روزشمار: در چنین روزی (5 آگوست 2011) فضاپیمای جونو به مشتری پرتاب شد!!

در 5 آگوست 2011، ناسا فضاپیمای جونو را در ماموریت برای بررسی مشتری، بزرگترین سیاره منظومه شمسی، پرتاب کرد.

فضاپیمای رباتیک از موشک اطلس V از ایستگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال فلوریدا پرتاب شد و پنج سال بعد راهپیمایی 1،74 میلیارد دلاری را به مشتری سپرد.

از آنجا که این فضاپیما در سال 2016 در مدار مشتری قرار گرفت، فضاپیمای جونو عکس‌های شگفت انگیزی از مشتری  گرفته است!  همچنین مقدار زیادی از اندازه‌گیری‌های علمی برای مطالعه ترکیب مشتری، میدان مغناطیسی، الگوهای آب و هوایی و موارد دیگر انجام داده است.

جونو فضاپیمای روباتیکِ بدونِ سرنشینِ ناسا است که در چهارم ژوئیهٔ ۲۰۱۶ در مدار قطبی سیاره مشتری قرار گرفت. این کاوشگر فضایی در پنجم اوت ۲۰۱۱ از فلوریدا به فضا پرتاب شده و شرکت لاکهید مارتین  موسسه تحقیقات جنوب غربی سازنده و پیمان‌کار هدایت آن هستند.

این فضاپیما در مدار قطبی این سیاره قرار گرفت تا ترکیب میدان گرانشی، میدان مغناطیسی و مگنتوسفر مشتری را بررسی کند. جونو همچنین تلاش‌هایی برای یافتن سرنخ‌هایی در مورد چگونگی تشکیل شدن این سیاره، از جمله احتمالِ داشتنِ یک هستهٔ سنگی، مقدار آب موجود در ژرفای جوّ آن، توزیع انبوه جِرمی، و بادهای عمیق آن؛ که سرعت آن می‌تواند تا ۶۱۸ کیلومتر (۳۸۴ مایل) در ساعت برسد، خواهد داشت.

جونو دومین فضاپیمایی است که مدار مشتری را دور می‌زند؛ پس از فضاپیمای گالیله که از ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۳ این سیاره را دور زد.

نام این فضاپیما از اساطیر یونانی ـ رومی برگرفته شده: ژوپیتر حجابی از ابرها برای پنهان کردن فساد خود، در اطراف خود جذب می‌کرد اما همسر او، الهه یونو، توانست به درون ابر بنگرد و ماهیت واقعی ژوپیتر را ببیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *