مسیه 33: دومین کهکشان نزدیک مارپیچی می‌باشد

کهکشان مثلث یا مسیه 33، در 2.7 میلیون سال نوری قرار گرفته است و سومین عضو بزرگ گروه محلی ما پس از کهکشان راه شیری و کهکشان آندرومدا است.

 

کهکشان مثلث- M33 – از تلسکوپ Surveillance VLT در رصدخانه پارانال رصدخانه ی جنوبی اروپا در شیلی.

 

کهکشان مثلث معروف به Messier 33 دومین کهکشان و نزدیکترین کهکشان مارپیچی به راه شیری ما است. این کهکشان تنها در حدود 2.7 میلیون سال نوری قرار  گرفته است. این کهکشان با قطر حدود نیمی از راه شیری ما، بزرگ می‌باشد. اما این کهکشان به ما چسبیده است و بنابراین در آسمان ما روشنایی پایینی دارد. اگر چه به لحاظ نظری با چشم غیرمسلح در شرایط تاریک آسمان قابل مشاهده است، هنوز هم در دوربین‌های دوچشمی یا حتی یک تلسکوپ قابل شناسایی نیست. به خواندن ادامه دهید تا بیشتر در مورد این کهکشان مارپیچی نزدیک بسیار زیبا یاد بگیرید.

 

صورت فلکی مثلث مابین صورت فلکی آندرومدا و ستاره میراک در آندرومدا. کهکشان آندرومدا که به عنوان M31 مشخص شده است. از astronomy.net.

 

اینجا دوباره ستاره میراک یا بتای آندرومدا را دوباره می‌بینید. توجه داشته باشید این ستاره مابین  کهکشان  مثلث یا M33 و کهکشان آندرومدا (M31) قرار گرفته است. به عبارت دیگر، هنگامی که شما میراک و بتای آندرومدا را پیدا می‌کنید، خط واصل بین آنها، به کهکشان مثلث اشاره می‌کند. از ESO Public Outreach.

 

چگونه می‌توانید کهکشان مثلث را پیدا کنید؟

آیا تا به حال کهکشان آندرومدا (مسیه 31)، نزدیکترین کهکشان مارپیچی را به راه شیری ما دیده‌اید؟ اگر نه، سعی کنید کهکشان آندرومدا را قبل از اینکه به روی کهکشان مثلث بروید، پیدا کنید. در اینجا دو روش برای یافتن کهکشان آندرومدا وجود دارد:

برای پیدا کردن کهکشان آندرومدا از صورت فلکی ذات‌الکرسی استفاده کنید.

برای پیدا کردن کهکشان آندرومدا از مربع بزرگ پگاسوس (مربع بزرگ پاییزی) استفاده کنید

کهکشان آندرومدا  هشت تا نه برابر بیشتر از کهکشان مثلث می‌درخشد، که جالب‌ترین فاصله‌ای است که شما به راحتی می‌توانید با چشم غیرمسلح ببینید. خوشبختانه، کهکشانهای مثلث و آندرومدا با جدایی زاویه‌ای 15 درجه از هم قرار دارند (یک مشت حدود 10 درجه).

با روش پرش ستاره‌ای می‌توانید از طریق کهکشان آندرومدا به سمت کهکشان مثلث حرکت کنید. همانطور که در نمودار دیده می‌شود، ستاره میراک تقریبا در فاصله میان دو کهکشان قرار دارد. هنگامی که میراک و کهکشان آندرومدا را می‌یابید، می‌توانید با یک خط بین آنها به نقطه  اصلی یعنی کهکشان مثلث برسید.

 

مفهوم هنری گروه محلی ما از رصدخانه اشعه X چاندرا.

 

کهکشان مثلث در حدود 2.7 میلیون سال نوری از راه شیری ما قرار دارد که یک کهکشان مارپیچی است که با نام Pinwheel  یا کهکشان فرفره نیز شناخته می‌شود (یکی دیگر از کهکشانهای مارپیچی، مسیه 101 می‌باشد، که دارای این نام مستعار) است.

کهکشان مثلث سومین عضو بزرگ گروه محلی کهکشانها است. گروه محلی ما شامل چندین کهکشان است. کهکشان راه شیری ما، کهکشان آندرومدا و کهکشان مثلث بزرگترین اعضای این گروه هستند.

پس از کهکشان راه شیری و آندرومدا، کهکشان مثلث به عنوان سومین عضو بزرگ گروه محلی قرار دارد. قطر آن حدود 50000 سال نوری است، که حدود نیمی از کهکشان راه شیری ما می‌باشد. فکر می‌کنم حدود 40 میلیارد ستاره در مقایسه با 400 میلیارد ستاره برای راه شیری و یک تریلیون (1000 میلیارد) ستاره برای آندرومدا وجود دارد.

در سال 2004، اخترشناسان شواهدی را برای یک جریان شفاف گاز هیدروژن مابین کهکشان مثلث با کهکشان آندرومدا، یافتند. یک سال بعد، اخترشناسان توانستند برای اولین بار حرکت صحیح – یا حرکت جانبی در گنبد آسمان – را از کهکشان مثلث برآورد کنند. آنها دریافتند که این کهکشان به سمت کهکشان آندرومدا حرکت می‌کند. پس از آن، برخی از ستاره‌شناسان پیشنهاد کردند که کهکشان مثلث ممکن است قمری از کهکشان آندرومدا باشد. به عبارت دیگر، بیش از یک محدوده زمانی که هنوز آن را نمی‌دانیم، کهکشان مثلث ممکن است در نزدیکی کهکشان آندرومدا قرار گیرد.

به خوبی شناخته شده است که کهکشان آندرومدا در حال حرکت به سمت مسیر شیری ما است و برخورد بین دو کهکشان حدود 4 میلیارد سال بعد رخ می‌دهد. در ضمن، سرنوشت کهکشان مثلث مشخص نیست. این کهکشان ممکن است از هم گسیخته و توسط کهکشان آندرومدا جذب شود. این کهکشان ممکن است در برخورد بین راه شیری و کهکشان آندرومدا شرکت کند.

 

در ضمن امکان دارد با راه شیری برخورد کند قبل از اینکه آندرومدا وارد قضیه شود یا از گروه محلی حذف شود.

 

سرنوشت این کهکشان‌های بزرگ در این زمان فراتر از دانش بشری است!

 

 ترجمه: سارا سیدحاتمی

Messier 33: 2nd-closest spiral galaxy

By Bruce McClure and Deborah Byrd in ASTRONOMY ESSENTIALS | CLUSTERS NEBULAE GALAXIES | December 2, 2018

https://earthsky.org/clusters-nebulae-galaxies/triangulum-galaxy-m33-a-binocular-challenge

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *