پیدا کردن سگهای شکاری با استفاده از آبگردان بزرگ

در این مقاله،  با نحوه استفاده از آبگردان بزرگ برای پیدا کردن سگهای شکاری صورت فلکی تازی‌ها آشنا می‌شوید.

 

به آسانی می‌توانید در آسمان به دنبال آبگردان بزرگ بگردید و آن را پیدا کنید. این صورتواره – یکی از قابل‌توجه‌ترین صورتواره‌های آسمان نیمکره شمالی – بخشی از صورت فلکی دب‌اکبر، خرس بزرگ است. و اگر شما بتوانید آبگردان بزرگ را پیدا کنید، همچنین می‌توانید دو سگ شکارچی را در پاشنه خرس بزرگ پیدا کنید. سگهای شکاری یک صورت فلکی جداگانه هستند: صورت فلکی کوچک تازی‌ها.

 

شما به یک آسمان تاریک نیاز دارید تا این دو ستاره کوچک را در قوس آبگردان بزرگ ببنید. در اصل، آنها به اسمهای چارا و آستریون نامگذاری شدند.

 

سگهای شکارچی توسط ریچارد بلکام. تصویر از گالری عکس هنری قدیمی.

 

اما ستاره شرقی در حال حاضر Cor Caroli یا قلب چارلز (آلفای تازی) نامیده می‌شود، که به نام پادشاه توسط ستاره‌شناس لهستانی یوهانس هولیوس، در سال 1690 نامگذاری شد.

 

معروف ترین جرم در این منطقه از آسمان، M51، کهکشان گرداب است. که زیبایی خاص آن  زمانی که از طریق تلسکوپ و عکسهای گرفته شده از آن چشمگیر است.

 

متاسفانه پیدا کردن این کهکشان از طریق دوربینهای دوچشمی دشوار یا غیرممکن است.

 

کهکشان بزرگ در پایین، کهکشان گرداب زیبا، به نام M51 یا NGC 5194 است. این کهکشان مارپیچی بزرگ است که در مقابل صورت فلکی تازی‌ها قرار دارد. کهکشان کوچکتر در بالا، همدم این کهکشان است. تصویر از S. Beckwith (STScI) Hubble Heritage Team, (STScI/AURA), ESA, NASA

 

یک جرم ضعیف دیگر نیز در صورت فلکی تازی‌ها وجود دارد. این جسم M3 نام دارد، خوشه ستاره‌ای کروی که حدود 48000 سال نوری فاصله دارد.

 

مسیه 3 – معروف به M3 – از  Adam Block/Mount Lemmon SkyCenter.

 

توسط دوربین دوچشمی M3 را به عنوان یک جرم کم نور نشان داده می‌شود.

 

اما، در یک آسمان تاریک، یافتن M3 نسبتا آسان است. اگر به نمودار زیر توجه کنید، می‌بینید که تقریبا در فاصله بین ستاره درخشان سماک رامح و آلفای تازی (Cor Caroli) قرار دارد:

 

 مطمئن نیستید چگونه سماک رامح را پیدا کنید؟

به یاد داشته باشید که برای پیدا کردن این ستاره، از قوس دسته آبگردان بزرگ استفاده کنید، همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است:

 

شما همیشه می‌توانید ستاره نارنجی روشن سماک رامح را با دنبال کردن قوس دسته آبگردان بزرگ پیدا کنید.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Use Big Dipper to locate Hunting Dogs

https://earthsky.org/tonight/use-the-big-dipper-to-locate-the-hunting-dogs

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *