مدارگرد شناسایی مریخ ناسا، مریخ‌نورد عکسی از مریخ‌نورد کنجکاوی را در “مونت مرکو” به تصویر کشید!!

 

 

مدارگرد شناسایی مریخ ناسا (MRO) ماه گذشته تصویری چشمگیر از کنجکاوی در حال صعود به مونت مرکو، در دامنه‌های کوه شارپ با ارتفاع 3.4 مایل (5.5 کیلومتر) سیاره سرخ گرفته است.

 

MRO این تصویر را در تاریخ 18 آوریل با استفاده از ابزار آزمایش تصویربرداری با وضوح بالا (HiRISE) گرفته استد. بنابر توصیف تیم HiRISE، حتی اگر MRO در آن زمان 167.5 مایل (269.4 کیلومتر) بالاتر از مریخ نورد پرواز می‌کرد، اندازه کنجکاوی به اندازه ماشین کاملاً مشهود است.

 

دوربین HiRISE موجود در مدارگرد شناسایی مریخ ناسا این عکس را از مریخ نورد کنجکاوی در حال صعود به مونت مرکو در 18 آوریل 2021 گرفته است. (اعتبار تصویر: NASA / JPL-Caltech / UArizona)

 

کنجکاوی در آگوست 2012 در داخل دهانه گیل با عرض 96 مایل (154 کیلومتر) قرار گرفت و دنبال تکمیل مأموریت خود بود که آیا این منطقه می‌تواند از زندگی میکروبی پشتیبانی کند یا خیر. پاسخ این پرسش “بلی” است؛ مشاهدات این ربات شش‌چرخ نشان داده است که گیل میزبان یک سیستم رودخانه‌ای و جویبارهای قابل سکونت در گذشته بوده است.

 

در سپتامبر 014 ، کنجکاوی به دامنه کوه شارپ رسید که در مرکز گیل قرار دارد. این مریخ‌نورد از آن زمان در حال صعود به کوه و بررسی ذخایر لایه‌های سنگ برای یافتن سرنخی درباره دیرینه مریخ و تبدیل آن از یک جهان نسبتاً گرم و مرطوب به یک سیاره سرد کویری امروزی است.

 

مشاهدات توسط MRO و مدارگردهای دیگر نشان می‌دهد که تغییر مریخ در سنگها ثبت شده است، به عنوان یک تغییر از مواد حاوی رس به لایه‌هایی با مقدار زیادی سولفات نمک. ابیگل فریمن، معاون دانش‌بنیان پروژه کنجکاوی آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در جنوب کالیفرنیا، در یک کنفرانس ویدئویی که روز پنجشنبه (20 می) منتشر شد، گفت:4 تپه‌های آن طرف مونت مرکو سرشار از سولفات است، “بنابراین درست ایی است که ما به آن سمت می‌رویم.

 

این اولین باری نیست که MRO از کنجکاوی عکاسی کرده است. HiRISE با چشمان تیزبین چندین بار مریخ‌نورد را مشاهده کرده است، حتی یک عکس شگفت‌انگیز از این ربات را در هنگام فرود با چتر به سطح مریخ در ماه آگوست 2012 به تصویر کشیده است.

 

کنجکاوی تنها رباتی است که در حال حاضر در مریخ فعال است. اینسایت ناسا از ماه نوامبر سال 2018 زمین‌لرزه‌های سیاره سرخ را رصد می‌کند و مریخ‌نورد پشتکار آژانس و هلی‌کوپتر کوچک Ingenuity در 18 فوریه تحت آزمایش قرار گرفتند. نبوغ در حال آماده شدن برای ششمین پرواز مریخی است و به استقامت برای مستند کردن مأموریت خود برای جمع‌آوری نمونه کمک می‌کند.

 

و مریخ به تازگی اولین ربات چینی خود را میزباتی کرده است مریخ‌نورد Zhurong  که در 14 ماه می زمینی به سطح سیاره سرخ فرود آمد.

 

 ترجمه: سارا سیدحاتمی

Curiosity rover on Mars spotted from space as it climbs ‘Mont Mercou’ (video)

By Mike Wall

https://www.space.com/mars-rover-curiosity-on-mont-mercou-orbit-photo

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *