رصدی عالی با خوشه قلائص!!

خوشه قلائص ممکن است در سایه همسایه خود خوشه پروین نادیده گرفته شده باشد، اما طیف گسترده‌ای از شگفتی‌ها در این منطقه وجود دارد، از ستاره‌های دوتایی گرفته تا کهکشان‌هایی که انسان را به چالش می‌کشند. بیایید به این منطقه سفر کنیم!!

 

از کمربند شکارچی استفاده کنید تا به طور مستقیم به خوشه قلائص برسید. Stellarium

خوشه پروین زیبایی بیشتری نسبت به هر خوشه ستاره‌ای دیگری دارد. با احترام، اما این ممکن است غرور خوشه همسایه قلایص را نادیده بگیرد. اگر خوشه پروین به نظر کوچک می‌رسد، خوشه قلایص به شکل V در آسمان دیده می‌شود. ستاره روشن الدبران، چشم پر زرق و برق صورت فلکی گاو (ثور)، به تکمیل این شگفتی‌ها کمک می‌کند حتی اگر الدبران عضو واقعی خوشه نباشد.

 

هسته‌های روشن پروین و قلایص هر دو در حدود 16-17 سال نوری هستند، به طوری که تفاوت اندازه ظاهری بین دو خوشه، نتیجه فاصله‌های مختلف آنها است. خوشه پروین 444 سال نوری دورتر (یا سه برابر قلایص) قرار گرفته است.

 

اکثر ما برای دیدن شش یا هفت ستاره بدون کمک تلسکوپ یا دوچشمی تلاش می‌کنیم، اما آیا می‌دانستید که در خوشه قلایص می‌توانید بدون چشم مسلح دوازده ستاره بگیرید؟ در بین اینها، چهار ستاره دوتایی با چشم غیرمسلح هستند که آزمون عالی برای بینایی شما را فراهم می‌کنند.

 

ستاره تتا یک و دوی ثوری، روشن‌ترین عضو واقعی خوشه است. دو نقطه کوچک نورانی، در امتداد خط شمال غربی – جنوب شرقی به ترتیب با قدرهای 3.8 و 3.4 و با جدایی زاویه‌ای 5.6، این جفت زیبا کمی کمتر از نصف جدایی Mizar و Alcor در دسته آبگردان بزرگ را دارند. با توجه به اینکه فاصله ذکر شده برای تتای2 ثوری آن را پنج سال نوری فراتر از همدم احتمالی خود قرار داده است.

 

ستاره غول‌پیکر نارنجی الدبران در خوشه قلایص کاملا مشخص می‌باشد. باب کینگ

 

جفت بعدی ما، دلتای 1 و ثوری، یک ستاره دوتایی واقعی واقع در 2 درجه شمال غربی تتاها قرار گرفته است. دلتای 1 را با قدر 3.8 به راحتی می‌توانید مشاهده کنید، اما برای مشاهده همدم آن بزرگنمایی کامل موردنیاز است.

انیمیشن ابتدا ساختار سه‌بعدی خوشه را براساس اطلاعات موقعیتی دقیق و اطلاعات راه دور از  گایا نشان می‌دهد. سپس یک تصویر متحرک از حرکت آینده ستاره‌ها نشان داده می‌شود – هر دو  اینها را در خوشه قلایص و فراتر از آن می‌بینید. شما یک دید بسیار متفاوت از خوشه قلایص می‌بینید، زیرا شما در اطراف آن در فضا می‌چرخید. ESA

 

جفت بعدی ما، سیگمای 1 و 2 ثوری واقع در 1° جنوب شرقی الدبران واقع شده است. دوتایی سیگما، به ترتیب دارای قدرهای 5.0 و 4.7 می‌باشد، در کنار خط شمال غربی و جنوب غربی با جدایی زاویه‌ای 7.2  بیشتر از تتای همسایه خود قرار دارند.

 

از این نقشه برای پیدا کردن ستاره‌های دوتایی که در متن توضیح داده شده استفاده کنید. جفتهای دایره‌ای، با کمی تمرکز با چشم، مشخص می‌شود. Stellarium

 

کاپای 1 و 2 ثوری در 3 درجه شمالی شکل “V” صورت فلکی ثور قرار گرفته‌اند. زمانی تصور می‌شد که کاپا عضو خوشه واقعی نیست، اما داده‌های ماهواره‌ای هیپارکوس خلاف این امر را نشان داد.

تصویر این دو کاپا در تصویر نگاتیو خورشیدگرفتگی کامل در سال 1919 تهیه شده  است.

W. Dyson, A. S. Eddington, and C. Davidson / Public Domain

 

سحابی Sharpless 2-239، واقع در حدود 500 سال نوری زمین، از داخل ابر مولکولی تاریک ثوری، محل فعال ستاره‌سازی است. چندین ستاره موجود در این عکس تنها چند میلیون ساله هستند.  Adam Block / Mt. Lemmon Sky Center / University of Arizona

 

اجرام عمق آسمان

چهار UGC و یک کهکشان IC در کنار Sharpless 2-239 و سحابی T Tauri واقع شده‌اند. شمال در سمت بالا بوده و ستاره‌ها با قدر 12 نشان داده شده‌اند. صاحبان تلسکوپهای بزرگتر می‌توانند برخی از کهکشان‌های اضافی که در نوع کوچکتر مشخص شده‌اند را مشاهده کنند. خط نقطه‌چین مستقیما به ستاره‌های نزدیک Sharpless 2-239 اشاره دارد. عکس زیر را به عنوان راهنمای بعدی مشاهده کنید.

Chris Marriott’s SkyMap with additions by the author

 

Sharpless 2-239 در این عکس همراه با خط کوچکی از ستاره های اشاره‌گر در نقشه بالا را نشان می‌دهد. DSS2

 

سحابی متغیر ضعیف اما مشهور Hind، a.k.a سحابی تی ثوری یا NGC 1555، تنها در فاصله کوتاهی از شمال خوشه قرار دارد. این سحابی در زاویه کمی به سمت غرب ستاره متغیرT ثوری  با قدر 10 در بزرگنمایی متوسط ​​تا زیاد به نظر می‌رسد.

 

ابرهای گرد و غبار تاریک در اطراف تی ثوری و سحابی متغیر Hind. شمال در سمت  بالا  قرار گرفته است.

آدم بلوک / Mt. بررسی لمنج آسمان / دانشگاه آریزونا

 

تعداد زیادی کهکشان کوچک UGC در داخل و بیرون خوشه قلائص وجود دارد:

UGC 3102،IC 374،UGC 3089، UGC 3129، UGC 3095

IC 374 با قدر 14.9، درخشانترین کهکشانی است که در “خوشه” قلایص پیدا شده است.

DSS2

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Happy Nights with the Hyades

By: Bob King | January 30, 2019

https://www.skyandtelescope.com/observing/happy-nights-with-the-hyades/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *