ثروتمندترین مرد جهان جف بزوس در فضا

 

 

نیو شپارد بلو اوریجین در 20 ژوئیه 2021 در ون هورن، تگزاس

 

ثروتمندترین مرد سیاره جف بزوس روز سه شنبه در اولین مأموریت انسانی بلو اوریجین در فضا حضور داشت، لحظه‌ای مهم برای یک صنعت نوپا که می‌خواهد مرز نهایی را در دسترس گردشگران نخبه قرار دهد.

 

بزوس پس از لمس سفینه فضایی در صحرای غرب تگزاس پس از 10 دقیقه پرش به خط کارمان و بازگشت، گفت: “یک گروه بسیار خوشحال در این کپسول وجود دارد.”

 

خدمه چهار نفره خانواده‌ای را که به استقبال آنها در محل فرود آمده بودند در آغوش گرفتند.

 

پیش از این، کپسول نیو شپارد به ارتفاع 66.5 مایلی (107 کیلومتری) رسیده بود و به مسافران اجازه می‌داد هنگام تحسین منحنی زمین، بی‌وزنی را تجربه کنند.

 

والی فانک، که به بزوس، برادرش و الیور دیمن، هلندی 18 ساله که جوانترین فضانورد جهان شد، پیوست ، گفت: “اینجا هوا تاریک است.”

 

 

بنیانگذار ویرجین گالاکتیک، ریچارد برانسون در 11 ژوئیه سفر خودش را انجام داد و در نبرد با بیلیونرها، فرد  مغرور آمازون را به سختی شکست داد.

 

اما بلو اوریجین هم در ارتفاعی که کشتی نیو شپارد قابل استفاده مجدد آن در مقایسه با هواپیمای فضایی ویرجین به آن صعود می‌کند و هم در بلندپروازی هایش در اولویت قرار داشت.

 

بزوس، 57 ساله، بلو اوریجین را در سال 2000 تأسیس کرد که با هدف ساخت مستعمرات فضایی با جاذبه مصنوعی که میلیون‌ها نفر در آنجا کار و زندگی می‌کنند.

 

جف بزوس (C)، والی فانك (R) و الیور دیمن (L) پس از بازگشت كپسول  نیوشپارد با استفاده مجدد بلو اوریجین، از فضا بازگشتند و با خیال راحت در 20 ژوئیه 2021 در ون هورن تگزاس به زمین نشستند.

 

امروزه، این شرکت در حال ساخت یک موشک مداری بالابر به نام New Glenn و همچنین یک فرودگر ماه است که امیدوار است قراردادی با ناسا منعقد شود.

 

موشک نیو شپارد که به نام آلن شپارد، اولین آمریکایی در فضا نامگذاری شده بود، 15 پرواز بدون سرنشین انجام داده بود تا بتواند مکانیسم‌های ایمنی را آزمایش کند.

 

پرواز کمی به تأخیر افتاد و در ساعت 1312 به وقت گرینویچ از تاسیساتی از راه دور در غرب صحرای تگزاس در حدود 25 مایلی (40 کیلومتری) شمال نزدیکترین شهر، ون هورن آمد.

 

غایب هنوز ناشناس صاحب یک حراج 28 میلیون دلاری برای یک صندلی بود که “درگیری برنامه‌ریزی” داشت و در پرواز آینده شرکت خواهد کرد.

 

پدر دیمن، مدیرعامل یک شرکت سهامی خاص، در مناقصه بود و به پسر نوجوان خود اجازه داد اولین مشتری پرداخت کننده شرکت شود.

پس از بلند شدن، نیو شپارد با استفاده از موتور اکسیژن مایع هیدروژن مایع که تنها محصول جانبی آن بخار آب است، با سرعتی بیش از 2300 مایل در ساعت (3700 کیلومتر در ساعت) به سمت فضا می‌رود.

 

این عکس در 1 ژوئیه سال 2021 با مجوز از بلو اوریجین فضای داخلی کپسول خدمه بلواوریجین را نشان می‌دهد.

 

این شرکت می گوید که امسال قصد دارد دو پرواز دیگر  و پروازهای زیادی در سال آینده انجام دهد.

 

مدیر عامل شرکت باب اسمیت روز یکشنبه اعلام کرد که پرتاب بعدی می‌تواند در سپتامبر یا اکتبر انجام شود و افزود “تمایل به پرداخت همچنان بسیار زیاد است.”

پیرترین و جوانترین: والی فانک بود  در سن 82 سالگی پیرترین فضانورد بود، نوجوان هلندی، الیور دیمن، اولین مشتری پرداخت کننده شرکت بود که جوانترین فضانورد شد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

World’s richest man Jeff Bezos blasts into space

by Issam Ahmed

https://phys.org/news/2021-07-world-richest-jeff-bezos-blasts.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *