ناسا برای رفع مشکل تلسکوپ فضایی تلاش می‌کند!!

مهندسان ناسا در حال کار برای راه‌اندازی مجدد تلسکوپ فضایی هابل پس از یک ناهنجاری غیرمنتظره هستند.

شاتل دیسکاوری تلسکوپ فضایی هابل را مستقر می‌کند. هابل در سال 1990 از محل حمل بار در دیسکاوری آزاد شد.

ناسا / موسسه اسمیتسونیان / شرکت لاکهید

تلسکوپ فضایی هابل ناسا با یک مشکل روبرو شده است، اگرچه هنوز پایان کار آن نزدیک نیست (امیدواریم). پس از بیش از 30 سال کشف پیشگامانه، اوایل این ماه هنگامی که رایانه آن خاموش شد، تلسکوپ به حالت ایمن درآمد، تلسکوپ با مشکل روبرو شد. اکنون، مهندسان در حال مرتب‌سازی بر اساس گزینه‌ها و راه‌حل‌های ممکن هستند.

مشکلات با هابل

مشکلات فعلی از 13 ژوئن آغاز شد، زمانی که کامپیوتر اصلی محموله تلسکوپ به طور غیرمنتظره خاموش شد. این تیم به یک ماژول حافظه مشکوک شدند و قصد داشتند به یکی از سه ماژول پشتیبان دیگر تغییر کنند. با این حال، چندین تلاش برای تعویض در 16 و 17 ژوئن موفقیت‌آمیز نبود و تلسکوپ در حالت ایمن باقی مانده است.

نسخه اصلی هابل رایانه هابل NASA Standard Spacecraft Computer-1 (NSSC-1) و جایگزینی بعدی آن از اواخر دهه 1980 است که با چهار ماژول حافظه نیمه هادی فلزی-اکسید تکمیلی 64K جداگانه (CMOS) کامل می‌شود. این سیستم همچنین دارای یک کامپیوتر پشتیبان کامل برای بارگیری اضافی است. NSSC-1 در واحد ابزار علمی کنترل و مدیریت داده‌ها (SI C&DH) واقع شده است و هر دو در ماه می 2009 در مأموریت تعمیر نهایی دوره شاتل فضایی جایگزین شدند. واحد اصلی SI C&DH در سال 2008 از کار افتاد. تا به امروز، واحد پشتیبان از زمان نصب اولیه در سال 2009 هنوز فعال نشده است، اگرچه قبل از راه‌اندازی، کاملاً روی زمین آزمایش شده بود.

کلر آندرولی (NASA-Goddard) می‌گوید: “رایانه پشتیبان قبل از نصب کاملاً روی زمین آزمایش شده است.” “اگر مشکلی در آن وجود داشته باشد، طبق معمول روند شناسایی منبع مشکل و رفع احتمالی آن آغاز می‌شود.”

دانشمندان واحد دستوری و داده‌ها را در آزمایشگاه احاطه کرده‌اند. واحد جایگزین SI C&DH، قبل از نصب در آزمایشگاه در هنگام ماموریت تعمیر نهایی در سال 2009، در آزمایشگاه دیده می‌شود.

ناسا

در حال حاضر، تیم به دنبال بررسی این مسئله است که آیا این مشکل در نرم‌افزار رابط استاندارد (STINT) یا خود پردازش مرکزی (CPM) نهفته است. این تیم در حال کار بر روی روش‌هایی برای تغییر احتمالی به نسخه پشتیبان است که در صورت لزوم، برای دستیابی به وضعیت عملیاتی، چندین روز بررسی انجام می‌شود.

آندرولی می‌گوید: “این تیم در حال طراحی آزمایشاتی است كه طی چند روز آینده برای جداسازی بیشتر مسئله و شناسایی راه حل انجام خواهد شد.” “اگر مشکل برطرف نشود، سخت‌افزار پشتیبان روشن می‌شود و ارزیابی عملکرد رایانه و بازیابی عملکردهای عادی علمی چند روز طول می‌کشد.”

هابل توسط شاتل فضایی دیسکاوری STS-31 راه‌اندازی شد و در 25 آوریل 1990 از محفظه بار شاتل آزاد شد، از آن زمان تاکنون مرزهای درک ما از جهان را پیش می‌برد.

اما اولاً، هابل مجبور بود بر نقص در اپتیک خود که فقط پس از استقرار کشف شده بود، غلبه کند، مشکلاتی که در اولین مأموریت تعمیرات در دسامبر 1993 اصلاح شد. از آن زمان، هابل برای مشاهده وقایع نجومی نزدیک و دور، آماده بود: برخورد دنباله‌دار Shoemaker-Levy 9 به مشتری در سال 1994، کشف قمرهای Styx ، Nix ، Kerberos و Hydra در اطراف پلوتو، یافتن ابرنواخترهای دور در کهکشان‌های دیگر.

قمرهای پلوتو ، به تصویر کشیده شده توسط هابل (پرتره‌ای خانوادگی از قمرهای پلوتو).

NASA / ESA / M.Showalter

ستاره‌شناسان از این تلسکوپ برای جمع‌آوری عمیق‌ترین منظره ما از جهان اولیه، استفاده کردند. اخیراً، عکسهایی از خوشه‌های غول پیکر کهکشانی را در مورد بزرگترین عدسی‌های گرانشی که به طور طبیعی وجود دارند، به منجمان ارائه داده است.

تصویر از خوشه کهکشانی Abell 370. عکس از: ناسا / ESA / J. Lotz / تیم HFF (STScI)

پرتره هابل از “ستون‌های خلقت” در سحابی عقاب، که در سال 1995 گرفته شده است، بدون شک مشهورترین تصویر آن است. در سال 2014، هابل مجدداً از این برج‌های شکل‌گیری ستاره بازدید کرد تا منظره‌ای عریض‌تر و دقیق‌تر را در هر دو حالت مرئی (چپ) و مادون قرمز ثبت کند، ستاره‌های درون و فراتر از ابرهای گاز و غبار سحابی را نشان می‌دهد. این نمایش قدرتمند در کنار هم به تجسم این امر کمک می‌کند که چرا بسیاری از ستاره‌شناسان از کار هابل در کنار تلسکوپ فضایی آینده جیمز وب هیجان زده شده‌اند.

تیم NASA / ESA / میراث هابل (STSCI / AURA)

آخرین ماموریت تعمیرات در سال 2009 تقریبا اتفاق نیفتاد. یکی از ملزومات مأموریتهای شاتل پس از فاجعه سال 2003 کلمبیا، رسیدن مدارگردها به ایستگاه فضایی بین‌المللی بود. هابل در مدار متفاوت و بالاتر قرار دارد. به عنوان یک راه حل، ناسا در هنگام انجام ماموریت تعمیر STS-125 ، مدارگرد دوم (Endeavor) را در حالت آماده به کار داشت (در صورت نیاز به نجات).

پایان برنامه شاتل در سال 2011 همچنین پایان قابلیت تعمیر دستی هابل را رقم زد، زیرا ناسا دیگر امکان دستیابی و تعمیر تلسکوپ فضایی را ندارد. فضانوردان، برای روزی که سرانجام ماموریت تلسکوپ فضایی به پایان می‌رسد، در STS-125 قابلیت deorbit را روی هابل نصب کردند.

در این مرحله، تیم فقط به فکر خاتمه تلاشهای بهبودی برای هابل است: “وقتی همه گزینه‌های اضافه کار را تمام کنیم،” آندرولی می‌گوید. “اما هنوز تعداد بسیاری وجود دارد که ما هنوز آنها را امتحان نکرده‌ایم و به احتمال بسیار زیاد یکی از اینها جواب می‌دهد.”

دو شاتل یک منظره نادر: دو شاتل فضایی روی سکوهای پرتاب (آتلانتیس و اندوور) برای STS-125. ناسا / دیمیتری گروندیداکیس

اگر هابل دوباره راه‌اندازی شود، عمر عملیاتی آن ممکن است با تلسکوپ فضایی جیمزوب که قرار است در نوامبر سال جاری آغاز به کار کند، همپوشانی داشته باشد. JWST که اغلب به عنوان “جانشین هابل” شناخته می‌شود، در طول موج‌های مادون قرمز کار خواهد کرد. برخلاف هابل، تلسکوپ وب به سمت نقطه لاگرانژ (L2) فراتر از مدار ماه هدایت می‌شود و آن را برای ترمیم از دسترس خارج می‌کند.

اگر بین عرض‌های جغرافیایی 30 درجه شمالی و 30 درجه جنوبی زندگی می‌کنید، می‌توانید به طور مرتب هابل را در سحر یا غروب مشاهده کنید. حتماً سایت  Heavens-Above برای مسیر عبور هابل در منطقه سکونت خود  بررسی کنید.

HUBBLE TROUBLE: NASA WORKS TO FIX SPACE TELESCOPE