آیا باید برای رویت دنباله‌دار قرن دیگری با چشم غیرمسلح آماده شویم؟

 

“دنباله‌دار لئونارد” به یکباره ظاهر شد!!

  

نیمکره شمالی ممکن است در سال 2021 یک دنباله‌دار درخشان دیگر داشته باشد که هفته گذشته کشف شده است.

تصاویر جدید دنباله‌دار لئونارد نشان می‌دهد بازدید کننده غبارآلود منظومه شمسی از قبل دارای یک هسته درخشان و یک دم است.

گرچه اکنون ستاره‌شناسان در سراسر جهان از آن عکس می‌گیرند، این دنباله‌دار – که به طور رسمی C / 2021 A1 لئونارد نامیده می‌شود توسط گرید لئونارد، متخصص ارشد تحقیقات، در رصدخانه مونت لمون در آریزونا کشف شد، از این رو نام “دنباله‌دار لئونارد” است.

 

دنباله‌دار لئونارد هنوز 6 واحد نجومی از خورشید فاصله دارد (واحد نجومی:  فاصله زمین تا خورشید است). مشتری در فاصله 5 واحد نجومی از خورشید قرار دارد در حالی که سیاره بعدی بیرونی، زحل، در حدود 9 واحد نجومی خورشید واقع شده است.

C / 2021 A1  تا 3 ژانویه 2022 به حضیض خورشیدی – نزدیکترین حالت به خورشید – نخواهد رسید، اگرچه پیش‌بینی می‌شود در 12 دسامبر 2021 فقط در فاصله 0.233 واحد نجومی از زمین باشد.

 

اواسط تا اواخر دسامبر 2021 بهترین زمان برای مشاهده دنباله‌دار است (اگر دنباله‌دار هنوز وجود داشته باشد). احتمالاً بهترین زمان رویت درست قبل از طلوع آفتاب و  پس از غروب خورشید است. با این حال، هنوز خیلی هیجان زده نشوید زیرا پیش‌بینی رفتار دنباله‌دارها بسیار دشوار است. خوش‌بین باشید، برخی شواهد نشان می‌دهد که ممکن است به حدود قدر 4 برسد، این بدان معناست که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است. در حال حاضرقدر این دنباله‌دار 19 است.

 

دنباله‌دار لئونارد در حال حاضر فقط با تلسکوپ‌های بزرگ قابل مشاهده است، اگر بعد از تاریکی هوا به شمال نگاه کنید، تقریباً در نزدیکی ستاره پایین در “دسته” آبگردان بزرگ – ستاره قائد (اتای صورت فلکی دب‌اکبر) قرار دارد. برای بقیه ماه ژانویه به سمت بالای ستاره قائد حرکت خواهد کرد، سپس آبگردان بزرگ را دور خواهد زد و به نظر می‌رسد تقریباً در جهتی که آمده حرکت می‌کند. تا زمانی که در دسامبر 2021 با چشم غیرمسلح قابل مشاهده شود – اگر این اتفاق بیفتد – دنباله‌دار لئونارد در نزدیکی ستاره درخشان سماک رامح در صورت فلکی گاوران دیده می‌شود.

 

دنباله‌دار لئونارد چیست؟

در تاریخ 3 ژانویه 2021، یک ستاره‌شناس آمریکایی، گرگوری جی لئونارد، دنباله‌دار جدیدی را در رصدخانه مونت لمون در آریزونای ایالات متحده آمریکا کشف کرد. نام آن ( C / 2021 A1لئونارد) بود – حرف “C” به معنای “دنباله‌دار غیردوره‌ای” است و “2021 A1″ نشان می‌دهد که این اولین دنباله‌دار کشف شده در نیمه اول ژانویه 2021 است. ویژگی خاص دنباله‌دار لئونارد سرعت باورنکردنی آن است – حدود 70 کیلومتر در ثانیه! در حال حرکت 6 کیلومتر در ثانیه سریعتر از دنباله‌دار سال گذشته یعنی دنباله‌دار نئووایز است. به دلیل چنین سرعتی، موقعیت دنباله‌دار در آسمان تغییر می‌کند. دنباله‌دار لئونارد یک مسیر هذلولی دارد، به این معنی که فقط یک بار از منظومه شمسی عبور خواهد کرد و سپس از ما دور می‌شود و دیگر برنخواهد گشت. بنابراین، فقط یک فرصت برای دیدن آن خواهید داشت.

 

چگونه دنباله‌دار لئونارد را ببینیم؟

متأسفانه، برای مشاهده دنباله‌دار ( C / 2021 A1لئونارد)، باید تقریباً یک سال صبر کنید. این دنباله‌دار به زمین نزدیک خواهد شد و در 12 دسامبر 2021 با عبور از کنار سیاره ما با فاصله 34 میلیون کیلومتر یا 21 میلیون مایل بهترین موقعیت برای مشاهده را خواهد داشت. پس از رسیدن به نزدیکترین نقطه به زمین، دنباله‌دار لئونارد نیز کاملاً از ناهید عبور خواهد کرد (4.2 میلیون کیلومتر یا 2.6 میلیون مایل). به هر حال، در تاریخ نجوم ، فقط 5 دنباله‌دار نسبت به دنباله‌دار لئونارد نسبت به ونوس به زمین نزدیکتر بوده‌اند. این دنباله‌دار در حال حاضر بسیار کم نور است و حتی از طریق تلسکوپ نیز قابل مشاهده نیست. با این حال، در دسامبر سال 2021، ممکن است به موقعیت مشاهده با چشم غیرمسلح برسد (با قدر 5 یا 4).

 

اگر در عرض‌های میانه شمالی زندگی می‌کنید، می‌توانید از ماه سپتامبر شروع به مشاهده دنباله‌دار لئونارد کنید. به آرامی در نزدیکی صورت‌های فلکی خرس بزرگ، تازی‌ها و گیسوی برنیکه عبور خواهد کرد.

 

در نیمه اول دسامبر، دنباله‌دار در نزدیکی صورت‌های فلکی گاوران، مار، هرکول و مارافسای دیده می‌شود. پس از آن، به نیمکره جنوبی آسمان حرکت خواهد کرد.

 

خیلی زود است که بگوییم اگر دنباله‌دار لئونارد تا پایان سال 2021 یک نمایش چشمگیر ارائه می‌دهد، اما باید امیدوار باشیم. از این گذشته، این همان چیزی است که ما در مورد دنباله‌دار دوست داریم: توانایی یک غافلگیری خوشایند.

 

برای اطلاع از موقعیت دنباله‌دار می‌توانید به سایت زیر مراجعه کنید:

https://www.heavens-above.com/comet.aspx?cid=C%2F2021%20A2&lat=43.021427&lng=-103.657692&loc=Ardmore&alt=14&tz=UCT&cul=en

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منابع:

Should We Get Ready For Another Naked-Eye ‘Comet Of The Century?’ ‘Comet Leonard’ Just Appeared From Nowhere

https://www.forbes.com/sites/jamiecartereurope/2021/01/13/should-we-get-ready-for-another-naked-eye-comet-of-the-century-comet-leonard-just-appeared-from-nowhere/?sh=15a67da564d8

 

http://www.aerith.net/comet/catalog/2021A1/2021A1.html

 

https://starwalk.space/en/news/meet-the-first-comet-of-2021

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *