اولین تصاویر جدید از گانیمید که در طول بیش از 20 سال، گردآوری شده را مشاهده کنید!!

 

 

فضاپیمای جونوی ناسا اولین تصاویر نزدیک از بزرگترین قمر مشتری یعنی گانیمید را که در طی  بیش از 20 سال گذشته جمع‌آوری شده است به زمین فرستاده است.

 

نمای جدید و خیره کننده بزرگترین قمر مشتری گانیمید، از پرواز جونو در 7 ژوئن 2021. تصویر از  NASA / JPL / SwRI / MSSS / کوین گیل / توییتر.

 

آخرین باری که بزرگترین قمر مشتری گانیمید را از نزدیک دیدیم بیش از دو دهه پیش بود. اکنون ناسا تصاویر نزدیک جدیدی از این قمر را که در 7 ژوئن 2021 توسط مدارگرد جونو گرفته شده منتشر کرده است. تصاویر خیره کننده سطح یخی گانیمید را با جزئیات قابل توجه نشان می‌دهد. آنها دهانه‌های ماه، قسمت روشن و تاریک و ویژگی‌های خطی طولانی را نشان می‌دهند که ممکن است شبیه گسل‌های تکتونیکی زمین باشد.

 

اولین گذر گانیمید در بیش از 20 سال گذشته

از زمان پرواز نزدیک فضاپیمای گالیله در 20 ماه می 2000، این نزدیکترین گذری است که قمر غول‌پیکر به خود دیده است. جونو روز دوشنبه 7 ژوئن، ساعت 1:35 بعد از ظهر از کنار گانیمد عبور کرد. در نزدیکترین فاصله 645 مایل (1038 کیلومتر) از سطح بود. اسکات بولتون از انستیتوی تحقیقات Southwest (SwRI) و محقق اصلی Juno در بیانیه‌ای گفتند:

 

 

این نزدیکترین فضاپیما در طول یک نسل به این ماه یخی است.

 

چشم‌انداز عالی دیگری از سطح پیچیده گانیمید. تصویر از  NASA / JPL-Caltech / SwRI / MSSS.

 

تصاویر جدید از گانیمید و سطح یخی آن

این تصاویر اولین نگاه ما به این جهان مرموز را طی بیش از دو دهه ارائه می‌دهد. یک تصویر توسط تصویرگر JunoCam Juno گرفته شده و تصویر دیگر از دوربین Stellar (SRU) است.

 

جونو با رزولوشن 0.6 مایل (1 کیلومتر) در هر پیکسل، تقریباً می‌توانست یک طرف کامل از گانیمید را با JunoCam تصویربرداری کند. در حال حاضر بیشتر تصاویر سیاه و سفید هستند، اما سایر عکسها رنگی هستند.

 

دوربین SRU به سمت تاریک گانیمید نظاره می‌کرد که فقط با نور کم منعکس شده توسط خورشید روشن می‌شود. وضوح تصویر 0.37 تا 0.56 مایل (600 تا 900 متر) در هر پیکسل است. طبق گفته هایدی بکر، نظارت بر تابش Juno در JPL:

شرایطی که ما تصویر جانبی تاریک گانیمید را جمع‌آوری کردیم برای یک دوربین کم نور مانند  Stellar ایده‌آل بود. بنابراین این قسمت متفاوتی از سطحی است که JunoCam در زیر تابش مستقیم خورشید دیده است. بسیار سرگرم کننده خواهد بود که ببینیم دو تیم می‌توانند چه چیزی را با هم ترکیب کنند.

نمای زیبایی از گانیمید. تصویر از  NASA / JPL / SwRI / MSSS / Gerald Eichstädt.

نمای نزدیکتری از سطح گانیمید، نشان دادن دهانه‌ها و ویژگی‌های خطی طولانی که ممکن است منشا تکتونیکی داشته باشند. تصویر از  NASA / JPL-Caltech / SwRI.

 

جونو، مشتری و گانیمید

ماموریت اصلی جونو مطالعه خود مشتری، بررسی ابرها، طوفانها و عمق اتمسفر داخلی آن بوده است. اما فضاپیما برای دیدن برخی از قمرهای آن نیز مجهز است. همانطور که بولتون توضیح داد:

جونو مجموعه‌ای از ابزارهای حساس را به همراه دارد که قادر به دیدن گانیمید می‌باشد که با روشهای قبلی هرگز ممکن نبود. با این پرواز بسیار نزدیک، ما هم اکتشافات گانیمید را به قرن 21 وارد خواهیم کرد، هم با سنسورهای منحصر به فرد خود ماموریتهای آینده را تکمیل خواهیم کرد و هم برای آماده‌سازی برای ماموریتهای نسل بعدی به سیستم Jovian کمک می‌کنیم: کلیپر ناسا برای اروپا و JUpiter ESA [آژانس فضایی اروپا] ماموریت ICy moons Explorer [JUICE].

 

این کاوشگر همچنین از ابزارهای دیگری برای مطالعه گانیمید استفاده کرد، از جمله Spectrograph Ultraviolet Spectrograph (UVS) و Jovian Infrared Auroral Mapper (JIRAM). ابزار رادیومتر مایکروویو (MWR) همچنین می‌تواند ترکیب و درجه حرارت پوسته آب یخ گانیمید را بهتر تعیین کند.

اسکات بولتون در موسسه تحقیقات Southwest (SwRI) محقق اصلی ماموریت Juno است. تصویر از TechCrunch.

 

بزرگترین قمر در منظومه شمسی

گانیمید نه تنها بزرگترین ماه مشتری است بلکه بزرگترین ماهواره طبیعی در کل منظومه شمسی، حتی بزرگتر از سیاره عطارد است. همچنین این تنها قمری است که مگنتوسفر خاص خود را دارد. مگنتوسفر نوعی شکل حبابی از ذرات باردار در اطراف جسمی مانند سیاره یا قمر است.

 

مانند دیگر قمرهای بزرگ مشتری کالیستو و اروپا، گانیمید دارای سطح و پوسته یخی بیرونی است. این سطح دارای دهانه‌ها، مناطق تاریک و نور غیرمعمول و ترکهای طولانی شبیه گسل‌های تکتونیکی زمین است. اینها شواهدی از زمین شناسی فعال در این قمر در گذشته و شاید هم همچنان در جریان است. بولتون گفت:

پوسته یخی گانیمید دارای نواحی تاریک و روشن است که نشان می‌دهد برخی مناطق ممکن است یخ خالص باشد در حالی که مناطق دیگر حاوی یخ کثیف هستند. MWR اولین تحقیق عمیق در مورد چگونگی تغییر ترکیب و ساختار یخ با عمق را ارائه می‌دهد که منجر به درک بهتری از نحوه تشکیل پوسته یخ و فرآیندهای در حال انجام است که با گذشت زمان دوباره یخ را ظاهر می‌کنند.

 

اقیانوسی در گانیمید؟

گانیمید دارای سه لایه اصلی است: یک هسته آهن فلزی، یک گوشته سنگی و یک پوسته بیرونی یخ با ضخامت حدود 500 مایل (800 کیلومتر). در سال 2015، تلسکوپ فضایی هابل ناسا نیز شواهدی را در مورد اقیانوس زیرزمینی آب در گانیمید یافت. عمق اقیانوس، زیر پوسته یخ، 60 مایل (100 کیلومتر)، 10 برابر عمیقتر از اقیانوسهای زمین تخمین زده شده است. جان گرونسفلد، مدیر دستیار سابق اداره ماموریت علمی ناسا گفت:

این کشف یک نقطه عطف مهم است، آنچه فقط هابل می‌تواند انجام دهد. هابل در 25 سال مداری خود، به کشفهای علمی بسیاری در منظومه شمسی ما دست یافته است. یک اقیانوس عمیق در زیر پوسته یخی گانیمید امکانات مهیج بیشتری را برای زندگی فراتر از زمین ایجاد می‌کند.

 

در صورت تأیید، اقیانوس گانیمید یکی از چندین اقیانوس شناخته شده در قمرهای یخی در منظومه شمسی است. اروپا و انسلادوس دو جهان شناخته شده هستند. آیا قابل سکونت می‌باشند؟ تا زمان بدست آوردن اطلاعات بیشتر، هنوز هیچ کس چیزی نمی‌داند.

 

جونو طی روزهای آینده تصاویر بیشتری را از پرواز ارسال می‌کند، پس با ما همراه باشید! تصاویر خام در وب سایت JunoCam موجود است:

https://www.missionjuno.swri.edu/junocam/

 

این فضاپیما از سال 2016 به دور مشتری می‌چرخد ​​و عمق اتمسفر، ابرها، طوفانها، شفقها و فضای داخلی پنهان این سیاره غول پیکر را مطالعه می‌کند. همچنین قبلاً تصاویر زیبایی از آتشفشانهای فعال روی ماه Io ثبت شده بود.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

See 1st New Images of Ganymede In Over 20 Years

Posted by Paul Scott Anderson June 11, 2021

https://earthsky.org/space/new-images-of-ganymede-from-juno-spacecraft/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *