سفرهای فضایی سیستم ایمنی بدن ما را ضعیف می‌کند:

 

اکنون دانشمندان ممکن است بدانند چرا این اتفاق می‌افتد.

 

اعتبار: دامنه عمومی Pixabay / CC0

 

ریزجاذبه در فضا فیزیولوژی انسان را به هم می‌زند و برای سلامتی فضانوردان مضر است، واقعیتی که اولین بار در اوایل ماموریتهای آپولو هنگامی که فضانوردان پس از ماموریتهایشان دچار اختلالات گوش داخلی، آریتمی قلب، فشار خون پایین، کمبود آب بدن و از دست دادن کلسیم استخوانهای خود شدند.

 

یکی از چشمگیرترین مشاهدات مأموریتهای آپولو این بود که بیش از نیمی از فضانوردان در طی یک هفته پس از بازگشت به زمین، به دلیل سرماخوردگی یا سایر عفونتها بیمار شدند. برخی از فضانوردان حتی دوباره ویروسهای خاموش مانند ویروس آبله مرغان را تجربه کرده‌اند. این یافته‌ها باعث شروع مطالعات مربوط به تأثیر جاذبه ضعیف یا “ریز جاذبه” بر سیستم ایمنی بدن شد که دانشمندان دهه‌ها در مورد پرتاب موشکهای سرنشین‌دار، سفر شاتل و ایستگاه‌های فضایی یا گاهی اوقات با شبیه‌سازی جاذبه فضا در آزمایشگاه هایزمینی، در حال بررسی آن بودند.

 

در آخرین مطالعه به سرپرستی یکی از اولین زنان فضانورد، میلی هیوز-فولفورد، دکتر و از محققان دانشگاه UCSF و دانشگاه استنفورد اکنون نشان داده‌اند که تضعیف سیستم ایمنی یک فضانورد در سفرهای فضایی احتمالاً تا حدی غیرطبیعی است. در این سفرها سلولهای ایمنی به نام سلولهای تنظیم کننده  T (Tregs) فعال می‌شوند.

 

وقتی عفونتی بدن را دیگر تهدید نکند، به طور معمول باعث کاهش واکنش‌های ایمنی می‌شود و تنظیم‌کننده‌های مهم پاسخ ایمنی در بیماری‌های مختلف از جمله سرطان تا COVID-19 هستند. با این حال، در شرایط میکرو ثقل، محققان تغییراتی در Tregs پیدا کردند که آنها را فعال می‌کند  حتی قبل از اینکه سیستم ایمنی بدن به چالش کشیده شود. هنگامی که آنها یک واکنش ایمنی را در سلولهای ایمنی بدن انسان از نمونه‌های خون در جاذبه ریز تحریک کردند، با یک ماده شیمیایی که اغلب در تحقیقات برای تقلید از یک عامل بیماری‌زا استفاده می شود، متوجه شدند که Tregs به سرکوب پاسخ ایمنی ایجاد شده کمک می‌کند. این کشف پیش بینی نشده 7 ژوئن در مجله Nature Scientific Reports به صورت آنلاین منتشر شده است.

 

هیوز-فولفورد در سال 1991 با آزمایشهای خود به عنوان اولین متخصص زن شناخته شد و برای دهه‌ها، تا زمان مرگش به دلیل سرطان خون در فوریه، اثرات ریز جاذبه را بر روی سلامتی بررسی كرد، ابتدا با تأكید بر پوكی استخوان و بعداً با تمرکز بر روی سیستم ایمنی بدن هیوز-فولفورد به عنوان محقق در مرکز پزشکی سانفرانسیسکو و یکی از اعضای هیئت علمی UCSF که مدتها وابسته به گروه پزشکی بود، مربی دانشمندان فضایی مشتاق، از جمله محققان اصلی این مطالعه اخیر ایمونولوژی بود.

 

جوردن اسپاتز، Ph.D.، دانشمند فضایی و دانشجوی پزشکی UCSF که پس از مرگ هیوز-فولفورد به عنوان همکار PI در این مطالعه شناخته شد، خاطرنشان کرد که هرچه سفرهای فضایی به طور فزاینده‌ای تجاری و رایج شود، نگرانی‌ها در مورد وضعیت سلامتی مسافران فضایی بیشتر می‌شود.

 

اسپاتز گفت: “در اوایل برنامه فضایی، بیشتر فضانوردان جوان و بسیار سالم بودند، اما در حال حاضر آنها بسیار بیشتر آموزش می‌بینند و پیرتر هستند.” “علاوه بر این، به غیر از فضانوردان، با تجاری‌سازی پرواز فضایی افراد مسن و سالم دیگری وجود خواهد داشت که ریز جاذبه را تجربه می‌کنند. از نظر پزشکی فضایی، می‌بینیم که ریز جاذبه اثرات بدی را به بدن انسان تحمیل می‌کند و ما امیدواریم بتوانیم توانایی کاهش برخی از اثرات ریزجاذبه را در سفرهای فضایی کسب کنیم.”

 

مطالعه جدید تحقیقات قبلی هیوز-فولفورد را پیش برد و برخی از یافته‌های قبلی وی را از آزمایش در فضا و ریزجاذبه را که شبیه‌سازی شده تأیید کرد که به کشفهای اضافی مولکولی کمک می‌کند. هیوز-فولفورد قبلاً پاسخهای ضعیفتری را از لنفوسیتهای T سیستم ایمنی بدن پیدا کرده بود، بعضی از آنها مستقیماً به پاتوژن‌های خاص حمله می‌کنند و برخی دیگر به تنظیم پاسخ ایمنی کمک می‌کنند.

 

همکار PI، بریس گودیلیر،MD ، Ph.D، دانشیار گروه بیهوشی در دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد گفت: “این یک ضربان مضاعف است.” “کاهش واکنشهای ایمنی لنفوسیتهای T وجود دارد، اما همچنین باعث تشدید پاسخهای سرکوب کننده سیستم ایمنی توسط Tregs میشود.” محققان همچنین دریافتند که لنفوسیتهای “قاتل طبیعی” در زیر ریزجاذبه شبیه‌سازی شده فعالیت کمتری دارند، در حالی که به نظر می‌رسد سلولهای B تولیدکننده آنتی‌بادی بی‌تأثیر هستند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Space travel weakens our immune systems: Now scientists may know why

by University of California, San Francisco

https://phys.org/news/2021-06-space-weakens-immune-scientists.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *