زمین‌شناسان سرنخ‌هایی از الگوهای آب و هوایی باستان را  پیدا می‌کنند؟!

اعتبار: دامنه عمومی CC0

 

یک میلیون سال پیش، فصول خشک بیشتر شده و جنگلها از دشتهای صخره‌ای بیشتر بودند. در همین حال، اجداد باستانی ما به صورت گروهی در اطراف یک دریاچه نزدیک، با توسعه ابزارهای سنگی جدید زندگی می‌کردند.

 

در طی فشار طولانی سالها، گل و رسوب در آن دریاچه آفریقای شرقی به سنگ تبدیل شد و گرده‌ها و ارگانیسمهای میکروسکوپی را در شبکه‌های خود به دام انداخت. امروزه محققانی مانند کنی لیت با تجزیه و تحلیل نمونه‌هایی از این رسوبات باستانی که به عنوان هسته‌های رسوبی شناخته می‌شوند، تصویری از محیط زیست انسانهای اولیه را به نام خانه ایجاد می‌کنند.

 

لیت، دانشجوی دکترای علوم زمین‌شناسی، اولین نویسنده “الگوهای هزارتوی در ماگادی (کنیا)” است. از جمله نویسندگان مشترک می‌توان به استاد برجسته علوم زمین‌شناسی و مطالعات محیطی تیم لوونشتاین، مشاور وی و همچنین رابین رنو از دانشگاه ساسکاچوان کانادا، آر. برنهارت اوون از دانشگاه باپتیست هنگ کنگ و اندرو کوهن از دانشگاه آریزونا اشاره کرد.

 

تحقیقات لیت بخشی از پروژه ملی علوم بنیادی و پروژه حفاری Paleolakes) HSPDP) است که به بررسی چگونگی تأثیر آب و هوا بر تکامل انسان در شکاف آفریقای شرقی می‌پردازد. به طور کلی، این پروژه شامل 5 میلیون سال گذشته است. لیت از این پروژه فقط آخرین میلیون سال گذشته را در نظر گرفته است.

 

او به ویژه بر منشا حیوانات گنجانده شده در دریاچه ماگادی کنیا تمرکز دارد. سنگ ریز‌دانه‌ای که از مواد سیلیسی تشکیل می‌شود ، “چرت” “کریپتوکریستالی” است، متشکل از بلورهای بسیار کوچکی که  توسط میکروسکوپ‌های پرقدرت دیده می‌شوند.

زمانی که ساختار کریستالی آنقدر کوچک باشد که با چشم غیر مسلح قابل رویت نباشد و میکروسکوپ لازم است، به آن ماکروکریستالین یا کریپتوکریستالین می‌گوییم (از کلمه یونانی crypto به معنی مخفی).

 

وی توضیح داد که دانشمندان بر این باورند که چرت در سطح زمین تشکیل می‌شود و بنابراین حاوی اطلاعاتی در مورد محیط زیست در زمان تشکیل آن است. به دلیل این کیفیت، آنها می‌توانند از چرت برای محاسبه مدت زمان وقایع خاص آن زمان استفاده کنند، مانند خشکسالی – که در آفریقای شرقی غیر معمول نیست، جایی که آب و هوا بین دوره‌های مرطوب و خشک در نوسان است.

 

با گشودن دریچه‌ای به گذشته‌های دور، چرت به روند حتی بزرگتری اشاره می‌کند.

 

وی گفت: “یکی از چیزهای شگفت‌انگیزی که ما دریافتیم این بود که از یک میلیون سال پیش در شرق آفریقا روند خشک شدن تدریجی وجود داشته است. این روند به تدریج بیشتر و بیشتر می‌شود.” “اما در این حال، ما هنوز هم نوسان بین خشکی و رطوبت را داریم.”

 

وی در مقاله زمین‌شناسی، الگوی هزارتویی را که در صخره‌های این دوره پیدا کرده است، کشف می‌کند. او توضیح داد که الگوها در طبیعت معمول هستند و این الگوی خاص با خشک شدن شکل می‌گیرد.

 

وی گفت: “این مساله به ما می‌گوید كه تمام تشكیلات و جامد شدن چرتها در نزدیكی سطح، جایی كه در معرض هوا بود، رخ داده است.” “از آنجا که این اتفاق قبل از دفن و فشرده شدن رسوبات رخ داده است، شواهد اثبات کننده دیگری نیز وجود دارد، مانند قطعات گیاهان کاملاً زیبا و موجودات تک سلولی که دیاتوم نامیده می‌شوند.”

 

این دوره زمانی همزمان با انتقال منطقه از درختان و جنگلها به علفزارها است که زیست‌شناسان و میکروب‌شناسان تیم قادر به ردیابی آن از طریق گرده‌های حفظ شده در هسته رسوبات هستند. در آن دوره، انسانهای اولیه دریاچه مگادی نیز ابزارهای سنگی را به روشهای جدید ایجاد می‌کردند.

 

منبع:

Reading the rocks: Geologist finds clues to ancient climate patterns in chert

by Binghamton University

https://phys.org/news/2021-07-geologist-clues-ancient-climate-patterns.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *