قمرهای اورانوس مانند سیاره‌های کوتوله هستند!!

 

 

قمرهای اورانوس گرمای مشابهی شبیه سیارات کوتوله را در کمربند کویپر نشان می‌دهند (جایی که قمرها احتمالاً در آنجا متولد شده‌اند).

تصاویر پنج قمر بزرگ اورانوس: میراندا، آریل، آمبریل، تیتانیا و اوبرون. کاوشگر فضایی ویجر 2 این تصاویر را در طی یک پرواز طی 24 ژانویه 1986 گرفته است. قطر قمرها به صورت مقیاس نشان داده شده‌اند. NASA / JPL / MPIA

 

پنج قمر بزرگ یخی اورانوس شبیه سیاره‌های کوتوله در منظومه شمسی مانند پلوتو، اریس و هائومیا هستند.

 

اینطور نیست که همه این جهانها لزوماً یکسان به نظر برسند، اما طبق نظر یک تیم ستاره‌شناسی آلمانی-مجارستانی، آنها دارای گرمای مشابهی هستند. مانند سیارات کوتوله بزرگ، قمرهای اورانوسی نیز گرمای خورشید را به خوبی حفظ می‌کنند و شبهای آنها نسبتاً به آرامی خنک می‌شود نمونه‌ای ازسطح ناهموار و یخ زده اجسام بزرگ و جمع و جور است.

 

وویجر 2 ناسا در ژانویه 1986 میراندا، آریل، آمبریل، تیتانیا و اوبرون را مشاهده کرد، اما این فضاپیما برای مشاهده طول‌موج‌های مادون‌قرمز دور لازم برای مطالعه رفتار حرارتی آنها مجهز نبود. اکنون Örs Detre (موسسه نجوم ماکس پلانک، آلمان) و همکارانش داده‌های بایگانی بدست آمده توسط رصدخانه فضایی هرشل مادون قرمز آژانس فضایی اروپا را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده‌اند که بین سالهای 2009 تا 2013 فعالیت کرده است.

 

با کم کردن دقت سیگنال غول یخی، آنها توانستند سیگنالهای قمرهای آنها را بدست بیاورند که هزاران بار از این طول‌موج‌ها ضعیف‌تر هستند.”آنها مجموعه‌ای از داده را استخراج کردند.”

قمر آریل در این تصویر سال 2006 از تلسکوپ فضایی هابل، از مقابل غول یخی اورانوس عبور می‌کند. آریل کره سفید و کره تاریک سایه آن است.

NASA / ESA / L. Sromovsky (دانشگاه ویسکانسین ، مدیسون) ، H. Hammel (موسسه علوم فضایی) و K. Rages (SETI)

 

ویلیام هرشل در سال 1781، همان سالی که اورانوس را پیدا کرد، تیتانیا و اوبرون را نیز کشف کرد. اولریش کلاس، نویسنده تحقیق، می‌گوید: “بنابراین لذت بخش بود که ما می‌توانستیم قمرهای هرشل را در اورانوس با کمک رصدخانه فضایی هرشل در نور مادون قرمز کشف کنیم.”

 

تجزیه و تحلیل بیشتر داده‌ها همچنین سه قمر بزرگ دیگر این سیاره را نشان داد. مقایسه اندازه‌گیری‌های هرشل با یک مدل دقیق توسعه یافته توسط توماس مولر (موسسه فیزیک فرازمینی ماکس پلانک، آلمان) اینرسی حرارتی مواد سطحی را نشان داد. نتایج در 14 سپتامبر در Astronomy & Astrophysics منتشر شد.

 

هایدی همل (انجمن دانشگاه‌های تحقیق در زمینه نجوم) ، متخصص اورانوس و نپتون، اظهار داشت: “این تیم با مجموعه داده‌های دشوار کار بسیار خوبی انجام داده است.” “این نتایج سهم مهمی در درک ما از قمرهای اورانوس دارد.”

 

شوامب موافق است که این کشف “یک نتیجه زیبا با یک تکنیک عالی” است، اما او از اینکه پنج قمر بزرگ به سیارات کوتوله کمربند کوئیپر شباهت دارند، خیلی تعجب نکرده است. از این گذشته، طبق درک فعلی، اشیایی مانند پلوتو، اریس و هائومیا در همان منطقه از منظومه شمسی با اورانوس تشکیل شده‌اند.

 

وی می‌گوید: “مکان‌های مشابه در دیسک پیش‌سیاره‌ای از نظر دما، ترکیب گاز و غیره دارای شرایط مشابه خواهد بود” که نشان می‌دهد قمرهای اصلی اورانوس با خواص سطحی و ترکیبات مشابه سیارات کوتوله تشکیل می‌شوند. در مقابل، به نظر می‌رسد که بسیاری از قمرهای خارجی کوچکتر اورانوس بیشتر شبیه اجسام کوچکتر کمربند کوئیپر هستند: سنگدانه های نسبتاً سست سنگ و یخ.

 

اما طبق گفته همل، انحراف مدار بزرگ و 98 درجه‌ای اورانوس “عارضه قابل توجهی برای سیستم قمری اورانوس است. اگر این امر ناشی از یک برخورد فاجعه‌بار باشد، آن واقعه همچنین سیستم اولیه قمرها را مختل می‌کند، عواقبی که ممکن است در خصوصیات سطح آنها مشهود باشد. “

 

یک مأموریت فضایی جدید به اورانوس – چیزی که ناسا در حال حاضر در حال بررسی آن است لازمه روشن کردن این موضوعات جدید است. همل می‌گوید: “این ماموریت واقعاً به ما كمك می‌كند تا بسیاری از رازهایی را کشف کنیم كه در اینجا پنهان مانده‌اند.”

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

URANIAN MOONS ARE LIKE DWARF PLANETS

BY: GOVERT SCHILLING SEPTEMBER 15, 2020 

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/uranian-moons-are-like-dwarf-planets/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *