پنج صورت فلکی مهم تابستانی

در این مقاله می‌توانید با پنج عدد از بهترین صور فلکی و صورتواره‌های قابل مشاهده در آسمان شب نیمکره شمالی در طول ماههای تابستان  آشنا بشوید.

بهترین صورتهای فلکی تابستانی در نیمکره شمالی. چند عدد را می‌توان تشخیص داد؟

اعتبار: Ma Noch Leuxd Sngkhram / EyeEm / Getty Images

توسط اسکات لوین

 

ما لیستی از 5 صور فلکی و صورتواره‌های تابستانی را که خود می‌توانید در آسمان شب در نیمکره شمالی مشاهده کنید، جمع‌آوری کرده‌ایم.

 

اگر برای یافتن صورت‌های فلکی به کمک نیاز دارید، می‌توانید با استفاده از اطلاعات زیر و روش پرش ستاره‌ای، آنها را راحت‌تر پیدا کنید. یا اگر واقعاً در رصد هستید، همیشه می‌توانید یک برنامه نجومی مانند نرم‌افزار رایگان Stellarium را بارگیری کنید که دقیقاً به شما نشان می‌دهد که در کجا باید جرم موردنظر را جستجو کنید.

 

و اگر از تلفن هوشمند خود برای مشاهده آسمان شب استفاده می‌کنید، فراموش نکنید که تلفن خود را به حالت چراغ قرمز تغییر دهید. چشمان شما به مرور زمان با تاریکی سازگار خواهد شد و قادر خواهید بود ستاره‌های بیشتری را ببینید، اما هیچ چیزی مانند یک چراغ سفید روشن برای کم کردن مقدار بینایی شما در تاریکی وجود ندارد!

 

1ـ مثلث تابستانی

منظره‌ای از مثلث تابستانی که بعد از نیمه شب در تاریخ 19 ژوئن ظاهر می‌شود و در آسمان در شرق – جنوب – شرق به چشم می‌خورد.  برای پیدا کردن زحل و مشتری نزدیک به افق از این نقشه می‌توانید استفاده کنید. اعتبار: Stellarium

 

مثلث تابستانی چه زمانی قابل مشاهده است؟ بالا در جنوب و جنوب شرقی تمام شب تابستان

 

در آسمان تابستان جایی بهتر از شروع رصد با مثلث تابستانی تماشایی وجود ندارد. مثلث یک صورت فلکی نیست بلکه یک صورتواره است (گروه غیر رسمی اما قابل تشخیص ستاره‌ای).

 

در دو گوشه آن Altair (در صورت فلکی Aquila ، عقاب) و Vega (در Lyra ، چنگ) قرار دارد. آنها حدود 16 و 25 سال نوری دور هستند.

 

دنب ، دم دجاجه یا قو ، 2000 سال نوری از آن فاصله دارد و یکی از دورترین ستارگانی است که می‌توانید با چشم غیرمسلح آن را ببینید.

 

2ـ عقرب

نمایی از عقرب که از خانه اسکات در ایالت نیویورک دیده می‌شود، اواسط ژوئن حوالی نیمه شب، به سمت جنوب می‌رود.

اعتبار: Stellarium.

 

عقرب چه زمانی قابل مشاهده است؟ در افق جنوبی در تمام تابستان قابل مشاهده است.

 

صورت فلکی عقرب یکی از چند صورت فلکی است که شبیه نامش به نظر می‌رسد. تاج عقرب از سه ستاره تشکیل شده است که در بالای عقرب در سمت راست قلب‌العقرب همانند تصویر بالا  واقع شده است.

 

آلفای عقرب همان ستاره قلب العقرب بوده که معنای انگلیسی آن “رقیب مریخ” است. علت این رقابت، سرخ رنگی این ستاره در قیاس با رنگ سیاره مریخ سرخ روست. این ستاره یک ابر غول بوده و حدود ۶۰۰ برابر قطر خورشید با طیف M1 Ib و قدر ۱.۰ می‌درخشند. قلب العقرب دارای یک همدم آبی رنگ از قدر پنجم می‌باشد که طیف آن B3 و فاصله اش ۶۰۰ سال نوری است.

برای پیدا کردن عقرب در آسمان باید به دنبال مجموعه‌ای از ستارگان به شکل J در آسمان تابستانی نیمکره شمالی باشید که در آسمان زمستانی نیمکره جنوبی هم دیده می‌شوند. تاج عقرب از سه ستاره در نزدیکی آنتارس یا قلب‌القرب می‌باشد، که درخشانترین ستاره در صورت فلکی عقرب است. که ستاره‌های تاج عقرب  عبارتند از: Graffias یا Acrab، Dschubba و Pi Scorpii

 

3 ستاره عقرب: Graffias (Acrab)، Dschubba و Pi Scorpii. عکس از دنیس چابوت.

 

صورت فلکی عقرب یکی از چند صورت فلکی است که مانند نامش به نظر می‌رسد. ستاره قرمز آنتارس در قلب عقرب نهفته است. دو ستاره “نشانگر”، شولا و لسات، دم عقرب را نشان می‌دهند. عقرب یک ویژگی دیگر جذاب هم دارد که باید بشناسید: تاج عقرب.

این سه ستاره در یک فاصله قرار دارند و جزو گروه ستارگان عقرب-قوس (Scorpius–Centaurus Association)   هستند که شامل بیش از ۴۰۰ ستاره می‌شود، که اولین بار توسط ستاره شناسان در اوایل قرن بیستم به رسمیت شناخته شد. حدود 100 ستاره در گروه ستارگان عقرب-قوس، از جمله قلب‌العقرب شناخته شده است.

 

3ـ قوس

آیا می‌توانید قوری را در مرکز این صورت فلکی تشخیص دهید. اعتبار: Stellarium

 

صورت فلکی قوس چه زمانی قابل مشاهده است؟ در طول تابستان در افق جنوبی قابل مشاهده است.

 

بیشتر ستاره‌های قوس کم نور و مشخص نیستند، اما معدودی از درخشانترین آنها برای تشکیل صورتواره “قوری” گرد هم آمده‌اند. در ماه آگوست، با شروع شبهای کمی طولانیتر، می‌توانید ببینید چه  بخاری از دهانه قوری بیرون می‌آید.

 

مرکز کهکشان ما در جهت قوس قرار دارد و آن “بخار” نور ترکیبی از ستاره‌های بی‌شماری است که در هم آمیخته‌اند تا درخشش راه شیری را  نشان دهند که به عنوان کهکشان ما نامیده می‌شود.

 

این شبها بعد از عقرب، صورت فلکی قوس  پشت سر عقرب قرار می‌گیرند. با هم، یک جفت خندهدار هستند. تصور کنید: یک عقرب در حال دویدن، جیغ زدن  از دست یک قوری که وحشیانه آن را در آسمان تعقیب می‌کند.

 

4ـ تاج شمالی یا کاسه یتیمان

Corona Borealis اعتبار: Stellarium.

 

تاج شمالی چه زمانی قابل مشاهده است؟ در سمت جنوب شرقی در ماه ژوئن، جنوب غربی در ماه ژوئیه و غرب در ماه آگوست

 

اگر از منحنی دسته Plough یا آبگردان به سمت جنوب غربی بروید، ستاره درخشان بعدی که به آن می‌رسید Arcturus ، در Boötes است. از آنجا ، یک پرش سریع به سمت شرق (به طور کلی، به سمت چپ) تا Corona Borealis باید طی کنید.

 

تاج شمالی یکی ازصور فلکی اصلی 48 گانه بطلمیوس و یکی از کوچکترین صورت فلکی‌های مدرن 88 گانه است. ستارگان آن همه به قدر سوم و چهارم هستند که در یک حلقه زیبا، اما ناقص با ستاره Alphecca یا فکه در وسط آن چیده شده‌اند. نام فکه (شکسته) به معنی «حلقه شکسته ستارگان» است.

 

5ـ دلفین

منظره‌ای از دلفین و اسب کوچک. اعتبار: Stellarium.

 

چه زمانی دلفین قابل مشاهده است؟ در تمام تابستان در جنوب و جنوب شرقی

 

مثلث تابستانی یک صورت‌واره است که رئوس آن پرنورترین ستارگان سه پیکر آسمانی متفاوت می‌باشد. این سه راس ستارگان وگا، دنب و الطیر از سه پیکر آسمانی شلیاق، ماکیان و عقاب می‌باشند.

با یافتن این صورت‌واره در آسمان شب، می‌توانید سه پیکر آسمانی کوچک را در همان حوالی بیابید!

برای یافتن پیکرهای آسمانی روباهک، دلفین و سهم ابتدا از شهر فاصله بگیرید و زیر آسمان تاریک شب مثلث تابستانی را بیابید؛ با رسم خطوطی فرضی از سه راس، یک مثلث بزرگ در آسمان خواهید داشت. سه پیکر آسمانی روباهک و سهم درون مثلث واقع شده‌اند. دلفینِ شناور در آسمان نیز در نزدیکی این مثلث است.

  

هرکول، اعتبار: Stellarium

 

هرکول یکی دیگر از صور زیبای تابستانی است، اما مشاهده آن در آسمان حومه شهر آسان ولی در شهر بسیار کم نور و اغلب سخت است. در واقع ممکن است دیدن آن بعداً، در پاییز، کمی ساده‌تر باشد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Top 5 summer constellations

https://www.skyatnightmagazine.com/advice/best-summer-constellations/

 

Summer Triangle and smallest constellations

 

Summer Triangle and smallest constellations

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *