گرفت‌ها باعث بروز رفتارهای عجیبی در حیوانات می‌شوند!!

ساختار روز و یا حتی سال حیوانات به چرخه روشنایی-تاریکی بستگی دارد. این چرخه منظم زمان غذا خوردن، خوابیدن، مهاجرت کردن و تولید مثل آن‌ها را مشخص میکند. چرخه ماه نیز می‌تواند بر رفتار آن‌ها تاثیرگذار باشد.
دوره هلالی ماه (دوره 28 شبه میان دو ماه کامل) باعث بروز تغییراتی در میدان‌های مغناطیسی زمین، کشش گرانشی ماه بر زمین و میزان نور در شب می‌شود. اغلب گونه‌های جانوری با توجه به این تغییرات به تولید مثل می‌پردازند؛ برای مثال تخم‌گذاری مرجان‌ها در شب‌های ماه نو و یا ماه کامل به میلیون‌ها عدد می‌رسد؛ اما اگر اتفاقی ناگهانی برای ماه یا خورشید رخ دهد در چرخه زندگی حیوانات چه تغییراتی پدید می‌آید؟

خورشید گرفتگی
نقش خورشید گرفتگی در تغییر رفتار حیوانات نسبت به سایر پدیده‌های نجومی پررنگ‌تر می‌باشد. در طول خورشید گرفتگی حیواناتی که در طول روز فعال می‌باشند گمان میکنند شب شده و حیواناتی که در طول شب فعال هستند گمان میکنند خواب مانده‌اند!!
برخی از گونه‌های عنکبوت‌ها در پایان روز تارهای خود را خراب میکنند، با آغاز خورشید گرفتگی آنها تصور میکنند روز پایان یافته و شروع به خراب‌ کردن تارهای خود میکنند و با اتمام گرفت شروع به ساختن تار میکنند!
ماهی‌ها و پرندگان به لانه‌های خود برای استراحت می‌روند در حالیکه خفاش‌ها شروع به پرواز میکنند.
کرگدن‌ها نیز با سرعت از رودخانه‌ها خارج شده و به سمت محل استراحت خود در زمین‌های خشک می‌روند.

ماه گرفتگی
گونه‌ای از میمون‌هایی که شب‌ها به فعالیت می‌پردازند، در هنگام ماه گرفتگی دست از فعالیت می‌کشند.


براساس پژوهشهای اخیر در شب‌هایی که شاهد اَبَرماه می‌باشیم و نور ماه حدودا 30 درصد افزایش می‌یابد، ضربان قلب و دمای بدن غازها نیز افزایش می‌یابد.

ترجمه: سرکار خانم مریم هادیزاده

منبع:

Eclipses make animals do strange things

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *