برای پیدا کردن پولاریس از آبگردان بزرگ استفاده کنید!!

 

چکیده: یک خط از ستاره‌های راهنمای آبگردان بزرگ برای رسیدن به ستاره شمالی بکشید. اگر آسمان شما تاریک است، می‌توانید ستاره ثعبان را  در دم صورت فلکی اژدها مشاهده کنید.

 

 

با استفاده از آبگردان بزرگ در صورت فلکی خرس بزرگ یا دب‌اکبر ستاره قطبی یا پولاریس را پیدا کنید. این ستاره  در تمام نواحی شمالی در طول شب دیده می‌شود. به همین دلیل است که این ستاره تقریبا بالای محور شمالی زمین قرار دارد. در زمان گذشته، مسافران در  شمال  زمین از پولاریس برای مسیریابی استفاده می‌کردند.

 

هنگامی که شما آن را پیدا کردید، می‌توانید ثعبان Thuban، ستاره قطبی مشهور پیشین را در صورت فلکی اژدها، جستجو کنید.

 

چگونه می‌توانید پولاریس را پیدا کنید؟

به نمودار بالای این پست نگاه کنید. شما به سادگی می‌توانید خطی از ستاره‌های راهنمای آبگردان بزرگ یعنی دبه و مراق رسم کنید. این خط به پولاریس یا ستاره شمالی اشاره دارد. شما می‌توانید از این ترفند برای پیدا کردن پولاریس هر شب استفاده کنید – مهم نیست که آبگردان با توجه به افق شما چطور قرار گرفته باشد.

 کن کریستیسون این تصویر رد ستاره‌ای باشکوه را در اطراف پولاریس، ستاره شمالی گرفت. این ستاره‌ای است که در تمام آسمان شمالی دیده می‌شود.

 

هنگامی که شما پولاریس را پیدا کردد، اگر آسمان شما به اندازه کافی تاریک باشد، ممکن است قادر به دیدن ستارگان کوچکی باشید که متعلق به صورتواره آبگردان کوچک می‌باشد که پیدا کردنش دشوارتر از آبگردان بزرگ باشد و نیاز به یک آسمان تاریک دارد.

  نمودار زیر آبگردان بزرگ را نشان می‌دهد، پولاریس انتهای دسته صورتواره آبگردان کوچک را نشان می‌دهد که بخشی از صورت فلکی خرس کوچک یا دب‌اصغر می‌باشد.

 

به عبارت دیگر، آبگردان کوچک کل صورت فلکی نیست، بلکه فقط یک صورتواره مشهور در صورت فلکی دب اصغر یا  خرس کوچک می‌باشد.

 

پولاریس ستاره درخشانی که معمولا تصور می‌شود، نیست. این ستاره فقط 50‌امین ستاره درخشان در آسمان شب است.

 

با این حال، پولاریس به اندازه کافی روشن است که به راحتی در آسمان شب تاریک به وضوح دیده شود.

جهت‌گیری آبگردانها در اوایل ماه ژوئیه. توجه داشته باشید که پولاریس  ستاره نهایی در دسته صورتواره آبگردان کوچک است. ستاره ثعبان ، بین آبگردانها واقع شده است.

 

چگونه می‌توانید ستاره ثعبان  Thuban را در صورت فلکی اژدها پیدا کنید؟

افرادی که در آسمان تاریک، نظاره‌گر آسمان شب هستند، ممکن است جریانی از ستارگان را  بین صورتواره‌های آبگردانهای کوچک و بزرگ را ببینند. این ستاره‌ها صورت فلکی اژدها را تشکیل می‌دهند.

 

ستاره ثعبان یکی از ستارگان موجود در این صورت فلکی است، بخشی از دم صورت فلکی افسانه‌ای اژدها. من همیشه ثعبان را  بین آبگردانهای بزرگ و کوچک پیدا کردم.

 

ثعبان در حدود 3000 سال پیش، ستاره قطبی بوده است. این تاریخ همزمان با آغاز ساختن اهرام مصر است. گفته می‌شود که هرم بزرگ خوفو در گیزه به طور مستقیم به سمت ثعبان ساخته شده است. بنابراین اجداد ما این ستاره‌ها را می‌شناختند.

 

می‌توانید در مورد دراکو، اژدهای بزرگ شمالی در لینک زیر بیشتر مطالعه کنید:

https://earthsky.org/tonight/the-great-dragon-of-the-north

 

صورت فلکی اژدها که در اوایل تابستان از عرضهای میانی شمالی دیده می‌شود. تصویر از  Wikipedia/AlltheSky.com.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Use Big Dipper to find Polaris

Posted by Deborah Byrd in TONIGHT | July 7, 2019

https://earthsky.org/tonight/big-dipper-points-to-polaris-aids-in-finding-thuban-2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *