پرش ستاره‌ای با مثلث بهاری و الماس بزرگ

 

 

دو صورتواره بزرگ مقدمه بسیار خوبی در مورد ستاره‌های بهاری است.

 

مثلث بهاری بزرگ بوده و آسان یافت می‌شود و راه دسترسی به سه صورت فلکی مشهور آسمان آوریل نشان می‌دهد. (باب کینگ)

 

یافتن راه در آسمان می‌تواند گیج کننده باشد. وجود ماه برای پیدا کردن سیارات و ستارگان درخشان کمک می‌کند، اما گاهی اوقات به کمکهای بیشتری احتیاج دارید. آنجاست که صورتواره‌ها می‌توانند به شما کمک کنند. آنها الگوهای ستاره‌ای درخشان و به راحتی قابل تشخیص هستند ولی صورتهای فلکی رسمی نیستند. از نمونه‌های معروف می‌توان به آبگردان بزرگ، صلیب شمالی و کمربند شکارچی اشاره کرد. صورتواره‌ها “پایه” هایی در آسمان ایجاد می‌کنند و ناامیدی برخی از ناظران آسمانی را هنگام یادگیری صورت‌های فلکی کاهش می‌د هند.

 

هنگامی که آبگردان بزرگ را شناختید، می‌توانید رئوس مطالب یادگرفته شده در مورد آن را به ستاره‌های ضعیفتری که خرس بزرگ را تشکیل می‌دهند گسترش دهید که آبگردان روشن‌ترین قسمت آن است. به همین ترتیب، کمربند جبار به عنوان پایگاهی برای یافتن تمام صورت فلکی جبار و همچنین اشاره به سایر ستاره‌های درخشانی مانند سیروس و الدبران عمل می‌کند. به نوبه خود می‌توانید از این ستارگان برای یافتن صورت فلکی خود به ترتیب به صورت فلکی سگ بزرگ و صورت فلکی ثور  استفاده کنید.

 

چرا باید با ستاره‌ها و مکان آنها آشنا شویم؟ دانستن بیشتر در مورد این چراغهای چشمک‌زن، درک شما را نسبت به آنها عمیق‌تر می‌کند و قدردانی از موارد یافت شده باعث خوشحالی قلبی شما می‌شود. همچنین با صورتهای فلکی دوست داشتنی آشنا خواهید شد. ستاره‌ها در زمانهای مختلف سال چهره‌های آشنایی دارند، مهم نیست که شما در کجای زمین باشید. آنها حتی ممکن است به شما القا کنند که یک فیزیکدان نجومی شوید و زندگی خود را وقف درک بهتر ظاهر و رفتار آنها کنید.

مثلث بهار (به رنگ سبز) و امتداد آن به الماس بزرگ (نارنجی) توسط درخشان‌ترین ستاره‌های صورت فلکی آنها ترسیم شده است: گاوران، تازی‌ها، اسد و دوپیکر.

(استلاریوم)

 

بیایید شروع کنیم. در آسمان بهاری دو صوتواره مشهور وجود دارد به نام مثلث بهاری و الماس بزرگ. سه ستاره مشهوری که مثلث را ایجاد می‌کنند: سماک رامح یا ژوبین‌دار در صورت فلکی گاوران، سماک اعزل یا بی‌ژوبین در دوشیزه و ذنب‌الاسد یا بتای شیر در صورت فلکی اسد. درخشان‌ترین و آسان‌ترین روش یافتن مثلث به این طریق است که با دنبال کردن قوس دسته آبگردان بزرگ که در سمت افق شرقی واقع شده است. آن قوس را ادامه دهید و به زودی به سماک اعزل یا بی‌ژوبین، درخشان ترین ستاره صورت فلکی دوشیزه خواهید رسید که راس پایین مثلث را نشان می‌دهد.

 

ستاره سوم، ذنب‌الاسد یا بتای شیر، سمت راست شکل داس را نشان می‌دهد که اندازه آن بیش از سه مشت (35 درجه) در یک طرف است. این یک مثلث بزرگ است و جسورانه خودنمایی می‌کند. هنگامی که آن را پیدا کردید، به سه صورت فلکی هدایت می‌شوید که این خورشیدهای سه‌گانه خورشید در آن واقع شده‌اند.

 

از ذنب‌الاسد، “نقاط” را به هم متصل کنید – تمرینی که پرش ستاره‌ای نیز نامیده می‌شود – تا رئوس کلی لئو، درخشان‌ترین و راحت‌ترین صورت فلکی بهار را ترسیم کنید. سماک رامح شما را  به گاوران می‌رساند که به شکل یک بستنی مخروطی‌شکل است که در کنار آن قرار دارد. سماک اعزل در ته ظرف جام شکلی شبیه حرف Y  قرار دارد که رئوس اصلی صورت فلکی دوشیزه را تشکیل می‌دهد. این جام مستقیماً زیر دم شیر و ذنب‌الاسد یا بتای شیر قرار دارد.

 

دیاموند بزرگ یا الماس بزرگ در این ماه قسمت بزرگی از آسمان جنوب شرقی را پوشش می‌دهد. برای یافتن آن می‌توانید از انتهای دسته آبگردان در Cor Caroli یا از ستاره بسیار درخشان سماک رامح، زیر قوس دسته شروع کنید. (باب کینگ)

 

هنگامی که این صورتواره را پیدا کردید مورد بعدی بسیار آسان است. فقط Cor Caroli ، درخشان‌ترین عضو صورت فلکی کوچک تازی‌ها اضافه کنید، شما یک الماس غول پیکر دارید. Cor Caroli یکی از دو ستاره‌ای است که سگهای شکاری را ترسیم می‌کند و سگهاری شکاری یا تازی‌ها را به یکی از آسانترین صورت های فلکی برای یافتن تبدیل می‌کند.

 

هر دو صورتواره بهاری برای مشاهده در طول فصل و اوایل تابستان در موقعیت مناسبی باقی خواهند ماند، بنابراین زمان زیادی برای کاوش در این صورتواره‌‌ها و صورتهای فلکی مرتبط با آنها خواهید داشت.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Astro Bob: Star-hopping with the Spring Triangle and Great Diamond

 

https://www.parkrapidsenterprise.com/astro-bob/6973913-Astro-Bob-Star-hopping-with-the-Spring-Triangle-and-Great-Diamond

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *