چگونه دنباله‌دار نئووایز را رصد کنیم؟

دنباله‌دار C / 2020 F3 (NEOWISE) اساساً با دو چشمی دیده می‌شود، اگرچه برخی از ناظران باتجربه در آسمانهای بکرو تاریک گزارش می‌دهند که می‌توانند آن را تنها با چشم ببینند. این پست دارای اطلاعات و نمودارهایی است که به شما در دیدن این دنباله‌دار کمک می‌کند.

 

تصویر ترکیبی از دنباله‌دار C / 2020 F3 (NEOWISE) که توسط مارشا کیرشباوم در سان لاندرو، کالیفرنیا، صبح روز 5 ژوئیه ، 2020 گرفته شده است.

 

ما هنوز باید منتظر دنباله‌دار بسیار درخشان دیگری باشیم، چیزی که اخترشناسان آن را یک دنباله دار عالی می‌نامند. هیچ تعریف دقیقی برای دنباله‌دار عالی وجود ندارد، اما همه موافق هستند که هیل باپ – که در سال 1997 توسط مردم دیده شده بود یکی از این دنباله‌دارها بود. در حال حاضر، یک دنباله‌دار زیبا برای مشاهده با دو چشمی در آسمان سپیده‌دم وجود دارد. برخی از ناظران ماهر گزارش داده‌اند که – هنگامی که آن را با دوربینهای دوچشمی مشاهده کردید می‌توانید آنها را با چشم غیرمسلح هم ببینید. اگر بخواهید دم این دنباله‌دار را ببینید، استفاده از دوربین دوچشمی یا سایر ابزارهای نوری ضروری است. به این دنباله‌دار C / 2020 F3 (NEOWISE) گفته می‌شود. در این پست نمودارهایی ارائه شده است (در زیر) که می‌تواند در دیدن این بازدید کننده آسمانی به شما کمک کند.

 

دنباله‌دار C / 2020 F3 (NEOWISE) در تاریخ 27 مارس 2020، در حدود 326 مایلی (525 کیلومتری) بالاتر از سطح زمین توسط NEOWISE ، کاوشگر نقشه‌بردار فروسرخ میدان وسیع که یک تلسکوپ فضایی کشف شد که توسط ناسا ساخته شده است.

 

دنباله‌دار NEOWISE در تاریخ 3 ژوئیه سال 2020 در نزدیکی خورشید بود و با عبور از حدود 26.7 میلیون مایلی (43 میلیون کیلومتری) خورشید یا کمی نزدیکتر از میانگین فاصله خورشید تا عطارد قرار داشت. ناظران هنوز هم گزارشاتی مبنی بر دیدن آن می‌دهند و به نظر می‌رسد از برخورد نزدیک با ستاره ما سالم مانده است.

 

دنباله‌دار C / 2020 F3 (NEOWISE) اکنون در آسمان سپیده دم است. در اوایل 11 ژوئیه در آسمان سحرگاهی در سرسو خواهد بود. سپس هر روز به تدریج به افق نزدیک می‌شود. تا اواسط ماه ژوئیه (حدود  12-15) ، دنباله‌دار در هنگام غروب (درست پس از غروب خورشید) در افق شمال غربی قابل مشاهده خواهد بود.

 

اگر دنباله‌دار نسبتاً درخشان باقی بماند، در نیمه دوم ماه ژوئیه در هنگام غروب دیدنش راحتتر خواهد بود، زیرا در آن زمان، در آسمان تا حدودی بالاتر ظاهر می‌شود.

 

در اولین روزهای ژوئیه، مشاهده دنباله دار NEOWISE کمی دشوار است، زیرا بسیار نزدیک به افق شمال شرقی است که آسمان در این ساعات سپیده‌دم بسیار روشن است.

 

با این حال، اخترشناسان ماهر در حال شکار آن هستند و عکس‌هایی باشکوه شکار می‌کنند.

 

در اوایل این هفته چند نمودار وجود دارد که ممکن است در دیدن این دنباله‌دار به شما کمک کند. باز هم، احتمالاً در دوربین دوچشمی به بهترین شکل دیده می‌شود. اگر دوربین دوچشمی ندارید اما دوربین خوبی دارید، یک گزینه عالی گرفتن تصویر طولانی چند ثانیه‌ای از منطقه تقریبی حضور آن در آسمان است. تنظیمات با بزرگنمایی مختلف را امتحان کنید. نتایج خوب دم دنباله‌دار را نشان می‌دهد.

 

حال به این نمودارها نگاهی بیندازید. اولین سیاره ونوس را نشان می‌دهد که سومین شی‌ء درخشان در آسمان (پس از ماه و خورشید) است. اگر به سمت شرق ایستاده‌اید، به زهره نگاه می‌کنید، به سمت چپ سیاره نگاه کنید تا ستاره درخشان سروش یا Capella را ببینید. صبح روز 6 ژوئیه دنباله‌دار زیر ستاره سروش خواهد بود. سپس توجه داشته باشید که ستاره سروش در صبح 7 و 8 ژوئیه به سمت شمال (به سمت چپ، همانطور که به سمت شرق ایستاده‌اید) حرکت می‌کند.

نمایی از موقعیت دنباله‌دار C / 2020 F3 (NEOWISE) درست قبل از طلوع آفتاب در دوشنبه ، 6 ژوئیه 2020، زهره سیاره‌ای بسیار درخشان است، در حالی که سروش یک ستاره درخشان است که هم اکنون در سپیده دم ، به سمت شمال شرقی دیده می شود. تصویر توسط ادی ایریزاری با استفاده از Stellarium.

 

  

موقعیت  C / 2020 F3 (NEOWISE) درست قبل از طلوع آفتاب در سه شنبه 7 ژوئیه 2020 ، همانطور که در ایالات متحده واقع در شمال غربی تقریباً 45 تا 60 دقیقه قبل از طلوع آفتاب دیده می شود. دنباله دار NEOWISE هر روز به سمت چپ (شمال) حرکت می کند. برخی از شما صورت فلکی Auriga the Charioteer را در این نمودار با ستاره درخشان Capella تشخیص خواهید داد.  تصویر توسط ادی ایریزاری با استفاده از Stellarium.

 

از اوایل ماه ژوئیه، گزارشها حاکی از این است که دنباله‌دار NEOWISE قدری بین 1 تا 2 را دارد. اگر مقیاس قدر را می‌شناسید، در جایی که اعداد کوچکتر نشانگر اشیاء روشن‌تر هستند، ممکن است بسیار روشن به نظر برسند! با این حال، ستاره‌ها نقاط مهم نورانی هستند، در حالی که نور دنباله‌دارها پخش می‌شود. بنابراین، برای دنباله‌دارها، قدر 1 یا 2 ضعیف تر از آن است که برای یک ستاره با همین قدر برابر باشد. دلیل آن این است که نور دنباله‌دار در یک منطقه نسبتاً وسیع توزیع می‌شود، برعکس نور ستاره در یک نقطه واحد متمرکز میشود.

 

بگذارید چند عکس دیگر ببینیم!

الكساندر كریوینسف در گوتنبرگ، نیوجرسی – از وب سایت WorldTimeZone.com – نوشت: “با وجود لایه‌ای از ابرهای موجود در افق، من توانستم اولین دنباله‌دار خود را در شهر نیویورك در اوایل صبح 6 ژوئیه سال 2020 شکار كنم.”

این تصویر – که در صبح روز 5 ژوئیه 2020 توسط جرمی پرز در Sunset Crater در آریزونا گرفته شده است دنباله‌دار C / 2020 F3 (NEOWISE) را در همان مقیاس نشان می‌دهد که شاید شما آن را تنها با چشم غیرمسلح مشاهده کنید. برای آشکار کردن تمام زیباییهای این دنباله دار سعی کنید از دوربین دوچشمی استفاده کنید.

شکار دنباله‌دار C / 2020 F3 (NEOWISE) در تاریخ 5 ژوئیه توسط جرمی پرز در آریزونا. این یکی بیشتر یک کلوزآپ است. این ناظر با تجربه آسمان، که به دنبال رصد در یک آسمان کویری بود ، نوشت: “این یک رصد ساده با چشم غیرمسلح بود، اما واقعاً از طریق دوربین دوچشمی خیلی بهتر دیده می‌شد.”

 

دنباله‌دار NEOWISE حتی از ایستگاه فضایی بین‌المللی دیده شده است! فضانورد روسی ایوان واگنر می‌گوید که دم دنباله‌دار به وضوح از آزمایشگاه فضایی قابل مشاهده است. به این تصویر شگفت انگیز نگاه کنید:

دنباله‌دار C / 2020 F3 (NEOWISE) و ابرهای شب‌تاب که از ایستگاه فضایی بین‌المللی گرفته شده‌اند. اعتبار تصویر: Roscosmos

 

در اینجا تصویر عالی دیگری از فیلیپ سالزبر از اتریش آورده شده است:

Philipp Salzgeber

 

 دنباله دار NEOWISE در تاریخ 22-23 ژوئیه سال 2020 نزدیک به کره زمین خواهد بود. خبر خوب این است که – اگر دنباله دار عالی به نظر برسد – منظره در شب نزدیکترین روش باید زیبا باشد. اگرچه ممکن است برای بازدید کننده آسمانی به دوربین دوچشمی نیاز باشد، اما همزمان می‌بینیم که یک هلال زیبا (نه خیلی روشن) را می بینیم.

 

در اواسط ماه ژوئیه (حدود 12-15) ، دنباله دار NEOWISE در اوایل عصر در آسمان ظاهر می شود. این تصویر مکان بازدیدکننده را در تاریخ 152020 ژوئیه نشان می‌دهد. همانطور که از ایالات متحده آمریکا، روبروی شمال غربی درست پس از غروب خورشید دیده می‌شود. تصویر توسط ادی ایریزاری با استفاده از Stellarium.

موقعیت دنباله دار NEOWISE در شب نزدیکترین حالتش به زمین (23 ژوئیه 2020). همانطور که از ایالات متحده آمریکا روبروی غرب – شمال غربی درست پس از غروب خورشید مشاهده می‌شود. تصویر توسط ادی ایریزاری با استفاده از Stellarium.

 

در ضمن، هنوز ایده خوبی است که صبح زود این هفته از خواب برخیزید و سعی کنید نگاهی اجمالی به دنباله دار NEOWISE داشته باشید؛ در حالی که هنوز نسبتاً درخشان است، در صورتی که در اواخر ماه ضعیفتر می‌شود.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

How to see Comet NEOWISE

Posted by Eddie Irizarry in SPACE | July 5, 2020

https://earthsky.org/space/how-to-see-comet-c2020-f3-neowise

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *