رصد دنباله‌دار نئووایز در آسمان شامگاهی

 

دنباله‌دار NEOWISE با دم خیره‌کننده خود، رصدگران آسمان را شیفته خود کرده است. اکنون که به آسمان شب رسیده و هر شب بالاتر می‌رود، حتی تعداد بیشتری از مردم فرصتی برای دیدن آن پیدا می‌کنند.

 

دنباله‌دار C / 2020 F3 (NEOWISE) که اکنون (با کمک ابزار نوری) برای ناظران در آسمان اوایل عصر قابل مشاهده است. نمودارها و اطلاعات بیشتر را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید.

موقعیت دنباله‌دار NEOWISE درست بعد از غروب آفتاب از 13 تا 19 ژوئیه. هنگام غروب به شمال غربی نگاه کنید، برای داشتن افقی باز عاری از درختان یا ساختمانها در شمال غربی آسمان استفاده کنید. با دوربین دوچشمی خود در اطراف مکان مشخص شده در این نمودار برای مشاهده دنباله‌دار جستجو کنید. ناظران در عرض جغرافیایی پایینتر، دنباله‌دار NEOWISE را در آسمان در قسمت پایینتر مشاهده می‌کنند، در حالی که برای ناظران دورتر شمالی بالاتر دیده می‌شود. این دنباله‌دار از نیمکره جنوبی قابل مشاهده نیست. فرصت‌های مشاهده عصر در روزهای آینده بهبود می‌یابد. تصویر توسط ادی ایریزاری با استفاده از Stellarium.

 

 ما هنوز باید منتظر دنباله‌دار بسیار درخشان دیگری باشیم‌، چیزی که اخترشناسان آن را یک دنباله‌دار عالی می‌نامند. اما یک دنباله‌دار شگفت‌انگیز که آسمان اوایل صبح ما مشاهده می‌شد، اکنون در عصر نیز قابل مشاهده است (برای ناظران در عرضهای شمالی). متأسفیم، ناظران نیمکره جنوبی، این دنباله‌دار برای شما قابل مشاهده نیست. بسیاری از ناظران گزارش داده‌اند که – هنگامی که آن را با دوربین دوچشمی مشاهده کردید می‌توانید با استفاده از چشم غیرمسلح، این دنباله‌دار را مشاهده کنید. اگر بخواهید شکاف دم و زیبایی‌های این دنباله‌دار را ببینید، استفاده از دوربین دوچشمی یا سایر ابزارهای نوری ضروری است. به این دنباله‌دار C / 2020 F3 (NEOWISE) گفته می شود. اگر در روشنایی فعلی خود باقی بماند، ممکن است حتی در نیمه دوم ماه ژوئیه شب هنگام نسبت به وضعیت آسمان صبحگاهی‌اش، مشاهده آن راحتتر باشد. این دنباله‌دار هر شب به تدریج بالاتر خواهد رفت (درست زیر آبگردان بزرگ)، همانطور که در نمودارهای عصر ، در بالا و پایین مشاهده می شود.

 

اگر می‌خواهید دنباله‌دار NEOWISE را ببینید، حتماً دوربین دوچشمی را همراه خود داشته باشید. اگر دوربین دوچشمی ندارید اما دوربین خوبی دارید، یک گزینه عالی برای گرفتن تصویر با نوردهی طولانی چند ثانیه از منطقه تقریبی آن در آسمان است. برای تنظیمات با بزرگنمایی مختلف سعی کنید و نتایج خوب  آن دم دنباله‌دار را نشان می‌دهد.

 

اکنون برای اواخر این ماه چند نمودار عصرگاهی را جستجو کنید. دنباله‌دار NEOWISE در تاریخ 22-23 ژوئیه سال 2020 نزدیک به کره زمین خواهد بود. خبر خوب این است که – اگر دنباله‌دار عالی به نظر برسد – منظره‌اش در شب باید زیبا باشد. اگرچه ممکن است برای بازدید کننده آسمانی به دوربین دوچشمی نیاز باشد، اما همزمان یک هلال زیبا (نه خیلی روشن) را می‌بینیم.

موقعیت دنباله‌دار NEOWISE در شب نزدیکترین حالتش به زمین – 23 ژوئیه سال 2020 – روبروی غرب – شمال غربی درست بعد از غروب خورشید از ایالات متحده آمریکا مشاهده می‌شود. تصویر توسط ادی ایریزاری با استفاده از Stellarium.

دنباله‌دار شگفت‌انگیز که آسمان اوایل صبح ما را طی می‌کند دنباله‌دار NEOWISE – هم اکنون در آسمان عصرگاهی، با کمک ابزار نوری، برای عرضهای جغرافیایی شمالی مانند مناطق شمال ایالات متحده و کانادا قابل مشاهده است. جیمز یانگر این تصویر را از NEOWISE و شفق قطبی (درخشش سبز در سمت راست این عکس) در عصر 14 ژوئیه، از جزیره ونکوور در بریتیش کلمبیا، کانادا، به تصویر کشید.

 

می‌خواهید نمودار صبحگاهی این دنباله‌دار را داشته باشید؟

 دیدن دنباله‌دار در آسمان صبحگاهی سختتر می‌شود. سعی کنید حدود یک ساعت قبل از طلوع آفتاب به بیرون بروید، و چند دقیقه منطقه تقریبی آن را نگاه کنید تا دنباله‌دار به اندازه کافی در آسمان سپیده‌دم صعود کند تا شما متوجه آن شوید. وقتی دنباله دار به اندازه کافی از افق شما بالا رفته است قابل رویت است. باز هم، ناظران در عرضهای شمالی بهترین نما از آن را خواهند دید. نمودار زیر برای 17 ژوئیه، درست قبل از طلوع آفتاب است.

 

موقعیت دنباله دار NEOWISE درست قبل از طلوع آفتاب در تاریخ 17 ژوئیه یا در حوالی 17 ژوئیه، حدود 45 تا 60 دقیقه قبل از طلوع آفتاب در روبروی شمال شرقی همانطور که در ایالات متحده دیده می‌شود. با گذشتن روزها، دنباله‌دار در شمال (سمت چپ) محل مشخص شده در این نمودار می‌باشد. زهره سیاره‌ای بسیار درخشان است، هم اکنون در نزدیکی ستاره درخشان الدبران است. در حالی که سروش یک ستاره درخشان است که در سپیده دم در شمال شرقی دیده می‌شود. تصویر توسط ادی ایریزاری با استفاده از Stellarium.

 

تری لگالت، آماتور فرانسوی این عکس نفیس از دنباله‌دار NEOWISE (C / 2020 F3) را بر فراز جزیره مشهور مون-سنت-میشل در نرماندی در غروب 12 ژوئیه گرفت.

 

“دیدنی و جذاب – تماشایی.” “حیرت آور.” “زیبا.” “عالی.” اینها فقط معدود کلماتی هستند که ناظران برای اولین‌بار برای توصیف دنباله‌دار NEOWISE (C / 2020 F3) استفاده کرده‌اند. من 1000 درصد موافقم – این دنباله‌دار یک دنباله‌دار باورنکردنی است!

 

این هفته انتقال دنباله‌دار از سپیده‌دم به آسمان غروب رخ می‌دهد. هنوز هم مدتی می‌توانید در هر دو صبح و شامگاه آن را مشاهده کنید، اما تا 18 ژوئیه به سرعت به افق شمالی نزدیک می‌شود و از منظر ناپدید می‌شود. برای آمریکای شمالی، کانادا و بسیاری ازمناطق اروپا، مشاهده این دنباله‌دار تمام شب در این هفته قابل مشاهده است.

دنباله‌دار NEOWISE بر فراز دریاچه Superior که در اوایل 13 ژوئیه از Marquette County میشیگان دیده می‌شود.  شاون مالون

 

دنباله‌دار NEOWISE توجه فوق‌العاده ای را ایجاد کرده است و به درستی، این اولین دنباله‌داری است که  با چشم غیر مسلح   قابل مشاهده است که از آسمان شمالی از زمان PanSTARRS (C / 2011 L4) در سال 2013 و قبل از آن، McNaught (C / 2006 P1) در 2006 رویت شده است. در حالی که PanSTARRS به قدر یک رسید، دم خیلی کوتاهتری داشت، در حالی که مک نات در اصل یک جسم نیمکره جنوبی بود. برای پیدا کردن یک دنباله دار قابل مقایسه، باید به همه راهی سر بزنید تا به سال 1997 و به دنباله‌دار Hale-Bopp (C/1995 O1) برسید.

دنباله‌دار NEOWISE بالاتر از دریاچه رایس، مینه‌سوتا، هر دو دم یونی (بالا) و گرد و غباری را در تاریخ 12 ژوئیه نشان می‌دهد.  باب کینگ

 

دنباله‌دارها به خاطر  دمشان بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند (هر چه طولانی‌تر و درخشانتر بهتر). اگرچه NEOWISE از اوایل ماه ژوئیه قدرش از 0/5 تا  2 کاهش یافته است، دم آن به طور مداوم در حال رشد بوده است (از حضیض تا بیش از 15 درجه در دو هفته بعد). ترکیبی از عواملی مسئولیت طولانی شدن طول دم را برعهده دارند: کاهش نور ماه، دید فعلی دنباله‌دار در یک آسمان تاریک و افزایش ارتفاع و نزدیکی آن به زمین. دنباله‌دار در 23 ژوئیه در فاصله 103 میلیون کیلومتری زمین یعنی نزدیکترین فاصله‌اش به سیاره ما قرار خواهد گرفت.

دنباله‌دار NEOWISE در مینه‌سوتا در شب 14 ژوئیه می‌توانم دم  آن را با چشم غیرمسلح از یک منطقه تاریک دنبال کنم. باب کینگ

 

در حالی که نمای تلسکوپی ساختارهای اضافی موجود در کما را آشکار می‌کند و رنگ دنباله‌دار را شدت می‌بخشد، فقط دوربین دوچشمی به راحتی وسعت کامل دم را نشان می‌دهد. دم گرد و غباری (در حال حاضر) حتی فراتر از میدان دید دو چشمی 5.5 درجه -6.5 درجه معمولی گسترش می‌یابد، در حالی که دم یونی کم‌رنگتر بیش از 15 درجه باز می‌شود.

 

با توجه به ارتفاع کم دنباله‌دار،  رویت دم یونی یا گازی از نظر بصری دشوار است، اما در کنار دم گرد و غباری در دوربین دوچشمی و تلسکوپ کم‌نور است. این ماده در درجه اول از گاز منواکسید کربن که از یخهای دنباله‌دار تبخیر می‌شود، تشکیل شده است. در اثر تابش نور ماوراءبنفش از خورشید، می‌درخشد. دم یونی در تعامل با باد خورشیدی است.

هر دو دم سرچشمه‌شان یخ روی بدنه دنباله‌دار به طول 5 کیلومتر است که از نمای داخل هسته کاذب پنهان شده است، جایی که غبار فرار بیشتر متمرکز شده است.

تصاویر رنگی دنباله‌دار NEOWISE ضبط شده توسط مرکز ورودی و خروجی انستیتوی علوم سیاره‌ای در تاریخ 8 ژوئیه (نور سمت چپ) منعکس شده از دم گرد و غباری – شبیه به چشم غیرمسلح – و (سمت راست) نور ساطع شده توسط اتم‌های سدیم. دم سدیمی برای دید بصری در یک تلسکوپ خیلی ضعیف است. جفری مورجنتالر، کارل اشمیت

 

مانند هیل باپ، NEOWISE دارای یک دم سوم است که از اتمهای سدیم تشکیل شده است. دانشمند ارشد موسسه علوم سیاره‌ی، جفری مورگنتالر ، در 8 ژوئیه با استفاده از فیلتر ویژه، دنباله‌دار را مشاهده کرد و یک دم باریک و طولانی از اتمهای سدیم را کشف کرد. به نظر می‌رسد سدیم از شکسته شدن گرد و غبار موجود در کمای داخلی تشکیل شده است.

دنباله‌دار NEOWISE در یک لنز تله فوتو  200 میلی متری جزئیات زیادی را در دنباله دار از جمله دم یونی آبی و پرتوهای موازی یا نوارهای همزمان در دم گرد و غبار نشان می‌دهد. باب کینگ

هنگامی که به دنبال NEOWISE در هنگام غروب می‌گشتم در آسمان شمال غربی شبیه یک “ستاره” فازی با یک دم کوتاه شبیه به نظر می‌رسد. این عکس ساعت 10:30 بعد از ظهر گرفته شده است. در تاریخ 12 ژوئیه از دولوت، مینه‌سوتا. باب کینگ

 

از بسیاری از مناطق عرض جغرافیایی میانی، شما می‌توانید از ساعت 9: 45-10 تا بعد از ظهر شروع به جستجو کنید. در آسمان شمال غربی بخت و اقبال سروش را به عنوان یک ستاره راهنمای صبحگاهی به ما داد. اکنون آبگردان بزرگ برای کمک برای یافتن آن راهنمای ما می‌باشد (به نقشه زیر مراجعه کنید). باید مکانی با افق وسیع به شمال غربی پیدا کنید و از چراغهای روشن شهر در آن جهت دوری کنید. در طول روز یک مکان را شناسایی کنید، بنابراین نیازی نیست که شبانه به دنبال مکان بگردید.

 

قبل از جستجوی دنباله‌دار، ابتدا دوربین دوچشمی را روی یک ستاره یا سیاره درخشان متمرکز کنید. این امر باعث می‌شود دنباله‌دار ساده‌تر پیدا شود.

موقعیت دنباله‌دار NEOWISE هر 3 روز به مدت یک ساعت پس از غروب آفتاب از 15 تا 23 ژوئیه نشان داده می‌شود. این دنباله‌دار این هفته به سرعت ارتفاع می‌گیرد.

Stellarium با اضافات توسط نویسنده

 

از نقشه استفاده کنید تا به شما کمک کند دوربین دوچشمی را در جهت صحیح قرار دهید، سپس به آرامی منطقه را “کنکاش” کنید تا وقتی که نقطه‌ای از نور شبیه یک دم کوچک از نور را با یک دم کوتاه که از آن بیرون می‌رود، را مشاهده کنید. اگر زود شروع کنید ممکن است دنباله‌دار را با چشم غیرمسلح نبینید، اما مدتی به این کار ادامه بدهید. هنگامی که آسمان تاریک می‌شود، دنباله‌دار نه تنها به یک چشم انداز زیبا در دوربین دوچشمی تبدیل می‌شود بلکه با چشم غیرمسلح به صورت ضعیف ضعیف و جرمی نورانی به نظر می‌رسد.

 

NEOWISE در حال حاضر (15 ژوئیه) در حدود قدر 1.5 تا 2 می‌درخشد و اگرچه دنباله‌دار در هفته‌های آینده محو خواهد شد (انتظار می‌رود تا 18 ژوئیه به قدر 3 و تا 25ام به 4 برسد) اما در آسمان عصر نیز بالا و بالاتر می‌رود، که تا حدی کم‌نور شدن آن را جبران می‌کند. سعی کنید هر شب آن را جستجو کنید زیرا هرگز نمی‌دانید چه زمانی ابرها می‌توانند جلوی کار شما را بگیرند.

منحنی نور دنباله‌دار NEOWISE تا 14 ژوئیه اوج روشنایی در اطراف حضیض خورشیدی 3 ژوئیه خود را نشان می‌دهد و پس از آن به کندی محو می‌شود. بانک اطلاعات دنباله‌دارهای مشهور: https://cobs.si/

 

طی چند هفته آینده دنباله‌دار تعدادی از کهکشان را پشت سر می‌گذارد که شامل یک جفت نزدیک با Galaxy Eye Galaxy (M64) در تاریخ 3 اوت و پس از آن یک گروه جذاب از خوشه‌های کروی M53 و NGC 5053 در تاریخ 6 آگوست  می‌باشد. NEOWISE در همان زمان، در محدوده قدر 6 خواهد درخشید، حد مجاز چشم غیرمسلح. ماه برای روشن‌تر کردن صحنه از 23 ژوئیه باز می‌گردد.

دنباله‌دار NEOWISE در مینه سوتا. این تصویر را دختر بزرگتر م و من را در یک سحر زیبا اما غنی از پشه در 11 ژوئیه را با شما به اشتراک می‌گذاریم. باب کینگ

 

با توجه به نگرانی‌های COVID-19 ، برنامه‌های گروهی برای رصد دنباله‌دار دشوار یا غیرممکن است. اما ما می‌توانیم آن را با خانواده‌های خود و حتی گروه های کوچکی از دوستان با حفظ مسافت مناسب اجتماعی به اشتراک بگذاریم. بچه‌ها عاشق ماجرا هستند. چه راهی بهتر برای ایجاد یک خاطره خاص  و ممکن است شما فقط به کودک خود الهام بدهید تا یک زندگی مادام‌العمر با ستاره‌ها برقرار کند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

How to see Comet NEOWISE

Posted by Eddie Irizarry in SPACE | July 16, 2020

https://earthsky.org/space/how-to-see-comet-c2020-f3-neowise

 

COMET NEOWISE DAZZLES AT DUSK

BY: BOB KING JULY 15, 2020

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/comet-neowise-dazzles-at-dusk/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *