کشف زندگی میکروبی در ناهید!!!

 

 

آیا در جو نزدیکترین همسایه زمین، ناهید زندگی میکروبی وجود دارد؟ یک تیم بین‌المللی از ستاره‌شناسان شواهدی موقت اما بسیار قانع کننده در این مورد پیدا کرده‌اند.

تصویر هنری از مولکولهای فسفین در اتمسفر ونوس. تا آنجا که دانشمندان می‌دانند، روی زمین فسفین فقط توسط میکروب‌ها یا به طور مصنوعی در آزمایشگاه‌ها تولید می‌شود. تصویر از  ESO / M. Kornmesser / L. Calçada / NASA / JPL-Caltech / Royal Astronomical Society / Attribution: CC BY 4.0.

اکثر ما با این جمله سر آرتور کانن دویل، که شخصیت شرلوک هلمز را خلق کرده است، آشنا هستیم:

وقتی محال را از بین بردید، هر آنچه که باقی می‌ماند، هر چقدر هم غیرمحتمل باشد، باید حقیقت باشد.

این واژه ها ممکن است مناسب این هفته باشد، زیرا دانشمندان یک کشف باورنکردنی را اعلام کردند: شواهد آزمایشی برای حیات میکروبی در اتمسفر ونوس.

 

همانطور که طرفداران فضا می‌دانند، سطح ناهید بسیار سوزان است، به حدی گرم است که سرب را ذوب می‌کند. ناهید یکی از آخرین مکانهایی است که انتظار پیدا کردن هر نوع زندگی در آن را دارید. اما کشف مربوط به میکروب‌های کوچک ونوس نه از سطح سیاره، بلکه از جو آن ناشی می‌شود، جایی که شرایط می‌توانند مانند زمین باشند.

لازم به ذکر است که این کشف جدید هنوز به منزله اثبات حیات در ناهید نیست. اما محققان یک مورد قانع کننده در این زمینه ارائه می‌دهند.

این یافته‌های هیجان‌انگیز توسط دانشمندان ایالات متحده و انگلیس، در انستیتوی فناوری ماساچوست (MIT)، دانشگاه کاردیف، دانشگاه منچستر و دیگران حاصل شده است. جین گریوز از دانشگاه کاردیف این مطالعه را رهبری کرده است. هفته گذشته انجمن نجوم سلطنتی (RAS) از طریق یک جلسه مطبوعاتی آنلاین گزارشی را برای روزنامه نگاران ارائه داد که سه محقق در آنجا بودند تا نتایج را بررسی کنند. همچنین RAS این خبر را منتشر کرد. این مقاله امروز، 14 سپتامبر سال 2020، در مجله معتبر  Astronomy منتشر شده است.

تا زمانی که ما از شرایط موجود در سیاره زهره اطلاعات داشته‌ایم، به دلیل عمده بازدید کاوشگرهای فضایی، ناهید همیشه یکی از نامحتمل‌ترین مکان‌های حمایت از زندگی است که ما آن را می‌شناسیم. ونوس با دمای سوزان کافی برای ذوب سرب- مقدار زیادی اسید سولفوریک در ابرهای آن به دور از حیات به نظر می‌رسد.

با این حال، برخی دانشمندان حدس زده‌اند که ممکن است در جو بالاتر، جایی که دما و فشار در یک منطقه معتدل مانند زمین باشد، زندگی ممکن است وجود داشته باشد. در این منطقه است که دانشمندان به کشفی رسیده‌اند.

 

پژوهشگران چه چیزی را یافتند؟

به بیان ساده، آنها گازی را در جو ناهید پیدا کردند که نباید آنجا باشد. این گاز روی زمین به عنوان یک علامت زیستی قطعی در نظر گرفته می‌شود. این گاز که بسیار بد بو است، فسفین نامیده می‌شود. تا آنجا که دانشمندان می‌دانند، فقط دو روش برای تولید فسفین وجود دارد، یا به طور مصنوعی در آزمایشگاه، یا توسط انواع خاصی از میکروبها که در محیطهای فاقد اکسیژن زندگی می‌کنند. از آنجا که هیچ آزمایشگاه بیگانه‌ای در ونوس وجود ندارد، فرضه وجود میکروب‌ها را تایید می‌کند.

 

محققان این کشف را با استفاده از تلسکوپ جیمز کلرک مکسول در هاوایی و تلسکوپ آلما در شیلی انجام دادند.

 

محققان دانشگاه MIT قبلاً مطالعاتی را منتشر کرده بودند که نشان می‌داد اگر فسفین در یک سیاره صخره‌ای دیگر پیدا شود، نشانه مطمئنی از وجود زندگی در آنجا است. به همین دلیل است که این کشف بسیار شگفت‌انگیز است.

 

اما قبل از اعلام این شواهد دلهره‌آور، محققان می‌خواستند که توضیحات دیگری ارایه کنند. آنها چندین سناریو را بررسی کردند که ممکن است این گاز بدون وجود حیات تولید شود، اما همانطور که آنها اذعان می‌کنند، این سناریوها با شکست مواجه شدند. کلارا سوزا-سیلوا در MIT که تخصص حرفه‌ای او مطالعه فسفین است، در بیانیه‌ای گفت:

نفی این کشف بسیار سخت است. اکنون، ستاره‌شناسان به تمام راههای توجیه فسفین بدون زندگی فکر می‌کنند و من از آن استقبال می‌کنم. لطفاً این کار را انجام دهید، زیرا ما در پایان فرصت ارایه خود برای نشان دادن فرآیندهای غیرزنده هستیم که می‌توانند فسفین ایجاد کنند.

 

یافتن فسفین در ونوس یک امتیاز غیرمنتظره بود! این کشف سوالات زیادی را ایجاد می‌کند، از جمله اینکه چگونه موجودات زنده در آنجا می‌توانند زنده بمانند. در زمین، برخی از میکروبها می‌توانند در محیط زندگی تا حدود 5٪ اسیدی خود کنار بیایند، اما ابرهای زهره تقریباً به طور کامل از اسید ساخته شده‌اند.

نمای زهره از مدارگرد Akatsuki ژاپن. تصویر از  JAXA / ISAS / تیم پروژه Akatsuki / انجمن نجوم سلطنتی / مشخصات: CC BY 4.0.

 

یانوش پتکوفسکی، نویسنده همکار، افزود:

این بدان معناست که یا این نوعی زندگی است، یا نوعی فرایند فیزیکی یا شیمیایی است که انتظار نداریم در سیارات صخره‌ای اتفاق بیفتد.

 

ما واقعاً از تمام مسیرهای ممکن که می‌توانستند فسفین در یک سیاره سنگی را تولید کنند، عبور کردیم. اگر این زندگی نباشد، شناخت ما از سیاره‌های سنگی به شدت کم است.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

 

Has microbial life been found on Venus?

Posted by Paul Scott Anderson in SPACE | September 14, 2020

Has microbial life been found on Venus?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *