وگا ستاره درخشان آبی و سفید در مثلث تابستانی

 

 

Vega 1 ستاره‌ای از 3 ستاره در یک صورتواره یا الگوی شناخته شده ستاره‌ای به نام مثلث تابستانی است.

ستاره آبی- سفید وگا از فرد اسپناک.

ستاره زیبای آبی ـ سفید وگا، جایگاه ویژه‌ای در قلب علاقه‌مندان آسمان در سراسر جهان برخوردار است.

 

چگونه وگا را  مشاهده کنیم؟

ناظران در نیمکره شمالی در اواسط شب در شمال شرق وگا را مشاهده می‌کنند. شما می‌توانید Vega را در اوایل عصر تا ژوئن و بالا در شرق در اواخر اوت – در سرسو در شبهای بلند در غروب پاییز – در شمال غربی آسمان در شب‌های دسامبر مشاهده کنید.

 

Vega به دلیل درخشش و رنگ آبی-سفید به راحتی قابل تشخیص است. شما همچنین می‌توانید به راحتی آن را در صورت فلکی شلیاق یا Lyra مشاهده کنید، که کوچک و جمع و جور است و در درجه اول از Vega و چهار ستاره کم‌رنگ‌تر به شکل لوزی تشکیل شده است.

 

صورت فلکی کوچک شلیاق ویژگی های جالبی دارد. اپسیلون شلیاق، ستاره مشهور “دوبل ـ دوبل” در واقع یک سیستم ستاره‌ای چندگانه می‌باشد که در فاصله ۱۶۲ سال نوری، در نزدیکی وگا قرار دارد. در بین ستاره‌های گاما و بتا سحابی معروف حلقه وجود دارد که در تلسکوپ‌های کوچک قابل مشاهده است.

 

وگا یکی از سه ستاره در یک صورتواره (یا الگوی ستاره‌ای مشهور) است که در آسمان اوایل عصر به نام مثلث تابستانی شناخته می‌شود. دو ستاره دیگر مثلث دنب و الطایر هستند. مثلث تابستانی را می‌توانید در شب که از آغاز ژوئن آغاز می‌شود ، تا پایان هر سال مشاهده کنید.

صورت فلکی شلیاق و درخشان‌ترین ستاره آن به نام وگا.

 

وگا در تاریخ و اسطوره‌شناسی:

نوازنده افسانه‌ای یونانی اورفئوس، وقتی چنگ خود را به صدا درمی‌آورد هیچ خدا و فانی‌ای نمی‌توانستند از طلسم چنگش رها شوند.

در فرهنگ غربی، وگا اغلب “ستاره هارپ” نامیده می‌شود.

 

ملاقات بین الهه ژینو – به نمایندگی از وگا – و یک پسر مزرعه، نیولانگ – به نمایندگی از ستاره الطایر در صورت فلکی عقاب. تصویر از NewsTalkers

 

اما زیباترین داستان مربوط به وگا از آسیا است. تغییرات زیادی وجود دارد. در چین، این افسانه از یک عشق ممنوع بین الهه ژینو – به نمایندگی از وگا – و یک پسر مزرعه، نیولانگ – به نمایندگی از ستاره الطایر صحبت می‌کند. این دو دوست عاشق در یک شب توسط کهکشان راه شیری یا رودخانه آسمانی جدا شده‌اند، تنها یک بار در سال مجاز به ملاقات هم هستند. گفته می‌شود که ملاقات آنها در شب هفتم هفتمین ماه میرسد، هنگامی که پلی جادویی در کنار رودخانه آسمانی شکل می‌گیرد و این دو عاشق دوباره به یکدیگر می‌رسند. اتحاد دوباره آنها زمان جشنواره Qixi است.

در ژاپن، این جشنواره به نام تاناباتا خوانده می‌شود. اوریهیم و معشوقش هیکوبوشی، هر ساله در شب هفتم ماه هفتم، در پل جادویی در کنار رودخانه آسمانی همدیگر را ملاقات می‌کنند. تصویر از Anhellica / Lilliacerise.

 

در ژاپن ، Vega به نام اوریهیم، یک شاهزاده خانم آسمانی یا الهه خوانده می‌شود. او عاشق یک فانی، هیکوبوشی است که توسط ستاره الطایر نمایش داده می‌شود. اما وقتی پدر اوریهیم متوجه می‌شد، عصبانی شده و او را از دیدن این فانی منع می‌کند. سپس بقیه داستان را شما می‌دانید. این دو عاشق در آسمان قرار گرفته‌اند و با رودخانه آسمانی یا راه شیری از هم جدا شده‌اند. با این حال خدایان آسمانی مهربان هستند و آنها هر شب در شب هفتم ماه هفتم همدیگر را ملاقات می‌کنند. بعضی وقتها سفر سالانه هیکوبوشی به رودخانه آسمانی را انجام نمی‌دهد. در این حالت، اشکهای اوریهیم، قطرات باران را تشکیل می‌دهد که بر سر ژاپن فرو می‌ریزند.

 

بسیاری از جشن های ژاپنی تاناباتا در ماه ژوئیه برگزار می‌شود، اما بعضی اوقات در ماه آگوست برگزار می‌شود. اگر باران بیاید، تصور می‌شود قطرات باران اشک اوریهیم است زیرا هیکوبوشی نمی‌تواند او را ملاقات کند. گاهی اوقات، گفته می‌شود که بارش شهابی برساووشی، نشانگر اشکهای اوریهیم است.

 

وگا پنجمین ستاره درخشان است که از روی زمین دیده می‌شود و پس از سیروس و سماک رامح، سومین ستاره درخشان که به راحتی از عرض‌های جغرافیایی میانه شمالی قابل مشاهده است. در فاصله 25 سال نوری، ششمین ستاره درخشان  نزدیک است ، یا اگر آلفا قنطورس را حذف کنید پنجمین ستاره‌ای است که از بیشتر نیمکره شمالی به راحتی قابل مشاهده نیست.

 

اندازه ستاره وگا در مقابل خورشید ما. تصویر از طریق Commons RJHall / Wikimedia.

 

رنگ آبی کاملاً مشخص Vega نشانگر دمای تقریباً 17000 درجه فارنهایت (9400 درجه سانتیگراد) است و  در حدود 7000 درجه فارنهایت (4000 درجه سانتیگراد) گرمتر از خورشید می‌باشد. تقریباً 2.5 برابر قطر خورشید و کمتر از جرم آن می‌باشد. فشارهای داخلی و دمای Vega به مراتب بیشتر از خورشید ما است و باعث می‌شود سوخت خود را سریعتر بسوزاند. این امر باعث می‌شود وگا 35 تا 40 برابر خورشید انرژی تولید کند که به نوبه خود عمر آن را کوتاه می‌کند (در حدود 500 میلیون سال). Vega در حال حاضر میانسال است. تنها حدود یک دهم سن خورشید ما است و در نیم میلیارد سال دیگر سوخت آن تمام می‌شود.

 

از نظر ستاره‌شناسان ، وگا “ستاره رده اصلی A0V” است. “A0” دمای آن را نشان می‌دهد ، در حالی که “V” معیار تولید انرژی (درخشندگی) است و نشان می‌دهد که وگا یک ستاره معمولی است (نه غول پیکر). “دنباله اصلی” دوباره به این حقیقت اشاره می‌کند که به گروه ستاره‌های عادی تعلق دارد و از طریق همجوشی پایدار هیدروژن به هلیوم انرژی تولید می‌کند. با اندازه بصری (میزان روشنایی ظاهری) 0.03 ، Vega با رنگی کاملاً متفاوت و با رنگ آبی سرد، تنها از سماک رامح کم‌نورتر است.

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Vega: Brilliant blue-white star in the Summer Triangle

Posted by Larry Sessions in ASTRONOMY

https://earthsky.org/brightest-stars/vega-brilliant-blue-white-is-third-brightest-star

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *