اسیدیته اتمسفر بر محیط زیست اقیانوسی تأثیر می‌گذارد!!

اعتبار: دامنه عمومی CC0

 

براساس تحقیقات جدید به رهبری دانشگاه East Anglia (UEA)، افزایش اسیدیته در اتسمفر تعادل اکولوژیکی اقیانوس‌ها را مختل می‌کند.

 

اولین مطالعه بررسی تأثیر اسیدیته در انتقال مواد مغذی به اقیانوس نشان می‌دهد که نحوه تحویل مواد مغذی بر بهره‌وری اقیانوس و توانایی جذب CO2 اتسمفر تأثیر می‌گذارد.

 

این تحقیق، “تغییر اسیدیته اتمسفری به عنوان تعدیل کننده رسوب مواد مغذی و بیوشیمی  اقیانوس”، در Science Advances منتشر شده است. این تجزیه و تحلیل توسط یک تیم متخصص بین‌المللی، با حمایت مالی گروه متخصصان سازمان ملل در زمینه‌های علمی حفاظت از محیط زیست دریایی (GESAMP) انجام شد.

 

پروفسور الکس بیکر، استاد شیمی دریایی و اتسمفری در دانشکده علوم محیطی UEA، نویسنده اصلی این مقاله است. وی اظهار داشت: انتشار آلاینده‌ها توسط انسان باعث تغییرات قابل توجهی در اسیدیته اتسمفر شده و منجر به اثرات شناخته شده زیست‌محیطی مانند باران اسیدی می‌شود.

 

“اسیدیته اتمسفری بر کمیت و توزیع مواد مغذی (نیتروژن، فسفر و آهن) منتقل شده به اقیانوس تأثیر می‌گذارد.

 

“اسیدها هنگام انتقال از طریق اتسمفر، به سطح ذرات گرد و غبار صحرا حمله می‌كنند و باعث افزایش نسبت فسفر و آهن موجود در آن ذرات می‌شوند كه با ریزش گرد و غبار به داخل اقیانوس حل می‌شود.

 

“کار ما نشان می‌دهد که افزایش اسیدیته از زمان انقلاب صنعتی نسبت فسفر و آهن را که به ترتیب 14 و 16 درصد محلول هستند را افزایش داده است. این افزایشها تأثیر کوددهی مستقیم بر فیتوپلانکتون دریایی داشته است.”

 

در همین بازه زمانی، انتشار آلاینده‌ها حداقل مقدار نیتروژن اضافه شده به اقیانوسها را از طریق اتمسفر دو برابر کرده‌اند.

 

پروفسور ماریا کاناکیدو از دانشگاه کرت در هراکلیون یونان نیز با استفاده از مدلسازی رسوب حمل و نقل شیمیایی جهانی در این تحقیق سهیم بود. وی گفت: اسیدیته توزیع نیتروژن بین ذرات و گازهای موجود در اتمسفر را کنترل می‌کند، به طوری که تغییرات اسیدیته مدت زمانی را که نیتروژن در اتسمفر باقی می‌ماند و از این رو در جایی که در اقیانوس قرار دارد را تغییر می‌دهد.

 

علاوه بر لقاح، این تغییرات در میزان و توزیع جغرافیایی رسوب مواد مغذی نیز بر تعادل اکولوژیکی اقیانوس تأثیر می‌گذارد.

 

پروفسور كناكیدو گفت: “جوامع فیتوپلانكتون نسبت به عناصر غذایی موجود در آنها حساس هستند. تغییراتی در رسوب مواد مغذی كه شناسایی كرده‌ایم احتمالاً منجر به تغییرهای زیست‌محیطی خواهد شد زیرا ورودی اتمسفر توازن مواد مغذی آبهای سطحی را تغییر می‌دهد.

این تغییرات می‌تواند باعث افزایش انواع خاصی از فیتوپلانکتون‌ها بسته به سازگاری موجودات با سطح نسبی مواد مغذی موجود در آب، نسبت به بقیه شود.

 

یکی دیگر از اعضای تیم، پروفسور آتاناسیوس ننس، از Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne، سوئیس و مرکز مطالعه کیفیت هوا و تغییر اقلیم بنیاد تحقیقات و فناوری Hellas در پاترا، یونان است.

 

پروفسور ننس گفت: “ذرات ریز آئروسل علی‌رغم کاهش قابل توجهی در آلاینده‌ها، به شدت اسیدی باقی می‌مانند. درک این رفتار ضد شهودی و تأثیر آن در تأمین مواد مغذی به اقیانوس تنها به لطف پیشرفت تئوری و مدل‌سازی امکان‌پذیر شده است.

 

“انتشارات انسانی به تغییر میزان اسیدیته اتمسفر در آینده ادامه خواهد داد. کنترل انتشار آلاینده‌ها برای مقابله با بارانهای اسیدی باعث کاهش اسیدیته آئروسل در بسیاری از مناطق جهان می‌شود، در حالی که ادامه توسعه اقتصادی احتمالاً افزایش بیشتر اسیدیته در مناطق دیگر را در پی خواهد داشت. “

 

بعید است این سیستم به شرایط پیش صنعتی خود بازگردد، زیرا آتش‌سوزی‌ها – که هم بر تامین مواد مغذی و هم بر میزان اسیدیته تأثیر می‌گذارند – نقش مهمی را در آب و هوای گرم‌تر بازی می‌کند و تأثیر آن بسیار نامشخص است.

 

پروفسور بیکر گفت: “دانش ما در مورد فعل و انفعالات پیچیده بین تأمین مواد مغذی و جوامع میکروبی دریایی محدود است. پیش‌بینی عواقب تغییرات طولانی‌مدت در اسیدیته اتمسفری بر اکوسیستم‌های دریایی باید در کنار سایر عوامل استرس‌زا در سیستم مانند اقیانوس مورد توجه قرار گیرد. اسیدی شدن، گرم شدن و از بین بردن اکسیژن‌زدایی. “

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Atmospheric acidity impacts oceanic ecology

by University of East Anglia

https://phys.org/news/2021-07-atmospheric-acidity-impacts-oceanic-ecology.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *