آزمایش بر روی تلسکوپ فضایی جیمز وب ادامه دارد

تیم‌های آزمایشگر را می‌توان دید که با دقت در حال کار بر روی یک قسمت حیاتی از رصدخانه معروف به مونتاژ برج قابل استقرار است که به وب کمک می‌کند تا با جداسازی اپتیک سرد خود از انتقال دهنده گرم فضاپیما، دمای عملیاتی زیر صفر خود را حفظ کند. اعتبار تصویر: NASA/Chris Gunn

مهندسان در بررسی آخرین سری آزمایشات تلسکوپ فضایی جیمزوب ناسا پیشرفت قابل‌توجهی داشته‌اند. سه هدف واسط بزرگ اخیراً به اتمام رسیده است و باعث شده تا پیچیده‌ترین و قدرتمندترین تلسکوپ علوم فضایی جهان که تاکنون ساخته شده است به مرحله آمادگی کامل آن برای سفر میلیون مایلی مداری خود نزدیکتر شود. این سه مرحله آزمایشی در زیر شرح داده شده است:

آزمایش مونتاژ برج قابل نصب: به پایان رسید

این برج تلسکوپی با جدا کردن آینه‌ها و ابزارهای خود از اتوبوس فضاپیما و کناره‌ی رو به آفتاب که به نسبت گرمتر است، به وب کمک می‌کند تا دمای عملیاتی فوق‌العاده سرد خود را حفظ کند. طول برج زمانی که به طور کامل مستقر شد به ده فوت می‌رسد، که همچنین به آفتابگیر رصدخانه فضای کافی برای باز کردن سازوکار‌های پیچیده آن را می‌دهد. اخیراً آزمایش این برج یعنی به همان شکل که قرار است در فضا قرار گیرد برای آخرین بار به طور کامل تمدید شده است. سپس تیم‌های آزمایشگر برج را پایین آورده و در جای خود قفل کردند تا برای پرتاب در اواخر امسال آماده شود. دفعه بعدی که این برج مستقر خواهد شد زمانی است که وب در فضا قرار دارد.

پوشش AOS (زیر مجموعه اپتیک قسمت انتهایی): برداشته شده است

“درپوش عدسی” وب برداشته شده است! کارشناسی را می‌توان دید که آنچه را که تحت عنوان پوشش زیر مجموعه نوری عقبی وب شناخته می‌شود، برمی‌دارد. این قطعه مهم از تجهیزات حفاظتی است که مسئول تمیز نگهداشتن و حفظ ابزار رصدخانه از آلاینده‌ها و از نورهای مزاحم در هنگام مونتاژ و آمادگی کامل برای پرواز بود. اکنون که پرتاب بسیار نزدیک است، پوشش برداشته شده است تا مهندسان بتوانند بسته‌بندی بقیه رصدخانه را به شکل پرواز- مانند آن ادامه دهند.

پالت سازه یکپارچه شده: چیده شده برای پرتاب

آفتابگیر که به اندازه زمین تنیس است، کاملاً تا می‌شود تا روی چیزی که به سازه یکنواخت پالت معروف است، قرار گیرد. این ساختارهای پشتیبانی طویل بخشی از سازوکار پیچیده تاشوی رصدخانه است که به آن امکان می‌دهد تا در داخل موشک Ariane 5 برای پرتاب جای گیرد. اکنون که درپوش لنز وب برداشته شده است، مهندسان آزاد بودند که روند تاکردن پالت‌ها را به سمت بالا و در پیکربندی نهایی برای پرتاب به پایان برسانند. در تصویر همراه، ساختارهای پالت وب دیده می‌شود که تا حدی بالا برده شده‌اند، اما از آن زمان به بعد کاملاً برداشته شده و برای اواخر امسال در جای خود قفل شده‌اند.

پس از حذف “درپوش عدسی” تلسکوپ فضایی جیمز وب، مهندسان به راحتی توانستند تا سازه‌های پشتیبانی طویل را تا کنند. این سازه‌ها قرار است در هنگام حمل و نقل و استقرار از آفتابگیر رصدخانه محافظت کنند. اعتبارتصویر: NASA/Chris Gunn

این آزمایش در یک فضای تمیز در Northrop Grumman در ساحل ردوندو، کالیفرنیا انجام شد.

 

تلسکوپ فضایی جیمز وب با پرتاب در سال 2021 مهمترین رصدخانه علوم فضایی جهان خواهد بود. وب اسرار موجود در منظومه شمسی را حل خواهد کرد، به جهان دورتر در اطراف سایر ستارگان نگاه خواهد کرد و ساختارها و ریشه‌های مرموز جهان و همچنین مکان ما را در آن  بررسی خواهد کرد. وب یک برنامه بین‌المللی است که ناسا آنرا به همراه شرکای خود، ESA (آژانس فضایی اروپا) و آژانس فضایی کانادا  سرپرستی خواهد کرد.

منبع:

https://phys.org/news/2021-07-james-webb-space-telescope.html

ترجمه از: رویا قنادی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *