برترین داستانهای فضایی هفته!

 

 

ونوس ممکن است تا به امروز از نظر زمین‌شناسی فعال باشد، دانشمندان قدیمی‌ترین سیاه‌چاله شناخته شده را کشف می‌کنند و زمین ممکن است دو برابر بیشتر از آنچه تصور می‌شد، گرما را حفظ کند. بهترین داستانهای این هفته است.

 

1ـ آب و هوای زمین بیش از آنچه تصور می‌شد، تعادل ندارد.

اعضای هیئت مدیره در 229مین نشست انجمن نجوم آمریکا در مورد اتمسفر زمین به منظور کاهش تأثیر تغییرات آب و هوا و تاثیری که ممکن است در آسمان شب و نجوم داشته باشد، بحث کردند. (اعتبار تصویر: ناسا)

 

براساس تحقیقات جدیدی که از داده‌های ماهواره‌های رصدکننده زمین ناسا انجام شده، زمین دو برابر بیشتر از 14 سال پیش گرما را به دام می‌اندازد. دانشمندان دریافتند که تفاوت بین انرژی ورودی و خروجی، معروف به عدم تعادل انرژی، در مقایسه با سالهای قبل در سالهای 2005 و 2019 دو برابر شده است. این مطالعه که در 15 ژوئن 2021 منتشر شد، مدت کوتاهی را پوشش می‌دهد اما یافته‌ها حاکی از آن است که آب و هوای زمین بیش از آنچه تصور می‌شد دارای تعادل نیست.

 

 

2ـ زهره می‌تواند از لحاظ زمین‌شناسی تا به امروز فعال باشد.

این تصویر رنگی مساحتی به وسعت 684 مایل (1100 کیلومتر) از دشتی در ناهید به نام Lavinia Planitia را نشان می‌دهد. رنگ‌ها نشان می‌دهد که در آن پوسته زهره، یا لیتوسفر، به ساختارهایی شبیه صفحه های تکتونیکی زمین تقسیم شده است. (اعتبار تصویر: دانشگاه ایالتی NC ، براساس تصاویر اصلی NASA / JPL)

 

گروهی از دانشمندان شواهدی از عوارض سطحی موجود در ناهید پیدا کردند که نشانه احتمالی فعال بودن این سیاره از نظر زمین‌شناسی است. اگر زهره دارای یک لایه ذوب شده زیرسطحی فعال باشد، دانشمندان می‌توانند از ونوس در مورد اوایل زمین یا سیاره‌های دوردست استفاده کنند. محققان یافت‌های خود را با استفاده از تصاویر رادار قدیمی مأموریت ماگلان ناسا انجام دادند که در سال 2004 به کار خود پایان داد.

 

3ـ دانشمندان طوفان قدیمی‌ترین ابرسیاه‌چاله شناخته شده را پیدا ‌کردند.

تصویر هنری از طوفانی که توسط یک ابرسیاه‌چاله در مرکز کهکشان ایجاد شده است. انرژی شدید ناشی از سیاهچاله، جریان عظیمی از گاز را منفجر می‌کند که ماده بین ستاره‌ای را ایجاد می‌کند که ماده تشکیل ستاره‌ها است. (اعتبار تصویر: ALMA (ESO / NAOJ / NRAO))

 

در مطالعه جدیدی که در 14 ژوئن 2021 منتشر شد، دانشمندان “طوفان” ابرسیاه‌چاله را کشف کردند. این طوفان و نسخه‌های جدید آن، یک باد کهکشانی تولید می‌کند که ماده بین‌ستاره‌ای را حرکت می‌دهد و بر توسعه سیستم‌های ستاره‌ای تأثیر می‌گذارد. به نظر می‌رسد کهکشان‌ها و سیاهچاله‌های بزرگ در مراکز آنها با هم تکامل یافته‌اند و این کشف اخیر جنبه باستانی این رابطه را روشن می‌کند.

 

4ـ مجمع جهانی اقتصاد رتبه جدید پایداری فضاپیماها را اعلام کرد.

تصویری مفهومی که بقایای فضایی را نشان می‌دهد که به دور زمین می‌چرخند (اعتبار تصویر: Johan Swanepoel / Shutterstock)

 

بر اساس اعلامیه 17 ژوئن 2021 از مجمع جهانی اقتصاد (WEF)، اپراتورهای فضاپیما می‌توانند از سال 2022 برای رتبه‌بندی پایداری فضایی (SSR) اقدام کنند. SSR به طور مشترک توسط WEF، آژانس فضایی اروپا (ESA) و آزمایشگاه رسانه‌ای MIT ساخته شد. رتبه‌بندی خوب SSR نشان می‌دهد که فضاپیمای اپراتور در ایجاد مشکل ناخواسته فضایی سهیم نیستنذ. این امتیاز شامل مواردی مانند انتخاب مدار، برنامه‌های دور مداری و سایر جنبه‌های پرواز فضایی خواهد بود.

 

5ـ فروش بلیط بالون به استراتوسفر با قیمت 125000 دلار آغاز می‌شود.

خودروی آزمایشی “Neptune One” از Space Perspective این عکس را از ارتفاع حدود 100000 فوتی (30000 متری) طی یک پرواز آزمایشی از فلوریدا در 18 ژوئن 2021 گرفته است. (اعتبار تصویر: Space Perspective)

 

شرکت Space Perspective مستقر در فلوریدا برای هر صندلی سوار بر بالون استراتوسفر 125000 دلار هزینه می‌گیرد كه برای رساندن هشت مسافر به ارتفاع 100000 فوتی (30000 متری) طراحی شده است. یک سفر حدود شش ساعت طول می‌کشد.

 

6ـ شهرونددانشمندها دو سیاره غول گازی را در اطراف یک ستاره خورشید مانند کشف می‌کنند.

تصویر هنری از دو سیاره گازی در مدار ستاره درخشان HD 152843. (اعتبار تصویر: ناسا / اسکات ویسینگر)

 

شهرونددانشمندان با استفاده از داده‌های فضاپیمای Transitive Exoplanet Survey Satellite (TESS) ناسا یک جفت سیاره فراخورشیدی غول گازی را کشف کردند که در حال چرخش به دور یک ستاره خورشید مانند هستند. سیاره داخلی حدود 3.4 برابر بزرگتر از زمین است و سیاره بیرونی تقریبا شش برابر بزرگتر از زمین است.

 

7ـ آژانس فضایی اروپا در نظر دارد تعداد زیادی فضانورد را به کار گیرد.

گروه جدیدی از فضانوردان در اواخر سال 2022 به آژانس فضایی اروپا خواهند پیوست. (اعتبار تصویر: ESA)

 

آژانس فضایی اروپا (ESA) تقریباً سه برابر بیشتر از سال 2008 متقاضی فراخوان فضانوردان جدید در سال 2008 (دور قبلی جذب فضانوردان) دریافت کرده است. علاوه بر رکوردشکنی بیش از 22000 اپلیکیشن فعلی، آژانس فضایی نیز هفته جاری اعلام کرد که تعداد متقاضیان زن چهار برابر شده است، از 1287 در سال 2008 به 5419 در دور اخیر افزایش یافته است. از میان این تعداد ثبت درخواست‌ها، حدود 1500 داوطلب برای ارزیابی روانشناختی دعوت می‌شوند و در نهایت شش پرسنل فضانورد و 20 فضانورد ذخیره برای پرواز به ESA انتخاب می‌شوند.

 

8ـ کهکشان NGS 1052-DF2

تصویر تلسکوپ فضایی هابل از یک کهکشان به نام NGC 1052-DF2 یا DF2  که با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده بین دسامبر 2020 و مارس 2021 ایجاد شده است. تصویر از NASA/ESA/STScI/Zili Shen (Yale)/Pieter van Dokkum (Yale)/Shany Danieli (IAS)/Alyssa Pagan (STScI))

 

ستاره‌شناسان از تلسکوپ هابل برای مطالعه کهکشان عجیبی استفاده کردند که تقریباً قابل رویت است. کهکشان معروف به DF2، کاملاً متفاوت از کهکشان راه شیری است: این کهکشان هیچ مرکز روشنی، بازوی مارپیچی، ابرسیاهچاله‌ای در قلب خود ندارد و کمتر از یک درصد جمعیت ستاره‌ای کهکشان راه شیری دارد.

 

9ـ برخورد این دنباله‌دار به زمین ممکن است همزمان با آغاز عصر حجر باشد.

 

این سایت باستانی در آریزونا در ایالات متحده شواهدی از برخورد یک دنباله‌دار را نشان می‌دهد. (اعتبار تصویر: گروه تحقیقات دنباله‌دار)

 

محققان نظریه‌ای را بررسی کردند که نشان می‌دهد یک دنباله‌دار 13000 سال پیش در زمین احتمالاً در آمریکای شمالی یا گرینلند به زمین برخورد کرده است. این کار براساس یک ایده قبلی بوجود آمده است که نشان می‌دهد برخورد بزرگ یک دنباله‌دار قبل از دوره نوسنگی، قسمت اول عصر سنگی بوده است. ایده‌های این کار جدید، منتشر شده در می 2021، نیاز به تحقیقات بیشتر دارد تا مشخص شود آیا برخورد یک دنباله‌دار به نحوی بر روند تمدن بشری تأثیر داشته است یا خیر.

 

10ـ شرکت هواپیمایی یونایتد با یک تولید کننده جت مافوق صوت برای پروازهای همکاری می‌کند.

تصویر هنری از هواپیمای مافوق صوت یونایتد ایرلاینز که توسط Boom Supersonic ساخته شده است. (اعتبار تصویر: United Airlines)

 

شرکت هواپیمایی یونایتد موافقت کرد 15 هواپیمای Overture را از Boom Supersonic خریداری کند تا مسافران هواپیمایی تجاری آینده را سریعتر از سرعت صوت به مقصد برسانند. Boom هنوز یک هواپیمای جت مافوق صوت را در پرواز آزمایش نکرده است، اما اظهار داشته است که Overture می‌تواند فقط در 3 ساعت و 45 دقیقه مسافران را از پاریس به مونترال بفرستد، یعنی تقریباً نیمی از مدت زمان فعلی سفر 7 ساعت و 15 دقیقه.

 ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

The top space stories of the week!

https://www.space.com/36316-the-most-amazing-space-stories-of-the-week.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *