سوفیای ناسا آب را در سطح آفتاب‌گیر ماه کشف کرد!!

 

 

این تصویر دهانه کلاویوس ماه را با تصویری از آب گیر افتاده در خاک ماه در آن را همراه با تصویری از رصدخانه استراتوسفری اخترشناسی فروسرخ (SOFIA) نشان می‌دهد که آب را در سطح آفتاب‌گیر ماه پیدا کرده است.

اعتبارات: ناسا

 

رصدخانه استراتوسفری اخترشناسی فروسرخ (SOFIA)، برای اولین بار، وجود آب را در سطح آفتاب‌گیر ماه را تأیید کرد. این کشف نشان می‌دهد که آب ممکن است در سطح ماه توزیع شود و محدود به مکان‌های سایه‌دار و سرد نباشد.

 

SOFIA مولکول‌های آب (H2O) را در دهانه کلاویوس، یکی از بزرگترین دهانه‌های قابل مشاهده از زمین، واقع در نیمکره جنوبی ماه کشف کرده است. مشاهدات قبلی از سطح ماه وجود نوعی هیدروژن را شناسایی کرد، اما قادر به تشخیص بین آب و ماده شیمیایی نزدیک آن، هیدروکسیل (OH) نبود. داده‌های این مکان نشان می‌دهد آب در غلظتهای 100 تا 412 قسمت در میلیون – تقریباً معادل یک بطری آب 12 اونسی – در یک مترمکعب خاک پخش شده در سطح ماه ذخیره شده است.

 

پائول هرتز، مدیر بخش اخترفیزیک در اداره ماموریتهای علمی در مقر ناسا در واشنگتن، گفت: “ما نشانه‌هایی داشتیم که H2O – آبی آشنا که می‌شناسیم – ممکن است در قسمت آفتاب‌گیر ماه وجود داشته باشد.” “حالا ما می‌دانیم که آنجاست. این کشف درک ما از سطح ماه را به چالش می‌کشد و سوالات جالب توجهی را در مورد منابع مربوط به کاوش در اعماق فضا ایجاد می‌کند. “

 

به عنوان یک مقایسه، صحرای ساهارا 100 برابر بیشتر از آنچه SOFIA در خاک ماه تشخیص داده است، آب دارد. با وجود مقادیر کم، این کشف سوالات جدیدی را در مورد چگونگی ایجاد آب و چگونگی دوام آن در سطح ماه خشن و بدون هوا ایجاد می‌کند.

 

آب یک منبع گرانبها در اعماق فضا و عنصر اصلی زندگی است که ما آن را می‌شناسیم. اینکه آیا آب موجود کشف شده توسط SOFIA برای استفاده به عنوان منبع به راحتی قابل دسترسی است، باید مشخص شود. آژانس مشتاق است قبل از ارسال اولین زن و مرد بعدی به سطح ماه تحت برنامه آرتمیس ناسا ، در سال 2024 و ایجاد حضور پایدار انسانی در آنجا تا پایان سال، همه چیز را در مورد وجود آب در ماه یاد بگیرد.

 

نتایج SOFIA براساس سالها تحقیق قبلی در مورد بررسی وجود آب در ماه است. هنگامی که فضانوردان آپولو در سال 1969 برای اولین بار از ماه بازگشتند، تصور می‌شد که کاملا خشک است. مأموریتهای طی 20 سال گذشته، یخ موجود در دهانه‌های سایه دار دائمی اطراف قطب های ماه را تأیید کردند. در همین حال، چندین فضاپیما – از جمله مأموریت کاسینی و دنباله دار Deep Impact و همچنین مأموریت Chandrayaan-1 سازمان تحقیقات فضایی هند – و تلسکوپ مادون قرمز ناسا، به طور گسترده‌ای سطح ماه را جستجو کردند و شواهدی از آب را یافتند. با این حال، این ماموریتها قادر به تشخیص قطعی شکل حضور آن – H2O یا OH نبودند.

 

کیسی هانیبال، نویسنده اصلی که نتایج حاصل از پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه هاوایی منتشر کرد، گفت: “قبل از مشاهدات SOFIA، ما می‌دانستیم که نوعی هیدراتاسیون وجود دارد.” “اما ما نوع آب موجود را نمی‌دانستیم.”

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

https://www.nasa.gov/press-release/nasa-s-sofia-discovers-water-on-sunlit-surface-of-moon/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *