ماه از مقابل صورت فلکی گاو نر عبور می‌کند!!

در شامگاه 26 دسامبر سال 2020، خوشه ستاره‌ای پروین در شمال ماه رویت می‌شود، در حالی که الدبران، درخشان‌ترین ستاره صورت فلکی ثور، در شرق ماه می‌درخشد. شامگاه 27 دسامبر ماه در نزدیکی ستاره الدبران خواهد بود. در 28 دسامبر، ماه در نزدیکی گرز صورت فلکی شکارچی ظاهر می‌شود.

 

در تاریخ 26، 27 و 28 دسامبر سال 2020، کوژماه درخشان در مقابل صورت فلکی گاو نر می‌درخشد. در 28 دسامبر، ماه تقریباً بالای گرز شکارچی واقع شده است. هنوز، به طور رسمی، ماه در نزدیکی مرز برج ثور است. شاید دیدن گاو نر در این شبهای مهتابی دشوار خواهد بود، اما – با وجود تابش خیره کننده ماه می‌توانید با دو نشانه اصلی در برج ثور به آن نگاه کنید: ستاره درخشان الدبران و خوشه ستاره‌ای پروین، معروف به هفت خواهر.

 

در طول سفر ماه از ثور در دسامبر سال 2020، ماه از جنوب خوشه پروین حرکت کرده و سپس به شمال الدبران می‌رود.

فرد اسپناک این تصویر را در فیس‌بوک EarthSky منتشر کرده است.

عکس از MrEclipse.com.

 

در واقع، طی هر ماه برای چند سال آینده، ماه به جنوب خوشه پروین و شمال الدبران حرکت می‌کند. با این حال، در طول ماهه، ماه به مقابل ثور حرکت می‌کند (کمی جلوتر و به سمت شمال)، تا جایی که به شمال برسد و از 5 سپتامبر 2023، تا 7 ژوئیه 2029مجموعه‌ای از 79 اختفای قمری با Alcyone یا اتای ثور (درخشان‌ترین ستاره خوشه پروین) داشته باشد.

می‌توانید از 3 ستاره درخشان کمربند شکارچی برای یافتن ستاره الدبران و خوشه ستاره‌ای پروین استفاده کنید. تصویر از  Janne / Flickr.

 

الدبران نوک الگوی V شکل ستاره‌ای را نشان می‌دهد که خوشه ستاره‌ای قلایص یا Hyades می‌باشد که نمایانگر چهره گاو می‌باشد. با این وجود الدبران بخشی از این خوشه ستاره‌ای نیست. این یک هم‌ترازی شانسی است که خوشه قلایص بیش از دو برابر فاصله الدبران از آن فاصله دارد. در یک یا دو هفته یا یک بار که ماه از آسمان عصرگاهی خارج می‌شود، به راحتی موفق به دیدن چهره V شکل گاو نر خواهید شد.

 

الدبران چشم قرمز آتشین گاو را به تصویر می‌کشد. بعد از اینکه ماه و الدبران در شب مشاهده شدند، ​​به حرکت خود به سمت غرب ادامه می‌دهند. این دو شی نورانی ساعاتی قبل از طلوع در غرب قرار می‌گیرند.

 

آیا می‌خواهید بدانید که ماه در چه ساعتی از موقعیت مکانی شما غروب می‌کند؟ از لینک زیر بازدید کنید:

https://www.sunrisesunset.com/predefined.asp

 

آیا می‌خواهید بدانید که ماه در کدام صورت فلکی دایره‌البروجی قرار دارد؟ می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

https://www.heavens-above.com/moon.aspx?lat=0&lng=0&loc=M&alt=0&tz=CET

وقتی ماه در آسمان نیست می‌توانید از کمربند شکارچی برای یافتن الدبران استفاده کنید. کمربند شکارچی در سمت چپ پایین، همیشه در جهت صورت فلکی گاو نر قرار دارد. ستاره الدبران در جنوب دایره البروج و خوشه ستاره‌ای پروین در شمال واقع شده است.

 

ماه و الدبران امشب به همان دلیل که خورشید در طول روز به سمت غرب می‌رود به امتداد غرب آسمان می‌روند، زیرا زمین در محور چرخشی خود از غرب به شرق می‌چرخد. بنابراین، هر روز، هنگامی که زمین به طور کامل در زیر آسمان می‌چرخد​​، خورشید، ماه، ستاره‌ها و سیارات همه به غرب آسمان می‌روند.

 

در همان زمان، ماه در واقع در حال سفر در فضا است – در مدار در حال حرکت است – به سمت شرق در مقابل صورت فلکی گاو نر با سرعت حدود 1/2 درجه (قطر زاویه ماه) در ساعت قرار دارد. ماه نسبت به ستارگان دایره‌البروج به طور متوسط ​​روزانه حدود 13 درجه حرکت می‌کند.

صورت فلکی گاو نر.

 

 ترجمه سارا سیدحاتمی

منبع:

Moon passes in front of Taurus the Bull

Posted by Bruce McClure in TONIGHT | 5 hours ago

https://earthsky.org/tonight?offset=-1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *