پرش ستاره‌ای به سگهای شکاری

 

اگر بتوانید صورت فلکی اسد و صورتواره معروف آبگردان بزرگ را پیدا کنید، با پرش ستاره‌ای می‌توانید راه خود را به سگهای شکاری پیدا کنید.

امشب، سگهای شکار را پیدا کنید. نمودار بالا به طور مستقیم در شب یا اوایل شب در ماه می به در نیمکره شمالی دیده می‌شود. صورت فلکی شیر در آسمان جنوبی در سرسو قرار گرفته است، در حالی که آبگردان بزرگ به صورت وارونه در شمال قرار دارد. به آبگردان بزرگ و  صورت فلکی اسد توجه کنید. می‌توانید از آنها برای پرش ستاره‌ای به صورت فلکی سگهای شکاری استفاده کنید.

بسیاری از مردم می‌دانند كه چگونه می‌توانند ستاره قطبی شمالی را با ترسیم خطی بین ستاره‌های نشانگر آبگردان بزرگ یعنی دبه و مراق پیدا كنند. همچنین می‌توانید از طریق همین ستاره‌های نشانگر، اما در جهت مخالف، صورت فلکی شیر یا اسد را پیدا کنید.

 

یک خط از ستاره القائد در آبگردان بزرگ به سمت ستاره ذنب‌الاسد یا Denebola در صورت فلکی شیر ادامه دهید. در یک سوم این خط، Cor Caroli، درخشان‌ترین ستاره سگان شکاری را مشاهده خواهید کرد. رصد با تلسکوپ نشان می‌دهد که Cor Caroli یک ستاره دوتایی است – دو ستاره در حال چرخش در اطراف یک مرکز جرم مشترک هستند.

 

Cor Caroli (به لاتین “قلب شارل”) به افتخار پادشاه چارلز اول انگلیس که سرش را در سال 1649 قطع کردند نامگذاری شده است. این نام برای اولین بار در اواخر دهه 1600 در نقشه‌های ستاره شناسی انگلیسی با نام Cor Caroli Regis Martyris (“قلب چارلز شاه شهيد»). پادشاه چارلز دوم، پسر شاه چارلز اول، رصدخانه سلطنتی گرینویچ را در سال 1675 تأسیس کرد.

 

یک خط از ستاره القائد در آبگردان بزرگ به سمت ستاره ذنب‌الاسد یا Denebola در صورت فلکی شیر ادامه دهید. در یک سوم این خط، Cor Caroli، درخشان‌ترین ستاره سگان شکاری را مشاهده خواهید کرد.این تصویر از ویکی‌پدیا است.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Star-hop to the Hunting Dogs

Posted by Bruce McClure in TONIGHT | May 6, 2021

https://earthsky.org/tonight/star-hop-to-canes-venatici-the-hunting-dogs

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *