شکار اجرام عمق آسمان در سرطان یا خرچنگ

 

همانطور که از فصل زمستان به بهار رسیدیم، گنجینه‌های عمق آسمان را در فضای خالی بین دوپیکر  و صورت فلکی اسد می‌بینیم.

 

زمانی که شما در مورد شکار اجرام زیاد در آسمان فکر می‌کنید، سرطان اولین موردی نیست که به ذهنتان می‌آید. جرم زیادی برای دیدن با چشم غیرمسلح در آن وجود ندارد – چند ستاره با قدر 4 که در زمینه Yمانند صورت فلکی سرطان و سمت چپ خوشه کندوی عسل قرار دارند.

 

دفعه بعد کمی برای صورت فلکی وقت صرف کنید. در مرزهای صورت فلکی چندین ستاره دوتایی و چندتایی، دو خوشه ستاره‌ای غنی و روشن، یکی از بزرگترین سحابی‌های سیاره‌ای در آسمان و مجموعه‌ای از کهکشان‌ها در پشت خوشه کندوی عسل مخفی شده است.

 Abell 31 در سرطان یکی از بزرگترین سحابی‌های سیاره‌ای در آسمان است. این سحابی  تقریبا شبیه سحابی سیاره‌ای روشن و آشنای هلیکس است. در مرز جنوبی سحابی، شوک تعظیم دیده می‌شود، جایی که سحابی در حال گسترش به محیط میان‌ستاره‌ای است (شوک تعظیم برای ستاره‌ها مرز میان بادهای ستاره‌ای آنان و ناحیه درون ستاره‌ای می‌باشد). شمال در سمت چپ بالا قرار دارد.

 

سفر ما در سرطان با Abell 31، یکی از بزرگترین سحابی‌های سیاره‌ای در آسمان شروع می‌شود. حدود دو سوم بزرگتر از سحابی شناخته شده هلیکس است، اما با قدر 12 می‌درخشد. با توجه به اندازه آن، قدر کم و زمینه گسترده دید، برای رصد مناسب است.

 

Abell 31، IC 523، و M67 در جنوب سرطان با یکدیگر همپوشانی دارند. ستاره‌ها با قدر 13 در شمال و بالا نشان داده شده‌اند.  SkyMapکریس ماریوت

 

منطقه مرکزی و درخشان‌ترین قسمت Abell 31 توسط دو ستاره با قدر 10 با جدایی زاویه‌ای 8 درجه-شرق غربی جدا شده است. من معتقد هستم که در تلسکوپهای کوچک تا 8 اینچ تا زمانی که میدان دید شما حداقل یک درجه باشد قابل مشاهده است.

 

قبل از اینکه Abell 31 را ترک کنید، صاحبان تلسکوپهای 12 اینچی و بزرگتر می‌توانند چشمان خود را بر روی IC 253، یک کهکشان با قدر 14 واقع در 21 درجه‌ای شمال غربی سحابی سیاره‌ای می‌توانید شکار کنند.

M67 در سرطان به وضوح با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است و تا حدودی با دوچشمی‌های 8 × 40 مشاهده می‌شود. دید تلسکوپی آن بسیار شگفت‌انگیز است. شمال در بالا قرار دارد.

DSS2

 

بعد، ما در 3 درجه شمال-شمال غربی زوم می‌کنیم و خوشه باز M67 غنی را می‌بینیم. حتی با فایندر 9 × 50 می‌شود دوجین ستاره را مشاهده کرد. مهم نیست که از چه منظری به آن نگاه می‌کنید، از رصد آن لذت خواهید برد. M67 حاوی بیش از 300 ستاره در منطقه‌ای به اندازه ماه کامل است.

 

M67 حدود 4 میلیارد سال پیش متولد شد، یکی از قدیمی‌ترین خوشه‌های باز است. اعضای آن شباهت زیادی به خورشید ما در هر دو مورد سن و ترکیب دارند که بعضی از ستاره‌شناسان پیشنهاد می‌کنند که ممکن است این مکان زادگاه خورشید باشد.

 خوشه باز کوچکتری به نام، NGC 2678، در 35 درجه‌ای جنوب غربی مرکز M67 قرار دارد. در مکان دقیقش در آسمان، هیچ چیز قابل مشاهده نیست، اما چندین ستاره از قدر 9 تا 11 فقط در شمال شرقی مکان آن وجود دارد. آیا خوشه واقعی است؟

 

خوشه کندوی عسل، مسیه 44، این خوشه حدود 577 سال نوری زمین واقع شده است.

NOAO

 

M44 در قلب خرچنگ قرار دارد. ستارگان درخشان آن در حدود قدر 6  می‌درخشند. دوربین‌های دوچشمی و تلسکوپ‌های کوچک بهترین منظره از آن را ارائه می دهند زیرا زمینه دید آن به اندازه کافی گسترده است تا بتوان آن را در قاب آسمان تاریک مشاهده کرد.

صاحبان تلسکوپ‌های 10 اینچی یا بزرگتر می‌توانند مجموعه‌ای از کهکشانهای ضعیف را در سراسر خوشه کندوی عسل پیدا کنند. من دو عنصر IC اضافی را که قادر به دیدن آنها نبودم نیز قرار دادم. ستاره‌های درخشان با دایره مشخص شده‌اند که به شما برای یافتن اجرام کمک می‌کنند. شمال در بالا قرار دارد.

SkyMap کریس ماریوت

 به طور رسمی حدود 1000 “زنبور” (ستاره) در کندو (خوشه کندوی عسل) وجود دارد، که اکثرا کوتوله‌های قرمز هستند.

 میلیون‌ها سال نوری پشت خوشه، شما ردیفی از کهکشان‌های ضعیف، با قدر 14 پیدا خواهید کرد. حداقل تعدادی کهکشان برای رصد وجود دارد! من چهار عدد از این ها را مشاهده کردم (https://cseligman.com/text/atlas/ngc26.htmNGC 2624، NGC 2625، NGC 2637 و NGC 2647. NGC 2624، روشن‌ترین آنها، با هسته روشن بود، در حالی که همسایه کوچکش در سمت شرق بسیار ضعیف به نظر می‌رسد. NGC 2637 به دلیل چندین ستاره روشن در نزدیکی، کمی به سختی رصد می‌شود. NGC 2467 با منطقه مرکزی روشن‌تر با هسته ضعیف، در بین ستارگان جاسازی شده بود.

از این نقشه برای هدایت به هسته خوشه سرطان استفاده کنید. ستاره‌ها با قدر 13 نشان داده شده‌اند و شمال در بالا قرار دارد.

Chris Marriott’s SkyMap / Inset: DSS2

از M44، چشمی خود را در حدود 5 درجه شمال غرب قرار دهید و به هسته خوشه کهکشانی سرطان نگاه کنید، که اولین‌بار توسط فریتز زویکی، ستاره‌شناس آمریکایی، معرفی شد که در حدود 30 میلیون سال نوری دورتر واقع شده است، تعداد اعضا آن حدود 300 کهکشان است و در 7 درجه‌ای آسمان پخش می‌شوند. اکثر آنها بسیار ضعیف هستند، اما دو عدد از آنها فقط با جدایی زاویه‌ای 5″ از هم فاصله دارند: NGC 2562  با قدر 13 و NGC 2563 با قدر 4/12. هر دو کهکشان عدسی هستند و به سادگی در نقطه 64 × قرار دارند. این اشیاء کوچک حتی اگر شما یک دقیقه طول بکشد تا آنها را در زومهای بالاتر بررسی کنید، جزئیات بیشتری را می‌توانید ببینید. در 242 × می‌توان دید که NGC 2562 از شمال به جنوب کج شده و روشن بوده و نزدیک هسته  ستاره‌ای قرار گرفته است. NGC 2563 به سمت شرق و غرب گسترش یافته و هسته‌ای حتی روشن‌تر از ستارگان دارد. اگر شما زمان اضافی برای رصد کهکشان‌های اضافی در این منطقه دارید، برخی از آنها قدری حدود 12 دارند!

دو اندازه ستاره‌های دوتایی، زاویه جداسازی و زاویه موقعیت (P.A.) است. جهت نشان داده شده در اینجا برای یک محدوده معکوس، مانند بازتابنده نیوتنی است.

 

ما با برخی از درخشان‌ترین و زیباترین منظره‌های سرطان – سه ستاره دوتایی و یک ستاره  سه تایی، مطلب را به پایان خواهیم رساند. هر یک از آنها خیره کننده است، بنابراین مطمئن شوید همه آنها را در فرصت دیگری دنبال کنید:

Iota (ι) Cancri – با قدرهای  4.1 و 6.0،  و جدایی زاویه‌ای  31 ” PA 308 ° (2016)): یکی از بهترین موارد رصدی در زمستان و بهار است. در مقایسه با منقار ماکیان یا بتای ماکیان (Albireo)بزرگ است. ستاره اصلی پرتقالی و ستاره ثانویه سفید می‌باشد. قبل از ترک، یک درجه سانتیگراد به سمت جنوب غربی آن برای رصد جفت دوتایی اقدام کنید، جفت Σ1266 (8.8)، 10.0، 23 “و PA 65 ° (2003.

 

Zeta (ζ) Cancri سه‌تایی – (اجزاء A-C، MAGS 5.3 و 6.2، SEP 5.8، PA 66 ° (2017) / اجزای AB، MAGS 5.3 و 6.3، SEP 1.0، PA 9 ° (2017

سمت چپ یک نقشه جهت‌یاب برای چهار ستاره دوتایی ما وجود دارد. سمت راست طرح‌هایی از همان ستارگان را نشان می‌دهد که از مشاهدات در تلسکوپ ساخته شده است.

باب کینگ

 

Σ1223 = Phi (φ2) Cnc — (mags. 6.9 and 7.5, sep. 5.6″, P.A. 52° (2017): Attractive unequal double. Pleasingly close at 64×.

Σ1224 — (mags. 6.2 and 6.2, sep. 5.2″, P.A. 217° (2017): Outer space eyes staring back. Lovely, equal pair. Delicate

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Deep-sky Hunting in Cancer, the Crab

By: Bob King | March 13, 2019

https://www.skyandtelescope.com/observing/deep-sky-cancer-the-crab/

16

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *