ارابه آسمانی را در ماه دسامبر می‌توانید ببینید!!

 

در این شبهای طولانی دسامبر، می‌توانید صورت فلکی ارابه‌ران را پیدا کنید. چندین خوشه ستاره‌ای آسان و بسیار مشهور در این صورت فلکی وجود دارد.

امشب یا هر یک از این شبهای طولانی دسامبر، می‌توانید صورت فلکی ارابه‌ران را در آسمان پیدا کنید. ارابه آسمانی ـ با ستاره زرد درخشان کاپلا یا بزبان ـ را از اوایل عصر در شمال شرقی آسمان می‌توانید جستجو کنید، حدود نیمه شب اوج می‌گیرد و در سپیده‌دم در شمال غربی غروب می‌کند.

این نمودار ارابه‌ران را در نیمه شب نشان می‌دهد. یعنی وقتی این الگوی پنج ضلعی به سرسو یا بالاترین نقطه در آسمان می‌رسد. با این حال، از نیمکره شمالی، بزبان و ارابه آسمانی را در آسمان شمال شرقی در هنگام شب ببینید.

نمودار آسمانی صورت فلکی Auriga Charioteer

صورت فلکی ارابه‌ران

در نیمکره شمالی یا جنوبی، صورتهای فلکی ارابه‌ران و شکارچی همیشه در نیمه شب در سرسو هستند. اگر در عرضهای جغرافیایی میانه و دور شمالی زندگی می‌کنید، ارابه‌ران را بالاتر از شکارچی مشاهده خواهید کرد. اگر در نیمکره جنوبی زندگی می‌کنید، ارابه‌ران را در زیر شکارچی مشاهده خواهید کرد. در هر صورت، ارابه‌ران در شمال شکارچی غول پیکر می درخشد.

چندین خوشه ستاره‌ای آسان و مشهور در صورت فلکی ارابه‌ران وجود دارد. با دوربین‌های دوچشمی ممکن است بتوانید آنها را مشاهده کنید. آنها با شماره های “M” خود – به نام ستاره‌شناس مشهور چارلز مسیه – M36 ، M37 و M38 شناخته شده‌اند. در جنوب این خوشه‌های ستاره‌ای، همچنین نزدیک به استوای کهکشانی، به دنبال M35 در صورت فلکی دوپیکر، در زیر کاستور ، دوقلوی فانی باشید.

اکنون تمرکز خود را به کاپلا یا بزبان (عیوق)، درخشان‌ترین ستاره ارابه‌ران معطوف کنید. کاپلا نماینده آمالتیه، گوسفندی است که زئوس شیرخوار را هنگامی که در غاری در کوه ایدا در کرت پنهان شده بود تغذیه می‌کند (در زمان جنگ بین خدایان المپ و تایتان). البته رودخانه شیر که از آمالتیه ریخته می‌شد، راه شیری را تشکیل می‌داد!

ستارگان بتای ارابه‌ران (منکب ذی‌العِنان) یا Menkalinan که مبین شانه ارابه‌ران می‌باشد و تتای ارابه‌ران (به نمودار آسمان بالا مراجعه کنید) از شمال به جنوب حرکت می‌کنند. آنها از سمت شمال به پولاریس، ستاره شمالی و از جنوب به ستاره ابط‌ الجوزا یا شبان‌شانه (آلفای شکارچی) اشاره دارند. با دوربین دوچشمی، خوشه ستاره‌ای M35 را بین تتای ارابه ران و ابط‌الجوزا می‌توانید مشاهده کنید.

ترجمه: سارا سیدحاتمی
منبع:
See a celestial Chariot in December
Posted by Bruce McClure in TONIGHT | December 15, 2019

See a celestial Chariot in December

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *