اگر مشتری و زحل را نبینید، فرصت‌ فوق‌العاده‌ رصد نزدیک آن‌ها را از دست خواهید داد!

همنشینی بزرگ بعدی مشتری و زحل در 21 دسامبر سال 2020، روز انقلاب دسامبر خواهد بود. این دو جهان نسبت به گذشته از قرون وسطی یعنی سال 1226 در آسمان ما کاملاً نزدیکتر خواهند بود. نمودارها و اطلاعات موجود در این پست در مورد مشاهده این همنشینی بزرگ به شما کمک خواهد کرد.

 مشتری و زحل در حال همنشینی بزرگ خود در روز انقلاب، 21 دسامبر 2020 هستند. آنها در حال حاضر شگفت‌انگیز هستند! از همین حالا شروع به تماشای آنها کنید.

مایکل زوبر مشتری و زحل – 2 “سیاره” درخشان بالای ساختمان را در این عکس – از ترلینگوا، تگزاس، در 11 نوامبر 2020 به تصویر کشید. اکنون نمی‌توانید تماشای این جهانها را در آسمان زمین از دست بدهید. مشتری درخشان‌ترین شی ستاره‌مانند است که هر شب ظاهر می‌شود! در یک آسمان تاریک، همانطور که می‌بینید آنها نزدیک باند پرستاره راه شیری هستند.

 

ستاره‌شناسان از کلمه همنشینی برای توصیف هم‌ترازی سیارات و سایر اشیا گنبد آسمان ما استفاده می‌کنند. آنها از اصطلاح همنشینی بزرگ برای توصیف هم‌ترازی دو جهان بزرگ در منظومه شمسی، مشتری قدرتمند و سیاره حلقه‌دار باشکوه زحل استفاده می‌کنند. همنشینی بزرگ بعدی مشتری و زحل در روز انقلاب خواهد بود: 21 دسامبر 2020. همنشینی مشتری و زحل هر 20 سال اتفاق می‌افتد. آخرین مورد در سال 2000 بود. اما این همنشینی‌ها برابر نیستند. همنشینی بزرگ مشتری و زحل در سال 2020 نزدیکترین حالت از سال 1623 و نزدیکترین مشاهده از سال 1226 خواهد بود! در 21 دسامبر سال 2020، مشتری و زحل فقط 0.1 درجه از یکدیگر فاصله خواهند داشت. برخی می‌گویند در آن تاریخ این جفت مانند یک ستاره کشیده به نظر می‌رسد. آیا آنها به این شکل مشاهده خواهند شد؟ ما باید نگاه کنیم و ببینیم! آنها مطمئناً منظره‌ای جذاب و به یادماندنی خواهند داشت.

 

همنشینی بزرگ 2000 مشتری و زحل تا هم‌ترازی مشتری و زحل در 15 مارس 2080 تکرار نخواهد شد.

 

در همنشینی بزرگ 2000، 20 سال پیش، مشتری و زحل در آسمان ما نزدیک خورشید بودند و مشاهده آنها دشوار بود. ما منتظر یک همنشینی عالی قابل مشاهده‌تر هستیم. مشتری و زحل هر عصر – نه چندان دور از تابش غروب خورشید – به راحتی به عنوان دو جسم درخشان نزدیک به هم قابل مشاهده و بسیار دیدنی هستند.

 

عکسهای مشتری و زحل را که به هم نزدیک می‌شوند، می‌توانید در لینک زیر مشاهده کنید:

https://earthsky.org/todays-image/jupiter-saturn-photos-drawing-closer-conjunction-dec21-2020

 

در ماه دسامبر، درست زمانی که مشتری و زحل به نزدیکی هم رسیده‌اند، ماه نو نیز کنار آنها  خواهد بود. از تاریخ 16-25 دسامبر سال 2020 ، این دو سیاره دقیقاً هنگام عبور ماه از هم جدا می‌شوند. مشتری 12 بار درخشانتر از زحل است. درخشش زحل به درخشش ستاره‌ای با قدر 1 می‌رسد. برای مطالعه بیشتر می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

https://earthsky.org/tonight/young-moon-to-swing-by-jupiter-saturn

 

مشتری از هر ستاره‌ای درخشان‌تر است. زحل به اندازه مشتری درخشان نیست، اما به اندازه درخشان‌ترین ستاره‌ها و با رنگی کاملاً طلایی می‌درخشد.

 

زحل فقط در شرق مشتری روی گنبد آسمان دیده می‌شود. این دو  به همدیگر خیلی نزدیک هستند.

 

در حالی که آنها را نگاه می‌کنید، ممکن است متوجه شوید که – برخلاف ستاره‌های چشمک‌زن – مشتری و زحل هر دو به طور مرتب می‌درخشند.

 

در ماه نوامبر – در دوره زمانی که ماه، مشتری و زحل را پشت سر گذاشت (حدود 16 نوامبر تا 21 نوامبر) – فاصله دو سیاره غول گازی 3 درجه خواهد بود.

 

با گذشت زمان بین 21 نوامبر و روز همنشینی، 21 دسامبر، مشتری حدود 6 درجه و زحل 3 درجه بر روی گنبد آسمان حرکت می‌کند. این حرکت به این معنی است که مشتری شکاف فاصله 3 درجه‌ای خود و زحل را از بین می‌برد.

 

بینگو! همنشینی بزرگ و عالی!

مفهوم هنری از نزدیکی مشتری و زحل در دسامبر سال 2020، از دید ناظر فضایی. همنشینی آنها 21 دسامبر خواهد بود. ماه را در این تصویر مشاهده می‌کنید؟ حدود 16 دسامبر سال 2020 در مسیر دید ما با این سیارات قرار خواهد گرفت. نمودار توسط جی رایان در ClassicalAstronomy.com.

 

زحل ششمین سیاره بیرونی است. این سیاره دورترین و کم سرعت‌ترین سیاره‌ای است که می‌توانیم به راحتی تنها با چشم غیرمسلح ببینیم. مشتری تماشایی، پنجمین سیاره بیرونی، بعد از زحل و دومین سیاره درخشان است.

 

مشتری و زحل به دلیل حرکت آهسته خود در مقابل صورتهای فلکی دایره‌البروجی، کمترین میزان همنشینی سیاره‌ای را دارند.

 

زحل حدود 30 سال طول می‌کشد تا دور خورشید را طی کند، در حالی که برای مشتری این دور زدن نزدیک به 12 سال طول می‌کشد. بنابراین، هر 20 سال، مشتری به زحل نزدیک می‌شود که این نزدیکی از زمین قابل مشاهده می‌باشد.

 

از سال 2000 تا 2100، از دید ناظر زمینی، این همنشینی بین مشتری / زحل (در طول دایره البروج) در این تاریخ‌ها اتفاق می‌افتد:

 

28 می 2000

21 دسامبر 2020

31 اکتبر 2040

7 آوریل 2060

15 مارس 2080

18 سپتامبر 2100

در اینجا نمایی از چگونگی مشاهده مشتری و زحل توسط تلسکوپ در آسمان عصر 21 دسامبر سال 2020 وجود دارد. در شب نزدیکترین رویکرد در 21 دسامبر سال 2020، آنها مانند یک سیاره دوتایی به نظر خواهند رسید. تصویر از دانشگاه رایس.

 

اکنون، زمان آن رسیده است که بدانیم دلیل این امر چیست که این همنشینی‌های بزرگ مشتری / زحل هر 20 سال یک بار اتفاق می‌افتد. هر سال، زحل حدود 12 درجه از مدار خود را به دور خورشید کامل می‌کند، در حالی که مشتری حدود 30 درجه را کامل می‌کند. بنابراین، در یک سال، مشتری شکاف فاصله بین خود و زحل را حدود 18 درجه (30 – 12 = 18 درجه) کاهش می‌دهد.

 

بنابراین، در یک دوره 20 ساله، مشتری 360 درجه به زحل (18 20 20 = 360 درجه) نزدیک می‌شود، بنابراین هر 20 سال یک بار به سیاره حلقه‌دار نزدیک می‌شود.

 

بنابراین اکنون تماشای مشتری و زحل را شروع کنید! و تقویم خود را برای همنشینی بزرگ مشتری و زحل در 21 دسامبر سال 2020 علامت‌گذاری کنید.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

 

If you haven’t seen Jupiter and Saturn, you’re missing something!

Posted by Deborah Byrd and Bruce McClure in ASTRONOMY ESSENTIALS | December 9, 2020

https://earthsky.org/astronomy-essentials/great-jupiter-saturn-conjunction-dec-21-2020

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *