چگونه دنباله‌دار نئووایز را مشاهده کنیم؟

 

 

دنباله‌دار C / 2020 F3 (NEOWISE) اساساً با دو چشمی قابل مشاهده است، اگرچه برخی از ناظران باتجربه در آسمانهای بکر گزارش می‌دهند که می‌توانند آن را تنها با چشم غیرمسلح ببینند. این پست دارای اطلاعات و نمودارهایی است که به شما در دیدن این دنباله‌دار کمک می‌کند.

 

زمان مشاهده دنباله‌دار C / 2020 F3 (NEOWISE) در آسمان صبحگاهی بسیار کم است. در اواخر این ماه، پس از غروب خورشید به آسمان شامگاهی باز خواهد گشت. این پست دارای اطلاعات و نمودارهایی است که به شما در دیدن این دنباله‌دار کمک می‌کند.

جیانلوکا ماسی این تصویر را از پروژه تلسکوپ مجازی، دنباله‌دار NEOWISE را در تاریخ 7 ژوئیه سال 2020 ، به همراه ایستگاه فضایی بین المللی (خطوط سفید جدا از هم)، در این نمای طلوع خورشید از رم، ایتالیا، ثبت کرد.

 

ما هنوز باید منتظر دنباله‌دار بسیار درخشان دیگری باشیم، چیزی که اخترشناسان آن را یک دنباله‌دار عالی می‌نامند. هیچ تعریف دقیقی برای دنباله‌دار عالی وجود ندارد، اما بیشتر مردم موافق هستند که هیل باپ – که در سال 1997 توسط مردم دیده می‌شود – یکی از این دنباله‌دارهای عالی بود. در حال حاضر، یک دنباله‌دار زیبا در آسمان سپیده‌دم وجود دارد. برخی از ناظران ماهر گزارش داده‌اند که – هنگامی که آنها دنباله‌دار را با دوربین دوچشمی مشاهده کردید – می‌توانید دنباله‌دار را با چشم غیرمسلح هم ببینید. اگر بخواهید دم این دنباله‌دار را ببینید، استفاده از دوربین دوچشمی یا سایر ابزار نوری ضروری است. به این دنباله‌دار C / 2020 F3 (NEOWISE) گفته می‌شود. در این پست نمودارهایی ارائه شده است (در زیر) که می‌تواند در دیدن این بازدید کننده آسمانی به شما کمک کند.

 

دنباله‌دار C / 2020 F3 (NEOWISE) در تاریخ 27 مارس 2020، در حدود 326 مایلی (525 کیلومتری) بالاتر از سطح زمین توسط NEOWISE ، کاوشگر نقشه‌بردار فروسرخ میدان وسیع که یک تلسکوپ فضایی کشف شد که توسط ناسا ساخته شده است.

 

دنباله‌دار NEOWISE در تاریخ 3 ژوئیه سال 2020 در نزدیکی خورشید بود و با عبور از حدود 26.7 میلیون مایلی (43 میلیون کیلومتری) خورشید یا کمی نزدیکتر از میانگین فاصله خورشید تا عطارد قرار داشت. ناظران هنوز هم گزارشاتی مبنی بر دیدن آن می‌دهند و به نظر می‌رسد از برخورد نزدیک با ستاره ما سالم مانده است.

تصویر ترکیبی از دنباله‌دار C / 2020 F3 (NEOWISE) که توسط Marsha Kirschbaum در سان لاندرو، کالیفرنیا، صبح روز 5 ژوئیه، کالیفرنیا، ثبت شده است.

 

دنباله‌دار C / 2020 F3 (NEOWISE) در سپیده‌دم قابل مشاهده است. تا اواسط ماه ژوئیه (حوالی 12-15 ژوئیه)، دنباله‌دار در غروب (درست پس از غروب خورشید) قابل مشاهده خواهد بود (در افق شمال غربی).

 

اگر دنباله‌دار نسبتاً روشن باقی بماند، دیدن آن در نیمه دوم ماه ژوئیه در غروب راحتتر خواهد بود، زیرا در آن زمان، در آسمان تا حدودی بالاتر ظاهر می‌شود.

 

اخترشناسان ماهر در حال عکس گرفتن از آن هستند و عکسهایی با شکوه از آن ثبت می‌کنند.

 

باز هم، احتمالاً در دوربین دوچشمی به بهترین شکل دیده می‌شود. اگر دوربین دوچشمی ندارید اما دوربین خوبی دارید، یک گزینه عالی برای گرفتن تصویر، ثبت عکس با مدت چند ثانیه از منطقه تقریبی آن در آسمان است. تنظیمات بزرگنمایی مختلف را امتحان کنید. نتایج خوب دم دنباله‌دار را نشان می‌دهد.

 

حال به این نمودارها نگاهی بیندازید. اگر رو به شرق ایستاده باشید، زهره را خواهید دید که سومین شی‌ء درخشان در آسمان (بعد از ماه و خورشید) است. به سمت چپ ونوس نگاه کنید تا ستاره درخشان سروش را ببینید. دنباله‌دار در طول صبح نیمه اول ژوئیه زیر سروش خواهد بود، اما هر روز به سمت چپ (شمال) حرکت می‌کند:

دنباله‌دار در یازدهم ژوئیه سال 2020، روبروی شمال شرقی حدود 45 تا 60 دقیقه قبل از طلوع آفتاب خواهد بود. زهره سیاره‌ای بسیار درخشان است، هم اکنون در نزدیکی ستاره درخشان الدبران خواهد بود. در حالی که سروش یک ستاره درخشان است که اکنون در آسمان سحرگاهی در شمال شرقی دیده می‌شود. توجه داشته باشید که ستاره‌های Capella و Menkalinan در تاریخ 11 ژوئیه درست قبل از طلوع آفتاب به دنباله‌دار NEOWISE اشاره می‌کنند. تصویر از ادی ایریزاری با استفاده از Stellarium.

 

دنباله‌دار NEOWISE درست قبل از طلوع آفتاب در تاریخ دوشنبه 13 ژوئیه، در ایالات متحده آمریکا، حدود 45 تا 60 دقیقه قبل از طلوع آفتاب درست روبروی شمال شرقی قابل مشاهده است. برای نمودارهای عصرگاهی، به نمودارهای زیر مراجعه کنید. تصویر از ادی ایریزاری با استفاده از Stellarium.

 

از اوایل ماه ژوئیه، گزارشها حاکی از این است که دنباله‌دار NEOWISE قدری بین 1 تا 2 دارد. اگر با مفهوم قدر آشنایی دارید، می‌دانید که در جایی که اعداد کوچکتر نشانگر اشیاء روشنتر هستند، ممکن است بسیار روشن به نظر برسند! با این حال، ستاره‌ها نقاط مهم نوری هستند، در حالی که نور دنباله‌دارها پخش می‌شود. بنابراین ، برای دنباله‌دارها، قدر 1 یا 2 ضعیفتر از قدر ستاره‌ای با همین مقدار می‌باشد. دلیل آن این است که، نور دنباله دار در یک منطقه نسبتاً وسیع توزیع می‌شود، در عوض نور ستاره در یک نقطه واحد متمرکز می‌شود.

بگذارید چند عکس دیگر ببینیم!

الكساندر كریوینسف در گوتنبرگ، نیوجرسی – از وب‌سایت WorldTimeZone.com – نوشت: “با وجود لایه ای از ابرهای موجود در افق، من توانستم اولین دنباله‌دار خود را در شهر نیویورك در اوایل صبح 6 ژوئیه سال 2020 به تصویر بکشم.”

متیو چین در هنگ کنگ صبح روز 7 ژوئیه 2020، دنباله‌دار NEOWISE را به تصویر کشید.

این تصویر – در صبح روز 5 ژوئیه 2020 توسط جرمی پرز در آریزونا گرفته شده است – دنباله دار C / 2020 F3 (NEOWISE) را در همان مقیاس نشان می‌دهد که شاید شما آن را تنها با چشم غیرمسلح مشاهده کنید. برای آشکار کردن تمام زیباییهای این دنباله دار سعی کنید از دوربین دوچشمی استفاده کنید.

دنباله‌دار C / 2020 F3 (NEOWISE) در تاریخ 5 ژوئیه توسط جرمی پرز در آریزونا. این ناظر با تجربه آسمان که به دنبال یک آسمان کویری بود، نوشت: “مشاهده آن با چشم غیرمسلح ساده بود، اما واقعاً از طریق دوربین دوچشمی فوق‌العاده بود.”

 

دنباله‌دار NEOWISE حتی از ایستگاه فضایی بین‌المللی دیده شده است!

فضانورد روسی ایوان واگنر می‌گوید که دم دنباله‌دار به وضوح از آزمایشگاه فضایی قابل مشاهده است. به این تصویر شگفت انگیز نگاه کنید:

دنباله‌دار C / 2020 F3 (NEOWISE) و ابرهای شب تاب که از ایستگاه فضایی بین‌المللی گرفته شده است. تصویر از Roscosmos.

 

در اینجا تصویر عالی دیگری از فیلیپ سالزبر از اتریش آمده است:

Philipp Salzgeber (astro_graph)  پنج ژوئیه 2020

 

اکنون برای اواخر این ماه چند نمودار عصرگاهی را جستجو کنید. دنباله‌دار NEOWISE در تاریخ 22-23 ژوئیه سال 2020 نزدیک به کره زمین خواهد بود. خبر خوب این است که – اگر دنباله‌دار عالی به نظر برسد – منظره‌اش در شب باید زیبا باشد. اگرچه ممکن است برای بازدید کننده آسمانی به دوربین دوچشمی نیاز باشد، اما همزمان یک هلال زیبا (نه خیلی روشن) را می‌بینیم.

در حدود 12-15 ژوئیه ، دنباله‌دار NEOWISE در اوایل شب در نزدیکی افق شمال غربی ظاهر خواهد شد. این تصویر مکان آن را در تاریخ 13 ژوئیه، درست پس از غروب خورشید نشان می‌دهد. ناظران در عرض جغرافیایی پایین‌تر، دنباله‌دار NEOWISE را پایین‌تر مشاهده می‌کنند، در حالی که برای ناظران بالاتر، کمی دورتر از شمال به نظر می‌رسد. تصویر توسط ادی ایریزاری، با استفاده از Stellarium.

موقعیت دنباله‌دار NEOWISE در شب نزدیکترین حالتش به کره زمین (23 ژوئیه ، 2020)، از ایالات متحده آمریکا روبروی غرب – شمال غربی درست بعد از غروب خورشید مشاهده می‌شود. تصویر توسط ادی ایریزاری با استفاده از Stellarium.

 

در ضمن، هنوز ایده خوبی است که صبح زود این هفته از خواب برخیزید و سعی کنید نگاهی اجمالی به دنباله‌دار NEOWISE بیندازید در حالی که هنوز نسبتاً روشن است، در صورتی که در اواخر ماه ضعیفتر شود.

 

و برنامه هایی را برای مشاهده مشخصات بعدی این دنباله‌دار در آسمان عصرگاهی فراموش کنید. دنباله‌دار NEOWISE ممکن است دوباره از روی زمین قابل مشاهده باشد، اما تا حدود 8786 سال دیگر این امر میسر نیست!

 

دنباله‌دار NEOWISE چقدر بزرگ است؟ جوزف ماسیرو ، معاون محقق اصلی NEOWISE در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا گفت: “از تصاویر مادون قرمز آن می‌توانیم بگوییم (هسته آن) در حدود 3 کیلومتر … این دنباله‌دار با ذرات تیره و دوده‌ای پوشیده شده که از  زمان تشکیل آن در نزدیکی تولد منظومه شمسی ما 4.6 میلیارد سال پیش باقی مانده است.”

ترجمه سارا سیدحاتمی

منبع:

How to see Comet NEOWISE

Posted by Eddie Irizarry in SPACE | July 10, 2020

https://earthsky.org/space/how-to-see-comet-c2020-f3-neowise

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *