دو روش آسان برای یافتن کهکشان آندرومدا در آسمان شب

 

کهکشان همسایه آندرومدا – نزدیکترین کهکشان مارپیچی بزرگ به کهکشان راه شیری – از امروز تا آغاز بهار نیمکره شمالی در شبهای تاریک و بدون ماه قابل مشاهده خواهد بود. در این مقاله با استفاده از صورتهای فلکی ذات‌الکرسی و پگاسوس، دو روش برای یافتن آن به شما ارائه می‌دهد. مطمئناً برای پیدا کردن این کهکشان به دنبال یک شب بدون ماه و دور از آلودگی نوری شهری باشید.

  

در اواسط سپتامبر سال 2020 – از آنجا که ماه در اوایل شب ماه در آسمان نیست (ماه نو در 17 سپتامبر) برای رصد کهکشان باشکوه آندرومدا وقت بگذارید. این کهکشان مارپیچی بزرگ همسایه راه شیری و دورترین جسمی است که می‌توانید تنها با چشم غیرمسلح ببینید. اکثر مردم کهکشان را با پرش ستاره‌ای از الگوی ستاره‌ای کاملاً مشهود M یا W شکل بر روی گنبد آسمان پیدا می‌کنند (صورت فلکی ذات‌الکرسی) که در افق شمال شرقی شامگاهی از نیمه شمالی کره زمین قابل مشاهده است. همچنین می‌توانید کهکشان آندرومدا را با روش پرش ستاره‌ای از ستاره Alpheratz در الگوی ستاره‌ای مربع بزرگ پگاسوس پیدا کنید. همانطور که در نمودار ما نشان داده شده است، هر دو روش شما را به سمت این کهکشان هدایت می‌کنند.

 

به نمودار بالای این پست نگاه کنید. این نمودار هر دو صورت فلکی را نشان می‌دهد ذات‌الکرسی و آندرومدا – بنابراین می‌توانید مکان کهکشان را با توجه به هر دوی این صورت فلکی‌ها مشاهده کنید.

 

اکنون ستاره Schedar را در ذات‌الکرسی پیدا کنید. این ستاره درخشان‌ترین ستاره این صورت فلکی است و به کهکشان اشاره دارد. چه چیزی می‌تواند آسان‌تر از این باشد؟

 

از ستاره کاپای ذات‌الکرسی (مخفف Kappa) به ستاره Schedar یک خط فرضی بکشید، سپس حدود 3 برابر فاصله این دو ستاره را طی کنید تا کهکشان آندرومدا را پیدا کنید (Messier 31).

 

حال بیایید نگاهی دقیق به روش دوم برای یافتن این کهکشان بیندازیم:

برای یافتن کهکشان آندرومدا از مربع بزرگ پگاسوس استفاده کنید. در اینجا نحوه پیدا کردن آن آورده شده است.

 

الگوی ستاره‌ای مربع بزرگ در بالا، در صورت فلکی پگاسوس واقع شده است. صورت فلکی آندرومدا را می‌توان در یکی از دو جریان ستاره‌ای مشاهده کرد که از یک طرف مربع گسترش یافته و از ستاره Alpheratz شروع می‌شوند.

 

میراچ و سپس موی آندرومدا را پیدا کنید. سپس خط خیالی از دو ستاره بکشید که به کهکشان آندرومدا اشاره دارد.

 

فقط توجه داشته باشید – نور مهتاب یا آلودگی نوری شهر می‌تواند درخشش کمرنگ این جسم را محو کند. مهمترین چیزی که برای دیدن کهکشان نیاز دارید، آسمانی بسیار تاریک است.

 

رویت این کهکشان با چشم غیرمسلح چگونه است؟ با فرض اینکه شما آسمانی تاریک دارید، به صورت یک تکه فازی بزرگ – بزرگتر از ماه کامل در آسمان – اما بسیار ضعیفتر و ظریفتر، به نظر می‌رسد.

 

کهکشان آندرومدا (سمت راست بالای عکس) که تد وان، در مونتانا در اواسط ماه آگوآـست

 

 رصد آندرومدا برای علاقه‌مندان به رصد با دو چشمی: دوربینهای دوچشمی، مثل همیشه، میدان دید را افزایش می‌دهند. دوربین دوچشمی یک انتخاب عالی برای مبتدیان برای مشاهده کهکشان آندرومدا است زیرا تشخیص در آن آسان است. همانطور که در زیر آسمان تاریک ایستاده اید، ابتدا کهکشان را با چشم خود پیدا کنید، سپس دوربین را به آرامی به چشمان خود نزدیک کنید تا کهکشان در دید دوچشمی قرار گیرد. اگر این روش به درد شما نمی‌خورد، سعی کنید با دوربین منطقه را جستجو کنید. به آرامی حرکت کنید و مطمئن شوید که چشمان شما به تاریکی عادت کرده است. کهکشان به عنوان یک لکه فازی برای چشم ظاهر می‌شود. در دوربین دوچشمی کهکشان درخشانتر به نظر می‌رسد. آیا می‌بینید که منطقه مرکزی آن بیشتر متمرکز است؟

 

کهکشان آندرومدا با چشم یا با دوربین دوچشمی یا حتی با تلسکوپ مانند تصویر زیر نخواهد بود. اما به قدری زیبا خواهد بود که نفس شما را می‌گیرد.

کهکشان آندرومدا و دو کهکشان اقماری که توسط یک تلسکوپ قدرتمند دیده می‌شوند. به نظر می‌رسد کهکشان مانند یک لکه فازی به نظر می‌رسد. این کهکشان یک جزیره ستاره‌ای در فضا، دقیقاً مانند کهکشان راه شیری ما است. تصویر از NOAO.

 

یکی از شما نوشته است:

من شنیده‌ام که کهکشان آندرومدا روزی با کهکشان ما برخورد خواهد کرد! آیا این هنوز یک امکان قطعی است؟

امکان توصیف چیزی است در مورد بسیاری از آنچه را که درباره جهان می‌دانیم یا فکر می‌کنیم می‌دانیم. در مورد کهکشان آندرومدا و برخورد آینده آن با کهکشان راه شیری: اولین تلاش برای اندازه‌گیری سرعت شعاعی این کهکشان (حرکت آن به سمت جلو یا عقب، در امتداد خط دید ما) در سال 1912 انجام شد. پس از آن، ستاره‌شناسان برخی اعتقاد داشتند در دهه‌هایی کهکشان با سرعت تقریبی 200 مایل در ثانیه (300 کیلومتر در ثانیه) در حال نزدیک شدن بود، اما ستاره‌شناسان بعدی با این امر اختلاف نظر داشتند.

سپس در ماه می 2012، ستاره‌شناسان ناسا اعلام کردند که اکنون می‌توانند زمان این برخورد کهکشانی را با اطمینان پیش‌بینی کنند. اگرچه به یاد داشته باشید کهکشان آندرومدا 2.2 میلیون سال نوری از ما فاصله دارد و یک سال نوری تقریباً 10 تریلیون کیلومتر (6 تریلیون مایل) است. بنابراین اگرچه به نظر می‌رسد که این کهکشان در حال نزدیک شدن به کهکشان راه شیری ما است … اما نباید دچار ترس و بیخوابی شوید که چه موقع با هم برخورد می‌کنند؟ طبق گفته ستاره‌شناسان ناسا در سال 2012، چهار بیلیون سال دیگر باید بگذرد، تا چنین برخوردی صورت گیرد.

 

برای مطالعه اینکه  «آیا روزی کهکشان راه شیری و کهکشان آندرومدا با هم برخورد می‌کنند؟» می‌توانید به لینک زیر در سایت گروه ترویج علم خورشید مراجعه کنید:

http://sunproject.ir/2019/02/08/%DA%86%D9%87-%D9%87%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%85-%DA%A9%D9%87%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%B4%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%D8%A2%D9%86%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%85%D8%AF%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%AE/

 

به علاوه هنگام برخورد کهکشانها، آنها دقیقاً یکدیگر را از بین نمی‌برند. از آنجا که فضای بسیار بیشتری بین ستاره‌ها در جهان ما وجود دارد، کهکشانهای در حال برخورد مانند ارواح از یکدیگر عبور می‌کنند.

 

اما کهکشانهای درگیر با هم تعامل دارند. این فیلم جالب را ببینید:

https://earthsky.org/space/video-of-earths-night-sky-between-now-and-7-billion-years

آسمان شب هنگام ادغام کهکشان راه شیری و کهکشان آندرومدا.

این تصویر نمایانگر آسمان شب زمین در 3.75 بیلیون سال دیگر است. ستاره‌شناسان می‌گویند کهکشان آندرومدا (سمت چپ) پس از برخورد با کهکشان راه شیری،  در افق دید ما قرار می‌گیرد. تصویر از  NASA / ESA / Z. Levay و R. van der Marel ، STScI / T. Hallas / A. Mellinger

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Here are 2 easy ways to find the Andromeda galaxy

Posted by Deborah Byrd in TONIGHT | September 16, 2020

https://earthsky.org/tonight/find-the-andromeda-galaxy-in-autumn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *