ده نقش ماهواره‌ها در زندگی روزمره ما!!

ماهواره‌ها بخشی از زندگی روزمره ما هستند حتی اگر آنها در مدار زمین، صدها یا حتی هزاران کیلومتر بالاتر باشند، (خواه این را بدانیم یا ندانیم). در اینجا 10 روشی ذکر شده است که آنها در زندگی ما نقش داشته‌اند – و این فقط کاربردهای کوچکی از هزاران کاربرد ماهواره‌ها است!

 

کشاورزی
کشاورزان برای تعیین بهترین زمان برای آبیاری مزارع و برداشت گندم از تصاویر ماهواره‌ای راداری استفاده می‌کنند. همانطور که دانه‌های غلات در مزرعه در حال رشد بودند، ماهواره‌ها از بالا آنها را رصد می‌کردند.

تماشای برنامه‌های زنده از تلویزیون
برای دیدن برنامه‌ای زنده از صفحه تلویزیون خود، فیلم یا مسابقه با سیگنال ماهواره‌ای منتقل می‌شود و شما می‌توانید در هنگام بازی به راحتی از اتاق نشیمن خود، تیم مورد علاقه خود را تشویق کنید!

با اطرافیانتان از طریق تلفن ماهواره‌ای تماس بگیرید!
شما در هنگامی که در اعماق جنگل هستید و مطمئناً می‌دانید که اطرافیانتان نگران شما هستند؟ با استفاده از تلفن ماهواره‌ای می‌توانید با آنها تماس تلفنی بگیرید و کمی به آنها اطمینان دهید!

ارسال استوری اینستاگرام
در کانادا در سال 2016، بیش از 525،000 اشتراک اینترنت پرسرعت ماهواره‌ای وجود داشته است. داستان شما ممکن است قبل از رسیدن به دوستانتان از طریق ماهواره‌ها فشرده شده باشد.

پرداخت هزینه خرید با کارت بانکی خود

تا به حال از خود سوال کرده‌اید که چگونه پول از حساب بانکی شما به صندوق فروشگاهی منتقل می‌شود؟ احتمالا نه. هنگامی که از کارت خود استفاده می‌کنید، یک ارتباط ماهواره‌ای بین دستگاه فروشنده و بانک شما برقرار می‌شود. ماهواره این امکان را برای شما فراهم می‌کند که خرید خود را بدون نیاز به توقف در دستگاه خودپرداز، رفع کنید!

قبل از رفتن به کوه و رصد از آب و هوا مطلع شوید!!

ماهواره‌ها، داده‌های زیادی را درباره دما، بارش، حرکت ابر و جهت باد جمع می‌کنند. وقتی آن داده‌ها تجزیه و تحلیل می‌شوند، می‌توان هوا را پیش‌بینی کرد (حتی اگر پیش‌بینی همیشه مناسب نباشد).

پروازهای هوایی را در زمان واقعی ردیابی کنید!!

هواپیماها برای بدست آوردن موقعیت دقیق خود در آسمان، سیگنالی را به ماهواره‌ها منتقل می‌کنند. با استفاده از این مختصات، کنترل‌کننده‌های ترافیک هوایی می‌توانند ایمنی هواپیماهای در حال پرواز را تضمین کنند و شما می‌توانید بفهمید که چه زمانی باید از دوست خود در فرودگاه استقبال کنید.

 

از روی پل رد می‌شویم و می‌خواهیم در خانه دوستمان شام بخوریم!!
شما برای یک شام دوستانه هر کاری می‌کنید. اما آیا این شامل سقوط در رودخانه هنگام عبور از روی پل می‌شود؟ شانسی وجود ندارد. خبر خوب: مهندسان از ماهواره‌ها برای کنترل حرکت زمین و همچنین پایداری جاده و ساختار پل استفاده می‌کنند و به شما فرصتی برای لذت بردن از شام دوستانه می‌دهند.

جمع‌آوری اطلاعات در مورد لایه ازن

ماهواره‌ها از مدار خود، منظره‌ای جامع از زمین، جو و اکوسیستم‌های مختلف آن دارند. ماهواره‌ها به تنهایی داده‌های بیش از 40 گاز اتمسفر را جمع آوری می‌کنند. این داده‌ها به طور رایگان در دسترس دانشجویان و محققان سراسر جهان است.

 

گمشدن در شهر؟

حتی از 20،000 کیلومتر به بالا، ماهواره‌های شبکه سیستم موقعیت‌یابی جهانی (GPS) می‌توانند موقعیت شما را مشخص کنند. سیگنالی که آنها از GPS شما دریافت می‌کنند، به شما امکان می‌دهد دقیقاً مکان را روی نقشه ببینید و این امر به شما کمک می‌کند تا به مقصد برسید. وایکینگ‌ها از ستاره‌ها برای هدایت راه خود استفاده کردند و شما نیز می‌توانید – اما شما با فناوری ماهواره!

ترجمه سرکار خانم نجمه قاسمی

منبع:

https://www.asc-csa.gc.ca/eng/satellites/everyday-lives/10-ways-that-satellites-helped.asp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *