ستاره عجیب “چشمک زن” نزدیک قلب راه شیری توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است.

تصویر هنری از یک ستاره بزرگ و همدمش با آوار و گرد و غباری که می‌تواند مشاهدات عجیب و غریب از یک شی dub VVV-WIT-08 را توضیح دهد. (اعتبار تصویر: آماندا اسمیت)

فیلیپ لوکاس، ستاره شناس دانشگاه هرتفوردشایر در “هر ستاره متغیری را می‌یابیم که در هیچ دسته مستقیمی قرار نمی‌گیرند را “WIT“می‌نامیم. “ما واقعاً نمی‌دانیم که این غولهای چشمک‌زن چگونه به وجود آمده‌اند. دیدن این گونه یافته‌ها از VVV پس از سالها برنامه‌ریزی و جمع‌آوری داده‌ها بسیار هیجان انگیز است.”

تیمی از ستاره‌شناسان برای بررسی کشف این موضوع روی مشاهدات یک شی VVV-WIT-08 متمرکز شدند. این منظره عجیب بیش از 25000 سال نوری زمین در جهت مرکز کهکشان راه شیری فاصله دارد و محققان نه تنها با پروژه VVV بلکه با آزمایش لنزهای گرانشی نوری (OGLE) نیز توانستند آنها را مشاهده کنند.

دانشمندان هنوز دقیقاً نمی‌دانند که این جسم کوچکتر چیست.

سرگئی کوپوسوف، ستاره‌شناس دانشگاه ادینبورگ انگلیس در بیانیه‌ای گفت: “این شگفت‌آور است که ما فقط مشاهده کردیم یک جسم تاریک، بزرگ و کشیده از بین ما و ستاره دور عبور می‌کند و ما فقط می‌توانیم حدس بزنیم که منشا آن چیست.”.

مشاهدات VVV-WIT-08 دومین باری است که دانشمندان این الگوی خاص را مشاهده می‌کنند. درخشش یک ستاره عظیم معروف به اپسیلون ارابه‌ران هر 27 سال از ابر غباری بین ناظران و ستاره عبور می‌کند. مثال دیگر هر 69 سال کم‌نور می‌شود و محققانی که VVV-WIT-08 را مطالعه کردند، تاکنون دو مورد دیگر از این اشیاء عجیب را پیدا کرده‌اند که آنها را ستاره‌های “غول چشمک‌زن” لقب داده‌اند.

این میزان کل اشیای مشاهده شده را به 5 مورد می‌رساند، اگرچه دانشمندان انتظار دارند که موارد دیگری نیز وجود داشته باشد.

“لیگ اسمیت”، ستاره‌شناس، نویسنده اصلی مقاله: “مطمئناً موارد بیشتری برای یافتن وجود دارد، اما اکنون چالش بزرگ این است که بفهمیم این اشیاء پنهان چیستند و چگونه آنها با وجود دور شدن از ستاره عظیم‌الجثه توسط دیسکها محاصره شده‌اند.” در این بیانیه در دانشگاه کمبریج انگلستان گفته شده است: “با این کار، ممکن است چیز جدیدی درباره چگونگی تکامل این نوع سیستم‌ها بیاموزیم.”

این تحقیق در مقاله‌ای که جمعه (11 ژوئن) در مجله Monthly Notices of the Royal Astronomical Society منتشر شد، توصیف شده است.

Strange ‘blinking’ star near heart of Milky Way catches scientists’ eyes