نکاتی برای تماشای بارش شهابی ثوری شمالی

طبق پیش بینی‌ها 11-12 نوامبر سال 2020 به عنوان اوج بارش شهابی ثوری شمالی می‌باشد. این بارش به آذرگوی‌هایی مشهور می‌باشد که تولید می‌کند.

 

آذرگوی ثوری در شب 21 اکتبر 2017 ، از Joanne West در Gold Canyon ، آریزونا. درباره این عکس بیشتر بخوانید:

https://earthsky.org/todays-image/photos-meteors-taurids-oct-nov-2017

 

این سال احتمالاً مانند سال 2015 نخواهد بود، که یک سال باورنکردنی برای دیدن آذرگوی‌های آتشین ثوری بود.

عکسهای سال 2015 را می‌توانید در لینک زیر مشاهده کنید:

https://earthsky.org/todays-image/see-it-best-photos-of-taurid-fireballs-november-2015

 

 این بارش طولانی مدت ثوری شمالی – همراه با خواهر شهابی خود، ثوری جنوبی – در اواخر اکتبر و نوامبر مشاهده می‌شود. اوج اسمی بارش شهابی ثوری شمالی در شب 11 تا 12 نوامبر سال 2020 است. به طور کلی، این بارش برای چندین ساعت در شدیدترین حالت خود قرار دارد و اوج آن نیمه شب به وقت محلی است (جایی که روی کره زمین ساکن هستید).

 

این تصویر را در تاریخ 4 نوامبر 2018 و همچنین رد گرد و غباری باقیمانده آن را گریگوری تامپسون در شهر اولستر، نیویورک، از این شهاب گرفت. وی نوشت: «دوربین بیش از 18 دقیقه مسیر گرد و غبار را به تصویر کشید. این تصویر .gif حدود 10 دقیقه فریم را نشان می‌دهد! “

 

در سال 2015، گزارش‌ها و عکسهای زیادی از آذرگوی‌های آتشین درخشان و شگفت‌انگیز ثوری دریافت کردیم. بارش شهابی ثوری ممکن است یک چرخه هفت ساله برای چنین فعالیت شگفت‌انگیزی داشته باشد. ما هنوز منتظر حرف آخر بارش شهابی 2020 هستیم.

آذرگوی ثوری. الیوت هرمان در توسان آریزونا در 1 نوامبر 2018 این شهاب را شکار کرد.

 

رصدگران نیمکره جنوبی توجه داشته باشید: هر آنچه در اینجا می‌گوییم در مورد شما نیز صدق می‌کند!

 

خوشبختانه، در سال 2020، هلال ماه رو به کاهش به طور جدی در بارش شهابی ثوری شمالی در اوج انتظار پیش‌بینی شده 11-12 نوامبر 2020، مزاحمتی ایجاد نخواهد کرد. در واقع، زمان خوبی برای تماشای شهابها و هلال ماه صبحگاهی با زهره و عطارد در شرق آسمان خواهد بود.

اگر قبل از طلوع فجر 9 و 10 نوامبر سال 2020، شهابهای ثوری را تماشا کنید، ماه را در مقابل صورت فلکی شیر مشاهده خواهید کرد.

 

هلال ماه کاهنده برای اوج بارش شهابی ثوری شمالی در 11-12 نوامبر سال 2020 مزاحمتی ایجاد نمی‌کند. اما مطمئناً تماشای هلال ماه باریک و کمرنگ با سیارات زهره و عطارد در ساعات پایانی قبل از طلوع خورشید، عالی خواهد بود.

 

چند نکته در مورد رصد بارش:

  1. انتظارات واقعی داشته باشید. اوج بارش شهابی ثوری جنوبی قبلاً گذشته است و اوج زیادی برای بارش شهابی ثوری شمالی وجود ندارد، بنابراین انتظار مشاهده بارش زیادی به معنای واقعی نداشته باشید. ممکن است در هر ساعت بیش از پنج شهاب ثوری شمالی نبینید، اما هنوز هم ممکن است چند شهاب ثوری جنوبی را نیز مشاهده کنید. لزوماً تعداد شهابها نیست که این بارش را شگفت انگیز می‌کند.

 

  1. مراقب آذرگویهای آتشین باشید! هر دو بارش شهابی شمالی و جنوبی با داشتن درصد بالایی از آذرگوی‌ها شناخته می‌شوند. این همان چیزی است که می‌خواهید امسال تماشا کنید.

 

  1. حوالی نیمه شب شهابها را تماشا کنید. نیمه شب، زمانی است که کانون بارش، در صورت فلکی گاو نر، بسیار بالاتر از افق شما خواهد بود. اتفاقاً این امر برای هر دو نیمکره شمالی و جنوبی نیر مصداق دارد.

 

  1. اگر در ساعات اولیه شب نیاز به تماشای شهاب دارید، توجه داشته باشید که شهابها در آن زمان کم و دور هستند. با این حال، اگر خوش شانس باشید، ممکن است یک آذرگوی را ببینید، که یک شهاب متحرک و بادوام طولانی است که به طور افقی در آسمان حرکت می‌کند. ارزش امتحان کردن دارد! بعلاوه ، هلال ماه که در حال کاهش است نباید خیلی مزاحمت ایجاد کند!

 

5- کانون بارش شهابی ثوری شمالی در صورت فلکی ثور است. در واقع، کانون برای این بارش نزدیک خوشه ستاره‌ای معروف پروین در صورت فلکی ثور است که به آن هفت خواهران نیز گفته می‌شود. برای دیدن شهابها نیازی به شناسایی این صورت فلکی نیست. آنها در سراسر آسمان ظاهر می‌شوند.

 

  1. بله، شما هرجای زمین که باشید می‌توانید بارش را تماشا کنید. صورت فلکی ثور در طول غروب تا اواخر شب به سمت بالا صعود می‌کند و پس از نیمه شب کمی بیشتر اوج می‌گیرد. هرچه صورت فلکی ثور در آسمان شما بیشتر نمایان شود، شهابهای بیشتری نیز خواهید دید. از آنجا که ثور صورت فلکی شمالی است، در آسمان نیمکره شمالی بالاتر از نیمکره جنوبی دیده می‌شود.

 

  1. مکانی تاریک برای مشاهده پیدا کنید. برای لذت بردن از بارش شهابی ثوری شمالی نیازی به یافتن صورت فلکی ثور نیست. اما یافتن آسمانی با افق باز و تاریک به دیدن شهابها کمک می‌کند. برای راحتی صندلی راحتی حتماً به همراه داشته باشید.

 

  1. ابر زیاد بود؟ بارش را از دست دادي؟ نه این بارش تا یک ماه دیگر فعال خواهد بود.

 

کانون بارش شهابی ثوری شمالی در صورت فلکی گاو نر یا ثور، در نزدیکی خوشه ستاره‌ای پروین که به آن هفت خواهران نیز می‌گویند.

خوشه ستاره‌ای پروین، همچنین به عنوان هفت خواهران شناخته می‌شود، کانونی برای بارش شهابی ثوری شمالی است. این خوشه بخشی از صورت فلکی برج گاو نر یا ثور است. عکس از دیو دهتر در فلیکر.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Tips for watching N. Taurid meteors

Posted by Bruce McClure in TONIGHT | November 8, 2020

https://earthsky.org/tonight/peak-night-for-n-taurid-meteor-shower-on-november-1112

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *