مارس، زمان خوبی برای رصد وستا است!

 

 

در این مقاله به بررسی راهنمایی آسانی برای دیدن روشن‌ترین سیارک، وستا و درک ویژگی‌های منحصر به فرد آن دست خواهید یافت.

مقایسه سیارک وستا 4 و ماه. گرچه بیش از 6 و یک دهم برابر کوچکتر از قمر زمین است، اما سطح وستا از روشنایی بسیار بیشتری برخوردار است. ستاره‌شناس آلمانی، هاینریش اولبرز، وستا را در 29 مارس 1807 در شمال ویرجین کشف کرد.

تصویر ماه: Gregory H. Rivera; Vesta: NASA / JPL-Caltech / UCAL / MPS / DLR / IDA with additions by the author

 

دوربین دوچشمی خود را بگیرید زیرا این تنها چیزی است که برای دیدن سیارک وستا 4، دومین سیارک بزرگ و درخشان کمربند اصلی نیاز دارید. در اوایل ماه مارس، این سیارک یک نقطه نورانی با قدر 6.1 است که در سمت غرب در نزدیکی ستاره تتای اسد (θ) با قدر 3، معروف به چرتان، حرکت می‌کند. مقابله در 4 مارس اتفاق می‌افتد و در 9ام در نزدیکترین فاصله با زمین یعنی 203.6 میلیون کیلومتری (126.5 میلیون مایلی) زمین واقع شده است.

 

انیمیشن وستا در فوریه 2021، ستاره‌شناس آماتور پیکوئی دیاز از ازیزای آرژانتین با استفاده از یک دوربین تلفن همراه که روی چشمی دوربین دوچشمی 7 × 50 خود نگه داشته بود، این انیمشین حاصل از توالی تصویر وستا را از 18 تا 21 فوریه 2021 ثبت کرد.

پیکوئی دیاز

 

حتی در پایان ماه، وستا همچنان با قدر 6.5 خواهد درخشید. در حالي كه ماه آسمان عصر را خالي مي‌‌كند، زمان براي تماشاي تلويزيون شب به شب سيارك نمي‌تواند بهتر از این باشد.

 

موقعیت وستا برای 4 مارس 2021، تاریخ مقابله، نشان داده شده است. مدار آن 7.14 درجه متمایل به دایره‌البروج است و سیارک در حال حاضر در شمال صفحه دایره البروجی قرار دارد.

JPL Horizons

 

وستا هر 3.6 سال با برون‌گرایی مداری 09/0، بسیار شبیه به مریخ، به دور خورشید می‌چرخد​​، بنابراین فاصله و روشنایی آن از مقابله با مقابله تفاوت قابل توجهی دارد. در این مقابله وستا در وسط قرار می‌گیرد و فاصله آن بسیار کم است وستا بدون کمک ابزار نوری از حومه شهر به خوبی قابل مشاهده است. اگرچه عرض آن به طور کامل 525 کیلومتر (326 مایل) است، وستا کاملاً ستاره‌ای به نظر می‌رسد (مگر در ابزارهای بزرگ با بزرگنمایی زیاد و در شرایط مطلوب دید).

 

در 15 ژوئن 2018، در طی مقابله وستا، میشل دکونینک از یک تلسکوپ 250 میلی‌متری و بزرگنمایی 830 × برای تشخیص یک دیسک کوچک (بالا سمت راست) استفاده کرد. عرض وستا در آن زمان 0.6 ″ بود. وی همچنین به رنگ طلای سیارک اشاره کرد و آن را “چشمگیر” توصیف کرد.

میشل دکونینک

 

اندازه ظاهری وستا در حالی که کاملاً کوچک است، تقریباً نه برابر بزرگتر از R  صورت فلکی ماهی زرین، ستاره‌ای با بیشترین قطر ظاهری (0.057 ″) است. این باعث تعجب من می‌شود که آیا ممکن است وستا آنقدر بزرگ باشد که بتواند از یک سیاره تقلید کند و کمتر از یک ستاره به قدر مشابه بدرخشد. آیا کسی با استفاده از تلسکوپ متوجه این موضوع شده است؟

برای یافتن اسد، می‌توانید از آبگردان بزرگ استفاده کنید. با حرکت سه و یک دوم مشت (از طول بازو) از کاسه آبگردان بزرگ به قلب‌الاسد رسیده ، سپس در دم شیر به سمت تتا حرکت کنید.

استلاریوم با اضافات نویسنده

 

برای یافتن وستا در شب روشن بعدی، از قلب‌الاسد شروع کنید و سپس در حدود 16 درجه به چرتان (تتای اسد)، ستاره سمت راست و پایین مثلث شکل پایین بیایید که قسمت عقب لئو را تعریف می‌کند. وستا تا 10 مارس در فاصله 1.5 درجه ای‌ ستاره باقی می‌ماند و آن را به مکانی عالی برای روش پرش ستاره‌ای تبدیل می‌کند. یک ناظر دقیق باید بتواند حرکت شب به شب وستا را تشخیص دهد (با حرکت معکوس به سمت غرب در حدود ¼ درجه در روز). بسیاری از ناظران، از جمله من، گزارش می‌دهند که سیارک با تلسکوپ به صورت زرد کم رنگ به نظر می‌رسد.

تتای (θ) اسد (چرتان) با قدر سه، پیدا کردن و ردیابی وستا را در هفته‌های آینده آسان می‌کند. تاریخها برای 0 ساعت UT نشان داده می‌شوند. برای تبدیل به EST ، 5 ساعت کم کنید (4 ساعت برای ساعت تابستانی از 14 مارس شروع می‌شود) و تاریخ را یک روز عقب نگه دارید. به عنوان مثال، 4 مارس در ساعت 0 UT = 3 مارس در ساعت 7 عصر EST.

 برای دریافت نقشه با وضوح بالا از لینک زیر استفاده کنید:

https://skyandtelescope.org/wp-content/uploads/Web_Mar21_Vesta_findr_1800px.jpg

 

 

وستا یک سیارک به شکل کره‌ای صاف یا کره کروی است.

NASA / JPL-Caltech / UCLA / MPS / DLR / IDA

 

برخلاف اکثر سیارک‌ها که از مخلوطی از مواد فلزی، یخی و سنگی تشکیل شده است، وستا متفاوت یا لایه‌ای است، با هسته‌ای فلزی که در یک گوشته سنگی متراکم پیچیده شده و پوسته‌ای از گدازه‌های خنک شده در بالای آن قرار دارد. زمین نیز ساختار مشابهی دارد اما به اندازه کافی بزرگ شده تا به وضعیت سیاره‌ای دست یابد. وستا به نیمه راه رسیده و در مرحله سیاره متوقف شده است.

 

سیارات اولیه مانند وستا به عنوان هسته سیاره‌هایی عمل می‌کردند که امروزه می‌شناسیم. ستاره‌شناسان حدس می‌زنند که اگر گرانش مشتری نبود، ممکن بود وستا به یک سیاره کامل تبدیل شود. در عوض، این سیاره در دام مشتری قرار گرفت و تنها سیاره جنینی شناخته شده است که تا به امروز باقی مانده است.

این برش شهاب سنگ اوکریت NWA 2724 که در شمال غربی آفریقا در سال 2004 یافت شد، بخشی از جریان گدازه در سطح وستا بود. پس از سرد شدن گدازه، با برخورد عظیمی از آن آزاد شد و در نهایت به زمین رسید.

باب کینگ

 

داون همچنین تأیید کرد که دسته‌ای از شهاب‌سنگهای موجود در زمین به نام هاواردیتها، اوکریتها و دیوژنیتها – که به گروه HED شناخته می‌شوند – از این سیاره اولیه ساخته شده‌اند. حدود یک بیلیون سال پیش، سیارک دیگری به وستا برخورد کرده و دهانه ریاسیلویا با عرض 500 کیلومتر (300 مایل) از آن تشکیل شده است. تقریباً 1٪ از سیارکها پودر شده و به فضا پرتاب می‌شوند که قطعات در طول زمان به زمین می‌رسد تا حدود 5٪ از شهاب‌سنگ‌های شناخته شده را به خود اختصاص دهد.

دهانه و قله Rheasilvia بلندترین قله منظومه شمسی شبیه تاول سنگی در مرکز دهانه Rheasilvia با عرض 500 کیلومتر در سیارک وستا است.

NASA / JPL-Caltech

 

غروب 21 مارس وستا را ببینید که از بین دو کهکشان عبور کند (اما بسیار نزدیک به NGC 3501).

DSS2 / Aladin Sky Atlas

 

در حالی که وستا را در این ماه همراهی می‌کنید، انتظار دیدن مناظر جدید در این مسیر را داشته باشید. عصر 21 مارس، این سیارک تقریباً در فاصله 56″ شمال لبه کهکشان مارپیچی NGC 3501 با قدر 12.9 عبور می‌کند (حدود ساعت 10 شب به وقتEDT) مطمئن شوید که به دنبال همسایه آن، کهکشان مارپیچی NGC 3507 (قدر10.9) نیز خواهید بود که فقط در فاصله 12 ′ در شمال شرقی آن واقع شده است.

 

رصد خیلی خوبی داشته باشید.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

MARCH — A GOOD TIME TO VISIT VESTA

BY: BOB KING MARCH 3, 2021

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/march-a-good-time-to-visit-vesta/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *