صدر در قلب ملکه به شدت می‌درخشد!!

صدر، درخشان‌ترین ستاره صورت فلکی مشهور شمالی ذات‌الکرسی، در عرضهای شمالی در بیشتر مواقع سال به راحتی قابل مشاهده است.

 

صدر یا Schedar یا آلفای ذات‌الکرسی با رنگ نارنجی درخشان‌ترین ستاره در صورت فلکی شمالی متمایز W شکل یعنی ذات‌الکرسی می‌باشد.

تصویر صورت فلکی ذات‌الکرسی، با Schedar، درخشان‌ترین ستاره آن. Schedar ستاره‌ای است که با آلفا (α) مشخص شده است. وقتی ذات‌الکرسی را به شکل W می‌بینید، در سمت راست پایین و وقتی که آن را به شکل M می‌بینید صدر در در سمت چپ بالا قرار دارد.

تصویر از Sadalsuud / Wikimedia Commons

 

ملکه ذات‌الکرسی یا Cassiopeia the Queen، صورت فلکی با ستارگان درخشان در نیمکره شمالی، یک مکان دوست‌داشتنی در آسمان عصر پاییز و زمستان است. صدر به Schedar یا آلفا  ذا‌ت‌الکرسی نیز شناخته می‌شود و درخشان‌ترین ستاره این صورت فلکی است. با کمک یک نقشه ستاره‌ای، این ستاره نارنجی رنگ به راحتی پیدا می‌شود و غالباً توسط علاقه‌مندان به ستاره‌شناسی برای تعیین مکان کهکشان آندرومدا استفاده می‌شود.

 

چگونه صدر را پیدا کنیم.

از عرضهای جغرافیایی میانه شمالی، ذات‌الکرسی پیراقطبی است، به این معنی که به طور بی‌وقفه در اطراف قطب آسمانی شمالی می‌چرخد​​، هرگز (بسته به عرض جغرافیایی شما) به زیر افق شما فرو نمی‌رود. بهترین زمان برای دیدن ذات‌الکرسی عصرهای پاییز و زمستان است، زمانی که این صورت فلکی در سرسوی آسمان واقع شده است.

 

ستارگان درخشان ذات‌الکرسی بسته به موقعیت آن در آسمان و چشم‌انداز شما، به شکل M یا W دیده می‌شوند. Schedar، درخشان‌ترین ستاره در صورت‌فلکی ذات‌الکرسی، در نوک پایین سمت راست W (یا نوک بالا سمت چپ M) واقع شده است.

 

نقشه ای از صورت فلکی ملکه ذات‌الکرسی یا Cassiopeia the Queen. در اینجا، ذات‌الکرسی به شکل W به نظر میرسد، صدر یا آلفای ذات‌الکرسی در سمت کهکشان آندرومدا نشان داده شده است  که در پایین نقشه با رنگ قرمز نشان داده شده است. تصویر از IAU / Sky & Telescope / Wikimedia Commons.

Schedar توسط تلسکوپ اشمیت رصدخانه Palomar به تصویر کشیده شده است. تصویر از  بایگانی DSS / Mikulski.

 

ستاره Schedar  228 سال نوری از ما فاصله دارد و به طور پیوسته با قدر 2.2 می‌درخشد. علیرغم اینکه ناظران آسمانی چند قرن پیش مدعی تفاوت نور این ستاره بودند، منجمان مدرن هیچ نوع تفاوتی را تشخیص نداده‌اند.

 

جرم این ستاره حدود چهار برابر خورشید است، اما خنکتر است. ستاره‌شناسان آن را به عنوان یک ستاره غول سرخ طبقه‌بندی می‌کنند و مانند همه غولها، در محور خود به آرامی می‌چرخد. اعتقاد بر این است که چرخش Schedar تقریباً 102 روز طول می‌کشد، در حالی که برای خورشید ما این مقدار حدود 25 روز است. قطر آن که در حال حاضر در مراحل آخر تکامل ستاره‌ای است، به دلیل گسترش لایه‌های خارجی آن، حدود 45 برابر قطر خورشید است.

 

تصور می‌شد که Schedar سه همدم ستاره‌ای دارد که همه آنها خیلی به ستاره نزدیک هستند تا به راحتی دیده شوند. اگرچه همراه با این سه ستاره در فهرست Washington Double Star Catalog, ثبت شده‌اند، اما اکنون به نظر می‌رسد که همه آنها با هم ارتباطی ندارند و فقط در نزدیکی Schedar در امتداد خط دید ما از زمین قرار دارند.

 

این ستاره به عنوان درخشان‌ترین ستاره صورت فلکی ملکه ذات‌الکرسی، هیچ داستان خارق‌العاده‌ای در پشت خود ندارد. اما، مانند همه ستاره‌ها، تاریخچه جالب توجه خود را دارد. نام ستاره، Schedar، از کلمه عربی سینه گرفته شده است.

 

ذات‌الکرسی وارونه، همانطور که در سال 1551 توسط  Gerardus Mercator  به تصویر کشیده شده است. تصویر از مجموعه نقشه هاروارد / ویکی مدیا.

 

موقعیت Schedar:

Schedar’s position is: R.A. 00h 40m 30s, Dec. +56° 32′ 14″

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Schedar shines brightly at the Queen’s heart

Posted by EarthSky in BRIGHTEST STARS | December 1, 2020

https://earthsky.org/brightest-stars/schedar-short-life-of-burning-bright

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *