اکنون زمان تماشای مریخ، فرا رسیده است!!

مریخ سالهای متفاوتی در آسمان شب ما به صورت درخشان و کم‌نور مشاهده می‌شود. در سال 2018، ما یک نمایش عالی از مریخ داشتیم … که بهترین حالت از لحاظ درخشندگی نسبت به سال 2003 بود! در سال 2019، ما در یکی از سالهای کم‌نور مریخ بودیم. اما سال 2020 – بار دیگر – سال درخشانی برای مریخ خواهد بود. ژوئن 2020 زمان بسیار خوبی برای دیدن مریخ است که در ماه‌های آینده درخشان‌تر هم می‌شود.

 

مریخ چند ماه است که در آسمان ما صورت مبهمی دیده می‌شود، الان به آرامی روشن‌تر و قرمزتر می‌شود. تا اکتبر، مریخ از مشتری پیشی خواهد گرفت! اکنون تماشای آن را شروع کنید و از آن لذت ببرید.

 

دنیس چابوت این عکس را از مریخ در تاریخ 21 ژوئیه 2018 ثبت کرد. در آن زمان مریخ برای چند ماه بسیار روشن و قرمز بود! و به زودی خیلی روشن و دوباره قرمز خواهد شد ….

 

در سال 2018، مریخ از همه ستاره‌ها روشن‌تر بود (حتی روشنتر از سیاره دوم درخشان، مشتری) بود. در سال 2019، مریخ ضعفیتر بود و در آسمان به سختی قابل دیدن بود. چرا؟ چرا مریخ در بعضی سالها درخشان، اما در برخی سالها کم‌نور است؟ و چرا انتظار می‌رود در سال 2020  دوباره به طرز چشمگیری درخشان شود؟ به خواندن ادامه دهید تا بدانید که چرا ظاهر مریخ در آسمان ما بسیار تغییر می‌کند و باعث می‌شود مریخ به یکی از جالب‌ترین سیارات برای رصد  تبدیل شود!

 

ژوئن 2020 زمان فوق العاده‌ای برای شروع تماشای مریخ است. مریخ به زودی در اواخر شب و سپس در غروب خورشید قابل مشاهده خواهد بود…. نمودار زیر را برای یادگیری چگونگی مشاهده مریخ ببنید. آیا می‌خواهید مریخ را در ماه‌های آینده ببینید؟

 

برای راهنمایی گرفتن برای مشاهده  سیارات می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

https://earthsky.org/astronomy-essentials/visible-planets-tonight-mars-jupiter-venus-saturn-mercury

 

در ژوئن سال 2020 در عرض‌های جغرافیایی میانه شمالی، باید زود بیدار شوید تا ماه و سیاره سرخ مریخ را در آسمان رصد کنید. در این مورد بیشتر بخوانید:

https://earthsky.org/tonight/see-moon-mars-before-dawn-june-12-and-13

 

بیش از هر سیاره روشن دیگری، ظاهر مریخ در آسمان شب ما از سالی به سال دیگر تغییر می‌کند. نوسانات چشمگیر آن در روشنایی بخشی از دلایل ستاره‌شناسان باستانی است که مریخ را خدای جنگ خود نامیده‌اند. بعضی اوقات، خدای جنگ استراحت می‌کند و گاهی اوقات خشمگین می‌شود! مریخ در سال 2017 کم‌نور بود، در سال 2018 درخشان بود و مجدداً در بیشتر سال 2019 کم‌نور بود. هم اکنون – در ژوئن سال 2020 – مریخ درخشان‌تر از آن چیزی است که چند ماه پیش بود و درخشش رشد چشمگیرتری داشت.

 

چرا؟ چرا مریخ گاهی اوقات بسیار روشن و بعضا بسیار کمرنگ به نظر می‌رسد؟

 

اولین چیزی که باید بدانیم این است که مریخ دنیای خیلی بزرگی نیست. این سیاره قطری تنها 4219 مایل (6790 کیلومتر) دارد و آن فقط کمی بیشتر از نیمی از اندازه زمین (7922 مایل یا قطر 12750کیلومتر) را پوشش می‌دهد.

 

اندازه کوچک مریخ اولین سرنخ شما برای روشنایی متفاوت است. اندازه کوچک بدان معنی است که وقتی مریخ درخشا است، درخشندگی آن به دلیل بزرگ بودن نیست، همانطور که در مورد بزرگترین سیاره منظومه شمسی ما، مشتری نیز این امر صادق است.

 

مریخ خیلی بزرگ نیست، بنابراین درخشش آن – هنگامی که درخشان است این امر به دلیل بزرگ بودن آن نیست، همانطور که در مورد مشتری ما نیز صادق است. درخشندگی مریخ یا عدم درخشندگی آن، به علت نزدیکی مریخ به ما است. تصویر از موسسه قمری و سیاره‌ای.

مت پولاک در ژوئیه سال 2018 مریخ را از دریاچه کوچک تاپر در Adirondacks از بالادست نیویورک به تصویر کشد.

 

درعوض، دلیل اصلی افراط مریخ  در درخشندگی‌اش مربوط به نزدیکی (یا عدم نزدیکی آن) آن به زمین است.

 

مدار مریخ به دور خورشید یک قدم دورتر از زمین است. فواصل بین زمین و مریخ در اطراف خورشید به عنوان مدار هر دو جهان تغییر می‌کند. گاهی اوقات زمین و مریخ در یک طرف منظومه شمسی قرار دارند و از این رو در نزدیکی یکدیگر قرار دارند. در زمانهای دیگر، همانطور که در بیشتر سال 2017  و دوباره برای بیشتر سال 2019، مریخ در سمت مخالف منظومه شمسی  از زمین حرکت می‌کرد.

 

به نمودارهای زیر نگاه کنید که زمین و مریخ را در مدارهای مربوط به دور خورشید در اواسط سال 2018 و این ماه، یعنی ژوئن سال 2020 نشان می‌دهد … و سپس در اکتبر سال 2020، زمانی که زمین و مریخ برای این دوره دو ساله در نزدیکترین حالت خود خواهند بود.

زمین (آبی) آخرین بار در تاریخ 27 ژوئیه 2018 از بین خورشید و مریخ (قرمز) گذشت. این پدیده مقابله مریخ بود. این پدیده تقریباً هر 2 سال یک بار اتفاق می‌افتد و در چنین مواقعی، مریخ همیشه برای آن دوره 2 ساله در بهترین حالت مشاهده واقع می‌شود. همچنین یک چرخه 15 ساله مریخ وجود دارد. در ژوئیه سال 2018، ما در اوج چرخه 2 ساله – و اوج چرخه 15 ساله (مقابله مطلوب) بودیم و مریخ بسیار، بسیار درخشان بود! تصویر از  Fourmilab.

مریخ در سپتامبر 2019 مستقیماً از پشت خورشید زمین عبور کرد و برای ماههای طولانی، این سیاره از زمین دورتر از منظومه شمسی بوده است. اما اکنون زمین (آبی) شروع به صعود به رطرف مریخ (قرمز) می‌کند. این نمودار ژوئن 2020 را نشان می‌دهد. نمودار زیر را مشاهده کنید. تصویر Fourmilab.

در این نمودار موقعیت‌های نسبی زمین (آبی) و مریخ (قرمز) در زمان فرا رسیدن مقابله مریخ در 13 اکتبر 2020 نشان داده شده است. در همین زمان، مریخ دوباره در آسمان ما درخشان می‌شود، اما به روشنایی سال 2018 نخواهد بود. تصویر Fourmilab.

 

زمین یک سال طول می‌کشد تا یک بار به دور خورشید بچرخد. مریخ حدوداً دو سال طول می‌کشد تا یک بار در مدار گردش کند. مقابله برای مریخ – هنگامی که زمین بین مریخ و خورشید می‌گذرد – هر دو سال و 50 روز اتفاق می‌افتد.

 

بنابراین درخشش مریخ تقریباً هر دو سال یکبار در آسمان ما اتفاق می‌افتد و از بین می‌رود. به همین دلیل، سال 2018 برای مریخ سال بسیار ویژه‌ای بود، وقتی سیاره درخشان‌تر از سال 2003 بود. ستاره‌شناسان آن را مقابله مطلوب (یا کمترین فاصله) مریخ می‌خوانند.

http://www.alpo-astronomy.org/jbeish/2018_MARS.htm

به عبارت دیگر، در سال 2018، ما بین مریخ و خورشید حرکت کردیم مقابله مریخ در آسمان ما – تقریباً در همان زمان مریخ به خورشید نزدیک شد. کلمه حضیض به نزدیکترین نقطه مریخ نسبت به خورشید در مدار اشاره دارد.

 

 در سالهایی که ما از بین مریخ و خورشید می‌گذریم (مریخ نیز به خورشید نزدیک است)، زمین و مریخ در نزدیک‌ترین حالت هستند. این اتفاقی است که در سال 2018 افتاد.

 

سال 2003 مقابله مطلوب قبلی برای مریخ بود. سیاره سرخ در طی 34.6 میلیون مایلی (55.7 میلیون کیلومتری) زمین، نزدیکتر از بیش از هر زمان 60 هزار ساله قبل قرار گرفت!

 

نمودار توسط Roy L. Bishop. کپی رایت انجمن سلطنتی نجوم کانادا.

 

و حالا؟ زمین از  بین مریخ و خورشید در تاریخ بعدی در 13 اکتبر 2020 خواهد گذشت. سیاره سرخ درخشان‌ترین شی در آسمان ما – واقعاً بسیار درخشان و آتشین – به نظر می‌رسد.

 

و بدین ترتیب مریخ سالهای متفاوتی را برای درخشان بودن یا نبودن در آسمان ما طی می‌کند. سال 2019 یک سال کسل کننده بود، اما سال 2020 برای مریخ هیجان‌انگیز خواهد بود!

 

اکنون زمان شروع تماشای مریخ، فرا رسیده است. هنگامی که آن را مشاهده می‌کنید، به آن خیره بشوید و از درخشندگی روز افزون آن لذت ببرید. و فکر کنید چه عواملی باعث تغییر درخشندگی می‌شود: زمین خودمان که در مدار کوچکتر و سریعتر خود حرکت می‌کند و سعی در رسیدن به آن داریم.

 

مفهوم هنری از زمین (سیاره سوم از خورشید) که از میان خورشید و مریخ (چهارمین سیاره از خورشید) می‌گذرد. این تصویر مخالفت مریخ را نشان می‌دهد، هنگامی که در مقابل خورشید در آسمان ما ظاهر می‌شود. تصویر از ناسا.

 

 

Now is the time to start watching Mars

Posted by Deborah Byrd in ASTRONOMY ESSENTIALS | June 12, 2020

https://earthsky.org/astronomy-essentials/why-is-mars-sometimes-bright-and-sometimes-faint

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *