خطاهای شایع نرم‌افزار آسترومتریکا

جنبش بین‌المللی جست‌وجوی سیارک در پی یاری‌گرفتن از منجمان و افراد علاقه‌مند برای بهبود محاسبات مربوط به مدار سیارک‌های جدید در محل کمربند اصلی سیارک‌ها، جایی میان سیاره‌های مریخ و مشتری است که ده‌ها هزار سیارک در آن منطقه در حال گردش به دور خورشیدند. برای شرکت در این جنبش نیاز دارید تا با برنامه آسترومتریکا کار کنید. در حین کار با این برنامه، اکثرا کاربران با خطاهایی روبرو می‌شوند که سعی شده در این مقال به بررسی آنها پرداخته شود.

1ـ این خطا مربوط به star catalog می‌باشد. در قسمت edit program setting می‌بایست ucac-3 را به PPMXL تغییر دهید و تغییرات را ذخیره نمایید، خطارفع می‌شود (یا در بعضی موارد برعکس).( EDIT program setting با علامت آچار سبزرنگ در بالا سمت چپ مشخص است).

2ـ این خطا مربوط به بد بودن اینترنت ایران می باشد و تنها کاری که میشود انجام داد این است که به edit program setting مراجعه نموده و در بخش internet گزینه‌ی vizier server را تغییر داد. ترجیحا آن را روی ژاپن یا روسیه بگذارید خطا برطرف می‌شود. اگر برطرف نشد می‌بایست فایل MPCORBI را از سایت ( Minor planet centerقسمت Data مجزا دانلود نمایید( و در محل astrometricacatalogs بزنید و فایل MPCORBI را کپی پیست نمایید. خطا رفع می‌شود.( فایل Mpcorbi.Dat.gz)

3ـ این خطا زمانی ایجاد می‌شود که شما عکس‌هایی با غالب ps1.cfg داشته باشید و اشتباها تنظیمات را روی ps2.cfg را گذاشته باشید یا بلعکس، با تنظیم فایل cfg صحیح خطا رفع می‌شود.

4ـ اگر اشتباها فایل ps1.cfg را که مربوط به عکس‌های دانلودی است، با فایل قدیمی تنظیم نمایید که در جای دیگری ذخیره شده است با خطا مواجه می‌شوید.

5ـ در هنگام باز نمودن عکس‌ها، اگر پوشه عکس‌های شما در یک پوشه دیگری یا جای دیگری به غیر از دسکتاپ باشد. در هنگام باز نمودن عکس‌ها با این خطا مواجه می‌شوید. بهتر است جهت رفع خطا، پوشه مربوطه را در دسک‌تاپ ذخیره نمایید و از آنجا اقدام به لود کردن تصاویر کنید.

6ـ زمانی که تنظیمات صحیح می‌باشد، برای رفع خطا باید گزینه‌ی دوم را انتخاب نمایید که در خوشبینانه‌ترین حالت، با این کار خطا رفع می‌شود. اگر رفع نشد چندین بار گزینه‌ی دوم را انتخاب نمایید تا به طور خودکار خطا رفع شود. اگر نشد گزینه‌ی سوم را اصلا انتخاب نکنید چون ملاک ما این است که ستارگان چهار تصویر با هم مچ و هماهنگ شوند. کاری که بایست انجام داد این است که یکی از تصاویر که مشکل بیشتری دارد را حذف نموده دکمه‌ی Data readuction را می‌زنیم خطا رفع می‌شود، اگر نشد گزینه‌ی اول را انتخاب نموده به طور دستی ستارگان را مچ می‌نماییم تا رفع مشکل شود.

7ـ این خطا زمانی ایجاد می‌شود که فایل Mpcorbi.Dat شما قدیمی یا موجود نباشد و بایستی دانلود و سپس در محل موردنظر قرار دهید(Astrometricacatalogs در محل نصب نرم‌افزار).

8ـ اگر اینترنت قطع باشد یا کیفیت خوبی نداشته باشد، در موقع انجام Data readuction این خطا می‌آید که با اتصال مجدد اینترنت یا رسیدن به کیفیت مطلوب اینترنت، این خطا رفع می‌شود.

9ـ با تغییر دادن سرور این خطا رفع می‌شود در قسمت program setting سر برگ internet سرور را روی ژاپن یا روسیه بگذارید، خطا باید رفع شود.

 

10ـ اگر نتوانستید آسترومتریکا را باز کنید و لازم شد نرم‌افزار را پاک کنید بهتر است در زمان نصب، نرم‌افزار را در درایو دیگری نصب کنید.

نوشته مرتضی نادری‌فرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *