آیا می‌توانید فقط با چشم غیرمسلح، رنگ ستاره‌ها را ببینید؟

زمستان فصل مناسبی برای مشاهده رنگ ستاره‌ها می‌باشد. هرگز متوجه رنگ آنها نشده‌اید؟

 

توجه داشته باشید که ستاره‌ها مانند گل‌های وحشی هستند، به این دلیل که هر ستاره با رنگ دیگری می‌درخشد. آیا تا به حال به رنگهای مختلف آنها توجه کرده‌اید؟ بیایید برخی از ستاره‌هایی را کشف کنیم که امشب در چمنزار شب مشاهده خواهید کرد. طیف کاملی از رنگ ستاره‌ها در آنجا درخشش زیادی دارد، از ستاره‌های قرمز سرد گرفته تا ستاره‌های زرد با دمای متوسط و ستاره‌های سفید و آبی گرم!

 

در آسمان شمال شرقی در هنگام غروب ستاره‌ای درخشان به نام سروش (بزبان، عیوق یا کاپلا) در صورت فلکی ارابه‌ران می‌درخشد. مانند سیروس درخشان که حدود ساعت 8 تا 9 شب صعود می‌کند. در جنوب شرقی، کاپلا اغلب وقتی که در آسمان کم‌ارتفاع است، دیوانه‌وار می‌درخشد. این تأثیر هیچ ارتباطی با خود ستارگان ندارد بلکه بیشتر ناشی از جو آشفته زمین است.

 

این اثر به ویژه در ستاره‌های Capella و Sirius مشهود است زیرا بسیار درخشان هستند.

 

آیا می‌توانید کاپلا را مشاهده کنید؟ اگر چنین است‌، توجه کنید که این یک ستاره طلایی است. نوع طیفی یک ستاره رنگ آن را نشان می‌دهد. Capella یک ستاره G است و در این طبقه‌بندی، مانند خورشید ما است. خورشید و کاپلا هم با نور طلایی می‌درخشند.

 

به هر حال، سیروس درخشان‌ترین ستاره آسمان، پس از خورشید – تقریباً همیشه به عنوان یک ستاره سفید توصیف می‌شود.

  

صورت فلکی ارابه‌ران در شمال شرقی آسمان در شب دسامبر. درخشان‌ترین ستاره در این صورت فلکی، کاپلا طلایی رنگ است. ستاره سرخ و درخشان دقیقاً بالاتر از افق، الدبران در صورت فلکی ثور است. عکس: تا کردنر، AlltheSky.com.

 

رنگ واقعی ستاره‌ها وقتی دیده می‌شود که در آسمان و بالاتر از تلاطم جو زمین بالا می‌روند. اگر بینایی خوبی دارید و آسمانی تاریک و صاف دارید، باید بتوانید نشانه‌های رنگی را با ستاره‌های درخشان تشخیص دهید. اگر در تشخیص رنگ ستاره با چشم غیرمسلح مشکل دارید، سعی کنید با دوربین دوچشمی به این ستاره‌ها نگاه کنید.

 

همچنین کاپلا طلایی رنگ را با ستاره سرخ مایل به قرمز الدبران و ستاره‌های مه‌آلود خوشه پروین مقایسه کنید.

 

نور یک ستاره چیزهای زیادی را آشکار می‌کند. اما به طور مستقیم گواه دمای سطح ستاره‌ها است. رنگ زرد مایل به زرد کاپلا نشان دهنده دمای سطح متوسط آن ، دقیقاً مانند خورشید ما است. رنگ قرمز الدبران معمولاً در دمای پایین سطح یک ستاره مسن‌تر وجود دارد، در حالی که رنگ آبی ستاره‌های خوشه پروین دمای سطح بالا و سن کم آنها را نشان می‌دهد.

 

به هر حال، النطح یا بتای ثور ستاره سفید و آبی، رسماً بخشی از ثور است، اما به طور معمول بخشی از ارابه‌ران نیز محسوب می‌شود.

 

نمودار هرتسپرونگ راسل  (H-R)، رنگ ستاره‌ها را نشان می‌دهد. تصویر از ویکی‌پدیا.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Can you see stars’ colors with your eye alone?

Posted by Larry Sessions in TONIGHT | December 4, 2020

Can you see stars’ colors with your eye alone?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *