مسیه 8 ، سحابی مرداب!!

مرداب- با نام مستعار M8 – بزرگترین و درخشان‌ترین سحابی یا ابر در فضا است که در مجاورت صورتواره قوری چای در صورت فلکی قوس قرار دارد.

تصویری از Messier 8 aka M8 یا سحابی مرداب است که توسط تلسکوپ VLT در رصدخانه Paranal ESO در شیلی گرفته شده است. این ابر عظیم گاز و غبار باعث ایجاد ستاره‌های جوان بسیار روشنی می‌شود و خانه خوشه‌های ستاره‌ای جوان است. توسط دوربین دوچشمی، این ابر چندان دقیق به نظر نمی‌رسد، اما هنوز هم بسیار زیبا است. تصویر از ESO / VPHAS + team / Messier-Objects.com.

 

سحابی مرداب که با نام M8 یا Messier 8 نیز شناخته می‌شود، یک ابر بزرگ گاز در کهکشان راه شیری ماست، در شرایط بسیار خوب آب و هوایی به سختی با چشم انسان قابل مشاهده است، اما با آسمان تاریک و کمی کمک توسط ابزار نوری شکوه خودش را دارد. بنابراین دوربین دوچشمی خود را بیاورید و به دنبال M8 در چند درجه بالاتر و در سمت راست صورتواره قوری چای در صورت فلکی قوس باشید.

 

از نظر بصری حدود سه برابر ماه کامل بوده و سحابی مرداب بزرگترین و درخشان‌ترین سحابی‌ها در داخل صورت فلکی قوس و اطرافش است.

 

برای پیدا کردن سحابی مرداب در نیمکره شمالی در اواسط تابستان تا اواسط پاییز (نیمکره جنوبی اواسط زمستان تا اواسط بهار) باشید.

 

چگونه می‌توانید سحابی مرداب را پیدا کنید؟

اول، به دنبال یک آسمان تاریک باشید. سپس، به دنبال صورت فلکی قوس باشید که نشانگر مرکز مرکز کهکشان راه شیری ما می‌باشد. در نیمکره شمالی کره زمین برای پیدا کردن قوس سمت  جنوب خود را تماشا کنید. اگر در نیمکره جنوبی کره زمین هستید، به سمت شمال، به نزدیکی سرسو نگاهی کنید و نمودارها را به سمت پایین وارونه بچرخانید.

M8 را در یک آسمان تاریک و نزدیک صورتواره قوری چای در صورت فلکی قوس خواهید یافت. به 3 درجه غربی (دست راست) صورتواره قوری چای توجه کنید … سپس برای روش پرش ستاره‌ای آماده رصد شوید! از دوربین دوچشمی استفاده کنید و تقریباً دو برابر فاصله دهانه قوری را به سمت بالا حرکت کنید تا به یک جرم مبهم روشن در دوربین دوچشمی خود برسید. این جرم، سحابی مرداب است (مسیه 8 یا M8)، که در واقع با چشم غیرمسلح در یک شب تاریک و بدون ماه قابل مشاهده است. برای یادآوری، به خاطر داشته باشید که میدان دید دو چشمی معمولاً 5 تا 6 درجه از آسمان را در برمی‌گیرد.

نمودار یکی از پرستاره‌ترین مناطق کهکشان راه شیری، به سمت مرکز کهکشان، در جهت صورت فلکی قوس نشان داده شده است. اگر از نزدیک نگاه کنید می‌توانید M8 را در این نمودار مشاهده کنید. نمودار از  astronomy.com.

 

همانطور که سحابی با چشم غیرمسلح به صورت یک جرم بسیار ضعیف دیده می‌شود، با دوربین دوچشمی به شکل یک هسته روشن‌تر (به اصطلاح “ساعت شنی”) از یک طرف قابل مشاهده است که با یک شکاف تاریک از یک خوشه ستاره‌ای باز در طرف دیگر جدا شده است.

 

M8 در حدود 5000 سال نوری فاصله دارد. M8 که در درجه اول از هیدروژن تشکیل شده است، بیشتر آن را با تابش سوپراستار مجاور Herschel 36، یونیزه شده، به عنوان سحابی انتشاری می‌شناسند. به همین ترتیب، این منطقه همچنین یک منطقه تشکیل ستاره‌ای یا مهد ستاره‌ای است، مکانی که در آن ستاره‌های جدید متولد می‌شوند. در این منطقه یک خوشه ستاره‌ای باز، NGC 6530 وجود دارد که از ستاره‌های جوان و داغ و آبی تشکیل شده‌اند که احتمالاً تنها چند میلیون سال سن دارند. علاوه بر این ستاره‌های جوان ، بسیاری از گلوبولهای “بوک” تاریک با چگالش گاز و گرد و غبار در راه تبدیل شدن به “پیش‌ستاره‌‌ها” وجود دارند و در نهایت ستارگان تمام عیاری مانند ستاره‌هایی هستند که در همان نزدیکی شکل گرفته‌اند.

 

در حالی که نام خیالی مرداب ممکن است منشأ اسطوره‌ای را نشان دهد، هیچ اساطیری شناخته شده‌ای وجود ندارد که به طور مستقیم با این ابر میان‌ستاره‌ای مرتبط باشد. این نام ظاهراً به شکل آن با خط تاریک در وسط اشاره دارد. این سحابی چون با چشم غیرمستقیم قابل مشاهده است و بنابراین به طور حتم در دوران باستان دیده می‌شد ولی تا سال 1654 هیچ اطلاعی در مورد این سحابی وجود ندارد، هنگامی که اخترشناس سیسیلی جیووانی باتیستا هودیرنا،  مشاهدات خود را از خوشه ستاره‌ای در سحابی ثبت کرد.

 

این منطقه توسط چندین ستاره‌شناس دیگر از جمله چارلز مسیه در سال 1764 مشاهده شد، پس از آن در نهایت به عنوان مسیه 8 یا M8، هشتمین شیء در فهرست مسیه نیز شناخته شد.

 

موقعیت تقریبی مرکز سحابی تالاب RA: 18h 04m ، اعلامیه: -24 ° 22

اسکات مک نیل این عکس زیبای M8 را در آگوست 2014 به تصویر کشید. وی نوشت: “این یک عکس خارق‌العاده از M8 است. سحابی مرداب که من در رصدخانه فراستی در چارلستون ایالات متحده عکاسی کردم … “

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

See Messier 8, the Lagoon Nebula

Posted by Larry Sessions in ASTRONOMY ESSENTIALS | CLUSTERS NEBULAE GALAXIES | August 19, 2019

https://earthsky.org/clusters-nebulae-galaxies/the-lagoon-nebula-messier-8

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *