اسپیس ایکس قبل از آزمایش پرواز مداری، موشک غول پیکر استارشیپ و تقویت کننده معروف به Super Heavy را دپو می‌کند.

 

 

اسپیس ایکس ماه ژوئیه را برای پرواز مشهور خود هدف قرار داده است.

 این عکس که توسط بنیانگذار و مدیر عامل شرکت اسپیس‌ایکس، ایلان ماسک در 15 ژوئن توئیت شده است، نشان می‌دهد یکی از بزرگترین تقویت‌کننده‌های Super Heavy شرکت در کنار هم قرار گرفته است.

 (اعتبار تصویر: الون ماسک از طریق توییتر)

 

اسپیس‌ایکس در حال آماده شدن برای جاه‌طلبانه ترین پرواز آزمایشی موشک استارشیب مریخ است.

 

ماه گذشته، نمونه اولیه استارشیپ برای اولین بار به یک پرواز آزمایشی در ارتفاع بالا دست یافت و حدود 6.2 مایل (10 کیلومتر) به آسمان بالای سایت “Starbase” اسپیس ایکس در جنوب تگزاس رسید و سپس با اطمینان به مرکز بازگشت. (چهار خودروی آزمایشی استارشیپ دیگر در پنج ماه گذشته این کار را امتحان کرده بودند، اما هیچ یک از آنها موفق به مهار فرود خود نشدند.)

 

با این حال، حتی قبل از دستیابی به این نقطه عطف، اسپیس‌ایکس شروع به برنامه‌ریزی برای اولین پرواز استارشیپ به مدار زمین کرده بود. به عنوان مثال، در ماه مارس، ایلان ماسک  بنیانگذار شرکت توئیت کرد که اسپیس‌ایکس ماه ژوئیه را برای این آزمایش مهم هدف قرار داده است که به هر دو سیستم قابل استفاده مجدد استارشیپ احتیاج خواهد داشت – سفینه فضایی با قد 165 فوت، به اصطلاح استارشیپ و تقویت کننده مرحله اول بزرگ معروف به Super Heavy.

 

Super Heavy در پرواز 6.2 مایلی شرکت نکرد. در تاریخ 5 می فقط نمونه اولیه استارشیپ را به کار گرفت، یکی با سه موتور نسل بعدی رپتور اسپیس اکس مجهز شد. (ماسک گفته است: آخرین فضاپیمای استارشیپ از شش رپتور و Super Heavy حدود 30 عدد از آنها برخوردار خواهد بود.)

 

در اواسط ماه می، به لطف سندی که در کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده (FCC) ثبت شد، از جزئیات آزمایش مداری آینده مطلع شدیم.

 

برنامه این است: دو Super Heavy استارشیپ از Starbase بلند می‌شوند و تقویت کننده مرحله اول بزرگ حدوداً شش دقیقه بعد در خلیج مکزیک حدود 32 مایلی (32 کیلومتری) سواحل تگزاس پایین می‌آید. مرحله فوقانی به مدار زمین راه می‌یابد و در نهایت با یک فرود نرم در حدود 62 مایلی (100 کیلومتری) ساحل شمال غربی جزیره کاوای هاوایی برمی‌گردد.

 

ساخت Super Heavy که در آن پرواز نقش خواهد داشت، به وضوح در حال انجام است. به عنوان مثال، در روز سه شنبه (15 ژوئن)، ماسک با انتشار توئیتی عکسی را نشان داد که دو قطعه موشک عظیم در حال دپو شدن است.

 

اسپیس‌ایکس تاریخ مشخصی را برای آزمایش مداری اعلام نکرده است، اما اوایل ژوئیه ممکن است در این مرحله پرتاب شود. CNN Business روز چهارشنبه (16 ژوئن) گزارش داد که ارزیابی زیست محیطی عملیات پرتاب استارشیپ در حال انجام است.

 

“جکی واتلز” CNN Business نوشت: “بسته به نتیجه آن ارزیابی، همچنین ممکن است لازم باشد که یک بررسی دقیقتر انجام شود که در یک بیانیه به روز شده اثرات محیطی به اوج خود برسد. تنها پس از اتمام آن روند، اداره هواپیمایی فدرال می‌تواند به سمت صدور مجوز برای پرتاب احتمالی استارشیپ مداری قدم گذارد.

 

وی افزود: ” به گفته یک منبع آگاه از مراحل صدور مجوز ،این بررسی‌ها و تأییدها به موقع برای آغاز اوایل ماه جولای انجام نمی‌شود”.

 ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

SpaceX stacking giant Super Heavy rocket ahead of Starship orbital flight test (photo)

By Mike Wall 1 day ago

https://www.space.com/spacex-stacking-starship-super-heavy-rocket

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *