ستاره‌شناسان جزئیات دیده نشده از مرکز کهکشان ما را آشکار می‌کنند!!

تصویر ترکیبی از مرکز کهکشانی. اعتبار: X-ray: NASA/CXC/UMass/Q.D. Wang; Radio: NRF/SARAO/MeerKAT

 

تحقیقات جدید دانیل وانگ، ستاره‌شناس دانشگاه ماساچوست آمهرست، با وضوح بی‌سابقه‌ای، جزئیات پدیده‌های خشونت‌آمیز در مرکز کهکشان ما را نشان می‌دهد. این تصاویر، که اخیراً در Monthly Notices of the Royal Astronomical Society منتشر شده است، پرتوی X، G0.17-0.41 را مستند می‌کند که به مکانیزم بین‌ستاره‌ای که قبلاً ناشناخته است اشاره دارد که می‌تواند جریان انرژی بالقوه تکامل راه شیری را کنترل کند.

 

وانگ، استاد گروه نجوم UMass Amherst  که یافته‌های وی نتیجه بیش از دو دهه تحقیق است، می‌گوید: “کهکشان مانند یک اکوسیستم است.” “ما می‌دانیم كهكشانها مراكزی هستند كه عمل در آنها انجام می‌شود و نقش بسزایی در تحول آنها دارند.” و با این حال، آنچه در مرکز کهکشان ما اتفاق افتاده است، علی‌رغم نزدیکی نسبی آن به زمین، دشوار است، زیرا همانطور که وانگ توضیح می‌دهد، آن را مه غلیظ گاز و غبار پنهان می‌کند. محققان به سادگی نمی‌توانند این مرکز را ببینند، حتی با ابزاری مانند تلسکوپ فضایی معروف هابل. اما وانگ از تلسکوپ متفاوتی استفاده کرده است، رصدخانه اشعه ایکس چاندرا ناسا که به جای اشعه‌های نور مرئی که ما با چشم خود درک می‌کنیم، اشعه ایکس را می‌بیند.

 

یافته‌های وانگ که توسط ناسا پشتیبانی شد، واضح‌ترین تصویر را از جفت توده‌های ساطع کننده اشعه ایکس نشان می‌دهد که از منطقه در نزدیکی سیاه‌چاله عظیم واقع در مرکز کهکشان ما در حال ظهور است.

 

یک رویداد اتصال مجدد میدان مغناطیسی همان اتفاقی است که وقتی دو میدان مغناطیسی مخالف  با یکدیگر ترکیب می‌شوند، مقدار زیادی انرژی آزاد می‌کنند. وانگ می‌گوید: “این یک روند خشونت‌آمیز است.” آنها همچنین نورهای دیدنی شفق قطبی را تولید می‌کنند. دانشمندان اکنون فکر می‌کنند که اتصال مجدد مغناطیسی در فضای بین ستاره‌ای نیز اتفاق می‌افتد و تمایل دارد در مرزهای خارجی ستون‌های در حال انبساط خارج شده از مرکز کهکشان ما انجام شود.

 

“مقدار کل خروجی انرژی در مرکز کهکشان چقدر است؟ چگونه تولید و حمل می‌شود؟ و چگونه اکوسیستم کهکشانی را تنظیم می‌کند؟” وانگ می‌گوید اینها سوالات اساسی است که پاسخ آنها به گشودن تاریخ کهکشان ما کمک می‌کند. اگرچه کارهای زیادی برای انجام وجود دارد، اما نقشه جدید وانگ نشانگر راه است. برای اطلاعات بیشتر، از جمله تصاویر و فیلم های اضافی، می‌توانید به وب سایت مرکز کهکشانی رصدخانه اشعه ایکس چاندرا مراجعه کنید.

 

Astronomer reveals never-before-seen detail of the center of our galaxy

by University of Massachusetts Amherst

https://phys.org/news/2021-05-astronomer-reveals-never-before-seen-center-galaxy.html

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *