ناسا می‌خواهد شما نیز به جستجوی سیارات فراخورشیدی بپیوندید!!

ناسا وب‌سایت جدیدی به نام Planet Patrol راه‌اندازی کرده است که در آن داوطلبان می‌توانند به جستجوی سیارات فراخورشیدی کمک کنند.

 

آیا می‌خواهید یک شکارچی سیاره‌ای باشید؟ ناسا یک وب سایت علمی جدید شهروندی به نام Planet Patrol راه‌اندازی کرده است که در آن داوطلبان می‌توانند به جستجوی سیارات فراخورشیدی در داده‌های تلسکوپ فضایی TESS کمک کنند.

 

 

آیا تا به حال خواسته‌اید به دانشمندان در یافتن سیارات فراخورشیدی کمک کنید، جهانهایی که در مدار ستاره‌های دور هستند؟ خب، اکنون فرصتی برای شما پیش آمده است! ناسا به تازگی یک وب سایت علمی جدید شهروندی به نام Planet Patrol راه‌اندازی کرده است. با همکاری بین ناسا، موسسه SETI، موسسه علوم تلسکوپ فضایی و Zooniverse، داوطلبان با مشاهده تصاویر گرفته شده توسط ماهواره «نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران» ناسا یا ماهواره تس (Transitive Exoplanet Survey Satellite) (TESS)، جدیدترین شکارچی سیاره ناسا که در سال 2018 پرتاب شد، به منجمان کمک می‌کنند.

 

همانطور که در وب‌سایت Planet Patrol شرح داده شده است:

مأموریت ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران ناسا (TESS) این است که از بیش از یک میلیون ستاره را برای جستجوی سیاره‌هایی که در مدار آنها هستند تحت عنوان “سیاره‌های فراخورشیدی عبوری” عکس می‌گیرد که به طور دوره‌ای مقداری از نور ستاره را مسدود می‌کنند.

 

اما گاهی اوقات وقتی چنین ستاره‌ای کم نور می‌شود، به دلیل وجود یک سیاره نیست. ستاره‌های متغیر، ستاره‌های دوتایی گرفتی، ستاره‌های ترکیبی، اشکالات موجود در داده‌ها و غیره می‌توانند تأثیر مشابهی ایجاد کنند. برای ردیابی این سیارات به کمک شما نیاز داریم!

 

در Planet Patrol، به ما کمک می‌کنید تا داده‌های مأموریت TESS را که هر بار یک تصویر است را بررسی کنیم تا مطمئن شویم که اشیایی که گمان می‌کنیم سیاره هستند، واقعاً سیاره هستند.

 

تصویر هنری از TESS. Planet Patrol از داده‌های تلسکوپ فضایی برای جستجوی سیارات فراخورشیدی در مدار ستارگان دور استفاده می‌کند. تصویر از مرکز پرواز فضایی ناسا / گودارد.

 

هدف دوگانه است: جستجوی نامزدهای سیاره‌ای در داده‌ها و همچنین اشیا یا پدیده‌های دیگر که می‌توانند از یک سیاره تقلید کنند. رهبر پروژه وسلین کوستوف از مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در بیانیه‌ای گفت:

 

روش‌های خودکار پردازش داده‌های TESS گاهی موفق به بدست آوردن اجرام فریب‌دهنده‌ای نمی‌شوند که شبیه سیارات فراخورشیدی هستند. چشم انسان در ردیابی چنین فریبکارانی بسیار ماهر است و ما به دانشمندان شهروند نیاز داریم تا به ما کمک کنند تا بین شکل ظاهری و سیارات واقعی تفاوت قائل شویم.

 

این امر همچنین توضیح می‌دهد که چرا در ابتدا داوطلبان انسانی (3968 در زمان نوشتن مقاله!) مورد نیاز هستند. TESS داده‌های زیادی را جمع‌آوری می‌کند  (صدها هزار تصویر در یک سال). از آنجا که – به گفته دانشمندان – بیشتر ستاره‌ها سیاره‌هایی دارند، هر تصویر می‌تواند هزاران سیاره پنهان داشته باشد. وقتی آن را در هزاران تصویر ضرب کنید، تلاش برای پیدا کردن ستاره‌هایی که سیارات در مقابل آنها در حال عبور هستند، از دید ما یک کار دلهره‌آور است. رایانه‌ها می‌توانند بسیاری یا حتی بیشتر این نوع گذرها را تشخیص دهند، اما کامل نیستند. این امر خصوصاً در مورد سیارات کوچکتر مانند زمین در مدارهای بزرگتر از ستارگان بسیار صدق می‌کند.

همانطور که در این تصویر هنری نشان داده شده است، دانشمندان تاکنون بیش از 4000 سیاره فراخورشیدی از انواع مختلف را کشف کرده‌اند. با کمک مردم، آنها باید موارد بیشتری را نیز پیدا کنند. تصویر از NASA / JPL-Caltech / R. Hurt (SSC-Caltech).

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

NASA’s Planet Patrol wants you to join the search for exoplanets

Posted by Paul Scott Anderson in SPACE | October 9, 2020

https://earthsky.org/space/exoplanets-nasas-planet-patrol-citizen-science

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *