع همان نیرو باشند … این رویایی بود که اینشتین دیده بود.” ” او با نشان دادن اینکه (دو نیرو) همان نیرو بودند، این ایده را به جلو پیش برد.”

 

وینبرگ اهل نیویورک بود و در اوایل کار خود محقق دانشگاه کلمبیا و دانشگاه کالیفرنیا، برکلی بود. وی سپس قبل از پیوستن به دانشکده UT در سال 1982 در دانشکده دانشگاه هاروارد و انستیتوی فناوری ماساچوست خدمت کرد و هم فیزیک و هم نجوم تدریس کرد.

 

از وینبرگ همسر و یک دخترش باقی مانده است. مراسم تشییع جنازه اعلام نشده است.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Nobel prize-winning physicist Steven Weinberg dies at 88

by Ken Miller

https://phys.org/news/2021-07-nobel-prize-winning-physicist-steven-weinberg.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *