معرفی صورت فلکی‌ها: این قسمت عقرب

معرفی صورت فلکی‌ها

این قسمت: عقرب

پیدا کردن صورت فلکی عقرب آسان است، زیرا در آسمان شبیه نام خودش دیده می‌شود. در این مقاله با صورت فلکی عقرب در آسمان و در اساطیر و هر چیزی که شما باید درباره بدانید، آشنا می‌شوید.

 

عقرب، از  Constellation of Words.

 

Scorpius Scorpion یا صورت فلکی عقرب جنوبی‌ترین صورت فلکی دایره‌البروج محدوده بزرگی از آسمان پرستاره را به خودش اختصاص داده است. این مجموعه ستاره‌ای به شکل J  در آسمان شبیه به نامش به شکل عقرب به نظر می‌رسد. ستاره قرمزرنگ قلب‌العقرب یا Antares به طور تصادفی در آسمان درست در جایی قرار دارد که قلب عقرب باید وجود داشته باشد. علاوه بر این، شکل قوسی شکل دم و به اصطلاح نیش آن از دو ستاره ساخته شده است، ستاره‌های شولا و لسات – در سمت جریان ستاره‌های راه شیری قرار دارد و به شما امکان می‌دهد تا بسیاری از گنجینه‌های کهکشانی را رصد کنید.

صورت فلکی عقرب. ستاره قرمز درخشان را در قلب این صورت فلکی می‌بینید؟ این ستاره در آسمان شب بسیار مشخص بوده و به اسم آنتارس یا قلب‌العقرب نامیده می‌شود.

 

صورت فلکی عقرب در آسمان نیمکره شمالی، در شبهای گرم تابستان در ماه جولای و اوت ظاهر می‌شود. توجه داشته باشید که دو ستاره در نوک دم عقرب واقع شده است. آنها شولا و لسات (Shaula و Lesath)، هستندکه همچنین به عنوان Stinger یا نیش شناخته می‌شوند.

 

در نیمکره شمالی، ستاره آنتارس (Antares یا Ant-ares)، یا رقیب مریخ Rival Mars را با فصل گرم تابستان مرتبط می‌دانیم.

 

خورشید هر ساله در مقابل صورت فلکی عقرب زمان زیادی صرف نمی‌کند (در حدود یک هفته، بین 22 تا 29 نوامبر، که حدود یک هفته طول می‌کشد).

 

عبور خورشید از مقابل صورت فلکی عقرب

با توجه به واضح دیده شدن صورت فلکی عقرب با به چشم در آسمان، حیرت‌انگیز است که خورشیدزمان کمتری نسبت به هر صورت فلکی دایر‌ه‌البروجی دیگری در مقابل عقرب دارد. هر سال خورشید در صورت فلکی عقرب به مدت یک هفته از حدود 22 نوامبر تا 29 نوامبر می‌درخشد.

 

هنگامی که خورشید به نقطه‌ 30 تا 60 درجه اعتدال پاییزی از دایره‌البروج می‌رسد، گفته می‌شود که خورشید در برج عقرب قرار دارد. این برج خط سیر خورشید در آبان ماه به مدت ۲۹روز و ۲۱ساعت و ۳۹دقیقه و نام دیگر این ماه در گاهشماری خورشیدی نیز می‌باشد. میانگین شبانه‌روز لحظه تحویل برج عقرب ساعت ۱۹:۰۳ روز ۱ آبان است.

دو هزار سال پیش این برج، بیشتر از زمینه صورت فلکی عقرب (کژدم) می‌گذشت و به همین نام باقی ماند؛ ولی امروزه از زمینه صورت فلکی سنبله (دوشیزه) و بیشتر آن از زمینه صورت فلکی میزان (ترازو) می‌گذرد.

 

حدود پنج هزار سال پیش ستاره قلب‌العقرب نقطه اعتدال پاییزی در نیمکره شمالی را نشان می‌داد. امروزه مقارنه قلب‌العقرب و خورشید سالانه در نزدیکی 1 دسامبر – نزدیک به سه هفته قبل از انقلاب زمستانی 21 دسامبر می‌باشد. قلب‌العقرب نقطه انقلاب زمستانی را حدود 1500 سال آینده نشان می‌دهد.

 

اتحادیه بین‌المللی نجوم (IAU) مرزهای 88 صور فلکی رسمی را در سال 1930 را تصویب کرد و خورشید تنها به مدت یک هفته در مقابل عقرب صرف می‌کند. همانطور که مرزها در حال حاضر تعریف شده است، خورشید نزدیک به سه هفته در مقابل صورت فلکی مارافسای Ophiuchus (29 نوامبر  – 18 دسامبر)، درست در شمال صورت فلکی عقرب صرف می‌کند. توجه داشته باشید در نمودار آسمانی IAU بیشتر مرز مارافسای -عقرب به جنوب دایره‌البروچ – مسیر سالانه خورشید در مقابل ستارگان می‌باشد. اگر IAU مرز را به سمت شمال دایره‌البروج بكشد، مدت زمان خورشيد در ناحيه عقرب نزديك به يك ماه خواهد بود.

 

ستاره‌شناسان اولیه برای ردیابی حرکات خورشید، ماه و سیارات روی دایره‌البروج، ستاره‌های کلیدی و شکلهای ستاره‌ای را آسان تشخیص می‌دادند (صور فلکی). به نظر می‌رسد اخترشناسان قدیمی احتمالا بیشتر مایل به استفاده از ستاره‌های “ثابت” عقرب نسبت به مارافسای برای اشاره به محل سیارات داشتند. پس از همه اینها، قدیمی‌ها سیاره سرخ مریخ را با ستاره قلب‌العقرب در چرخه‌های تکراری تماشا می‌کردند، و جای تعجب نیست که به قلب‌العقرب نام “رقیب مریخ” داده شود.

 

بر اساس افسانه‌های یونانی یکی از روایت های قتل شکارچی یا جبار کشته شدنش توسط نیش عقرب است. کژدم یا عقرب به دستور آرتمیس که الهه حیوانات و زنان جوان بود شکارچی را نیش می‌زند و او را به قتل می‌رساند. صورت فلکی جبار زمانی که عقرب طلوع می کند در افق غربی ناپدید می‌شود گویی از هراس و وحشت عقرب می‌گریزد و پس از آن واقعه کژدم به صورت گروهی از ستارگان به آسمانها صعود کرد تا در یادها بماند .

 

 

صورت فلکی عقرب (سمت چپ) و اوریون یا شکارچی (راست) که هم زمان در آسمان دیده نمی‌شوند. تصویر Hyaku در behance.net.

 

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Scorpius? Here’s your constellation

Posted by Bruce McClure in ASTRONOMY ESSENTIALS | CONSTELLATIONS | July 12, 2019

https://earthsky.org/astronomy-essentials/scorpius-heres-your-constellation

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *