سیارک 16 Psyche  ممکن است همان چیزی نباشد که دانشمندان انتظار داشتند!!

 

 

مفهوم هنرمند از سیارک 16 Psyche . اعتبار: Maxar / ASU / P.Rubin / NASA / JPL-Caltech

 

مدتها تصور میشد که سیارک فلزی که به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته و به عنوان 16 Psyche  شناخته شده است، هسته آهنی یک سیاره کوچک است که در اولین روزهای منظومه شمسی موفق به تشکیل نشده است. اما تحقیقات جدید دانشگاه آریزونا نشان می‌دهد که این سیارک ممکن است آنقدر که فکر می‌شد فلزی یا متراکم نباشد و حکایت از یک داستان متفاوت دارد.

 

دانشمندان به 16 Psyche  علاقه‌مند هستند زیرا اگر ریشه‌های فرض شده در مورد آن صحت داشته باشد، فرصتی برای مطالعه هسته در معرض دید از نزدیک فراهم می‌کند. ناسا قرار است ماموریتی 16 Psyche  را در سال 2022 آغاز کند و در سال 2026 به سیارک برسد.

 

دیوید کانتیلو، دانشجوی کارشناسی دانشگاه آریزونا، نویسنده اصلی مقاله جدیدی است که در مجله The Planetary Science Journal منتشر شده است و پیشنهاد می‌کند 16 Psyche  82.5٪ فلز، 7٪ پیروکسن کم آهن و 10.5٪ کندریت کربنی است که احتمالاً توسط برخورد سیارکهای دیگر به این سیارک وارد شده است. کانتیلو و همکارانش تخمین می‌زنند که تخلخل 16 Psyche   که به مقدار فضای خالی در بدنه گفته می‌شود، حدود 35٪ است.

 

این برآوردها با تجزیه و تحلیل‌های گذشته در مورد ترکیب 16 Psyche   متفاوت است که می‌تواند حاوی 95٪ فلز و بسیار متراکم باشد.

 

کانتیلو گفت:  

این هسته به جای اینکه یک هسته سالم و در معرض خطر سیاره اولیه باشد، ممکن است نزدیک به توده قلوه‌سنگی باشد (شبیه سیارک دیگر که کاملاً مورد مطالعه قرار گرفته است بنو). UArizona تیم ماموریت علمی ماموریت اوسیریس ایکس ناسا را ​​هدایت می‌کند نمونه‌ای از سطح بنو را آزمایش می‌کند که اکنون به زمین باز می‌گردد.

 

کانتیلو گفت: شناخت “16 Psyche  به عنوان توده قلوه‌سنگی بسیار غیرمنتظره است، اما داده‌های ما با وجود محتوای فلزی زیاد همچنان تخمین‌های کم چگالی را نشان می‌دهد.”

 

سیارک 16 Psyche  تقریباً به اندازه ماساچوست است و دانشمندان تخمین می‌زنند که حاوی حدود 1٪ از کل مواد کمربند سیارکی باشد. این سیارک برای اولین بار در سال 1852 توسط یک ستاره شناس ایتالیایی مشاهده شد و شانزدهمین سیارک کشف شده بود.

 

کانتیلو گفت: “داشتن محتوای فلزی کمتر از آنچه تصور می‌شد به معنای برخورد سیارک با سیارکهای حاوی کندریتهای کربنی متداول است.” این امر همچنین در سیارک وستا توسط فضاپیمای افق‌های نوی ناسا مشاهده شد.

 

تخمین زده شده است که سیارک 16 Psyche  10 هزار کوادریلیون دلار باشد (یعنی 10 هزار دلار و به دنبال آن 15 صفر دیگر)، اما یافته‌های جدید می‌تواند تصور از این سیارک غنی از آهن را کمی کاهش دهد.

 

کانتیلو گفت: “این اولین مقاله‌ای است که برخی محدودیتهای خاص را برای مواد سطح آن تعیین می‌کند. تخمین های اولیه شروع خوبی بود.”

 

سیارک دیگر که به خوبی مطالعه شده است، بنو، حاوی مقدار زیادی ماده کندریت کربنی است و تخلخل آن بیش از 50٪ است، که یک ویژگی کلاسیک برای توده‌های قلوه‌سنگی است.

 

چنین تخلخل زیادی برای اجسام نسبتاً کوچک و کم جرم مانند بنو – که فقط به اندازه ساختمان امپایر استیت است – معمول است، زیرا یک میدان گرانشی ضعیف مانع از این می‌شود که سنگها و تخته‌سنگ‌های جسم خیلی متراکم شوند. اما برای متخلخل بودن شیئی به ابعاد 16 Psyche  غیرمنتظره است.

 

کانتیلو گفت: “فرصت مطالعه هسته‌ای در دسترس یک سیاره بسیار نادر است، به همین دلیل آنها فضاپیما را به آنجا می‌فرستند ،” اما کار ما نشان می‌دهد که 16 Psyche  بسیار جالبتر از حد انتظار است.

 

محققان همچنین معتقدند که مواد کربنی در سطح 16 Psyche  سرشار از آب است، بنابراین آنها در مرحله بعدی برای ادغام داده‌ها از تلسکوپهای زمینی و مأموریتهای فضاپیما در سایر سیارکها برای تعیین مقدار آب موجود فعالیت می‌کنند.

 

 ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Asteroid 16 Psyche might not be what scientists expected

by Mikayla MacE Kelley, University of Arizona

https://phys.org/news/2021-06-asteroid-psyche-scientists.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *