طبق مطالعات جدید مشتری می‌تواند 600 قمر داشته باشد!!

 

کشف جدید نشان می‌دهد که پادشاه سیارات می‌تواند صدها ماهواره طبیعی کوچکتر داشته باشد.

گانیمید، اروپا، بزرگترین و کوچکترین چهار قمر مشتری گالیله‌ای، سایه خود را بر روی مشتری انداخته‌اند. اکتشافات تازه، شواهدی از قمرهای بسیار کوچکتر در مدارهای دورتر می‌دهد.

دامیان پیچ

 

به گفته تیمی از ستاره‌شناسان کانادایی، مشتری می‌تواند حدود 600 قمر با قطر حداقل 800 متر (2600 فوت) داشته باشد. آنها یافته‌های خود را در تاریخ 25 سپتامبر در کنگره علمی مجازی Europlanet Science 2020 ارائه می‌دهند. بیشتر قمرها در مدارهای گسترده نامنظم و واپس‌گرا هستند.

 

طی 20 سال گذشته، منجمان به لطف پیشرفت دوربینهای دیجیتال بزرگ، د‌ها قمر کوچک در مشتری پیدا کرده‌اند. در سال 2003، اسکات شپارد (موسسه علوم کارنگی) پیش از این تخمین زده بود که تعداد قمرهای نامنظم بزرگتر از یک کیلومتر احتمالاً حدود یکصد عدد باشد.

 

اکنون، ادوارد اشتون، متیو بودوین و برت گلادمن (دانشگاه بریتیش کلمبیا، ونکوور) حدود چهار دوز قمر جدید برای مشتری را کشف کرده‌اند که حتی کوچکتر هستند. با خارج شدن از منطقه آسمانی که آنها جستجو کرده‌اند، آنها نتیجه گرفتند که ممکن است حدود 600 مورد از این اجرام کوچک وجود داشته باشد که به دور این سیاره غول پیکر می‌چرخند.

 

این تیم 60 نوردهی اضافی 140 ثانیه‌ای از یک میدان دید نزدیک به مشتری را مطالعه کرده است، همه آنها در یک دوره 3 ساعته در 8 سپتامبر 2010 با دوربین 340 مگاپیکسلی مگاپریم در تلسکوپ کانادا-فرانسه-هاوایی انجام شده است. ستاره‌شناسان به صورت دیجیتالی تصاویر را به 126 روش مختلف ترکیب کردند (برای هر ترکیب سرعت احتمالی و جهتی که ممکن است یک قمر واقعی مشتری در آسمان حرکت کند).

 

این تصویر کشف شده یکی از درخشان‌ترین قمرهای نامزد جدید را نشان می‌دهد (j22r94a24). قمر جدید در مرکز تصویر واقع شده است.

ادوارد اشتون (دانشگاه بریتیش کلمبیا)

 

این روش 52 شی را تا قدر 25.7 نشان داد که قطرهای 800 متری داشتند. معلوم شد که هفت مورد از یافته‌ها، ماهواره های نامنظم طبیعی مشتری هستند. بقیه تقریباً به طور قطع قمرهای یکپارچه هستند که در جهت مخالف چرخش آن به دور سیاره می‌چرخند. مقاله‌ای که نتایج آن را توصیف می‌کند برای چاپ در مجله علوم سیاره‌ای پذیرفته شده است.

 

اگر این جستجوی حساس، کشف 45 قمر قبلاً ناشناخته را به همراه داشته باشد، محققان تخمین می‌زنند که تعداد ماهواره‌های طبیعی موجود در این محدوده باید حدود 600 قمر باشد. تعداد رسمی قمرهای مشتری حدود 79 مورد است.

 

شپارد (که تیم او سال گذشته 20 ماهواره جدید از زحل پیدا کرد) از نتیجه جدید تعجب نمی‌کند. وی می‌گوید: “ما برای كشف قمرهای مشتری كه از سال 2018 اعلام شده بودند، از روش shift and stack  مشابهی استفاده كردیم.” “ما همچنین به كشفهایی اشاره كردیم كه نمی‌توانستیم آنها را به عنوان قمر تأیید كنیم، زیرا زمان زیادی برای تعیین صحت مدار آنها نیاز داریم.”

این نمودار مدار 79 قمر تایید شده مشتری را نشان می‌دهد. اقمار سیاره مشتری (بنفش، آبی) این سیاره نسبتاً نزدیک به مشتری می‌چرخند در حالی که قمرهای عقبتر (قرمز) آن دورتر هستند. قمرهای تازه کشف شده احتمالاً به گروه دوم تعلق دارند. (والتودو، قمری که قبلاً کشف شده و با رنگ سبز مشخص شده است) از این قاعده مستثنی است.

موسسه کارنگی برای علوم / روبرتو مولار کاناندوزا

 

به همین ترتیب، تیم کانادایی هنوز نمی‌تواند ادعای 45 کشف جدید خود را بکند، چه رسد به 600 مورد دورتر. “شپرد می‌گوید:” برای بدست آوردن مدارهای قابل اعتماد برای این قمرهای بسیار کوچک و متعدد، زمان زیادی توسط تلسکوپ بزرگ صرف می‌شود که فرد باید تصمیم بگیرد که آیا این امر از نظر علمی ارزشمند است یا نه. “

 

به گفته اشتون، در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای پیگیری مشاهدات قمرهای جدید وجود ندارد. او می‌گوید: “خوب است که آنها را تأیید کنیم، اما هیچ راهی برای پیگیری آنها بدون شروع از ابتدا وجود ندارد.” با این حال، قمرهای کوچک مطمئناً دوباره توسط ابزارهای آینده‌ای مانند رصدخانه ورا روبین پیدا خواهند شد. “داده‌ها سپس به هم پیوند داده می‌شوند، بنابراین مشاهدات ما در نهایت ادغام می‌شوند.”

 

کشفهای جدید این سوال را ایجاد می‌کند که یک جسم چقدر می‌تواند کوچک باشد و هنوز هم قمر نامیده شود. شپرد اعتقاد دارد که ما به “تعریف بیشتری از قمر” نیاز داریم. به هر حال ، او می‌گوید: اتحادیه بین‌المللی نجوم نامی بر روی قمرهای سیاره‌ای به اندازه کوچکتر از یک کیلومتر  نخواهد گذاشت.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

STUDY SUGGESTS JUPITER COULD HAVE 600 MOONS

BY: GOVERT SCHILLING SEPTEMBER 8, 2020 

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/jupiter-could-have-600-moons/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *