مثلث تابستانی را چطور می توانید پیدا کنید؟!

 

هنوز رسما تابستان در نیمه شمالی زمین از راه نرسیده، اما آسمان ما شروع به تابستانی کردن خود می کند. در این شبها، صورتواره بزرگ مثلث تابستانی را می توانید در شرق پیدا کنید.

مثلث تابستانی از 3 ستاره روشن – وگا، دنب، الطایر – از 3 صورت فلکی مختلف ساخته شده است. تصویر  Susan Gies Jensen in Odessa, Washington..

 

مثلث تابستانی یک صورت فلکی نیست بلکه صورتواره، یا الگوی ستاره ای می باشد. این الگو شامل سه ستاره روشن در سه صورت فلکی جداگانه است – دنب در صورت فلکی دجاجه، وگا در صورت فلکی شلیاق و الطایر در صورت فلکی عقاب.

 

در حال حاضر باید یاد بگیرید چگونه صوتواره مثلث تابستانی را تشخیص دهید.

 

تصویر از Jimmy Westlake / Steamboat Pilot & Today.

 

چگونه  مثلث تابستان را پیدا کنیم؟

در طول ماه ژوئن یا ژوئیه، برای پیدا کردن یک ستاره درخشان آبی و سفید به سمت شرق نگاه کنید. ستاره وگا، در صورت فلکی لیرا یا شلیاق. وگا در انتهای مثلث تابستانی درخشان تر از سه ستاره دیگر مثلث تابستانه است که حتی به اندازه کافی روشن به نظر می رسد که از بسیاری از شهرهای با آلودگی نوری هم دیده می شود.

 

به سمت راست پایین وگا بروید تا دومین ستاره درخشان مثلث تابستانی را پیدا کنید. این ستاره الطایر، روشن ترین ستاره در صورت فلکی عقاب است.

به پایین سمت چپ وگا برای جستجوی ستاره روشن دیگری نگاه کنید – دنب، روشن ترین ستاره در صورت فلکی دجاجه و سومین ستاره درخشان در مثلث تابستانی است.

 

مشاهده مثلث تابستانی دشوار است. اما شما آن را می بینید. این سه ستاره روشن – وگا، دنب و الطایر – مود توجه رصدگران علاقه مند به تابستان است.

مثلث تابستانی

 

اگر به اندازه کافی خوش شانس باشید که در یک شب بدون ماه در زیر آسمان تاریکی قرار داشته باشید، ستارگان زیادی را بین ستاره های مثلث تابستانی وگا و الطایر عبور می کنند خواهید دید. ستاره دنب در وسط این رودخانه ستاره ای،  در آسمان تابستانی تاریک قرار گرفته است. این رودخانه آسمانی، البته، دید ما از  لبه کهکشان راه شیری ما است. هرچند که هر ستاره ای که با چشم می بینید، عضوراه شیری است، در این زمان ما می توانیم به وضوح دیسک صاف کهکشانی را ببینیم، جایی که بیشتر ستاره ها جمع می شوند. تا اوت و سپتامبر، ما دید خوبی نسبت به مرکز کهکشان داریم.

 

هنگامی که شما مثلث تابستانی را به عنوان هدف رصدی بکار می گیرید، همیشه می توانید راه شیری را در یک شب روشن و تاریک ببینید. چطور است که در یک شب تابستانی تاریک برای کشف این ستارگان بپردازید؟ با استفاده از دوربین های دوچشمی به زیبایی همه سحابی های فراموش نشدنی و خوشه های ستاره ای را رصد کنید.

اسکات مک نیل این عکس از مثلث تابستانی، صورت فلکی هرکول، درخشش شیری و ستاره قرمز روشن آنتاریس را به تصویر کشیده است

 

مثلث تابستانی به عنوان تقویم فصلی طبیعت.

مثلث تابستانی به عنوان تقویم ستاره ای شناخته شده است که فصول را نشان می دهد. هنگامی که ستارگان مثلث تابستانی نور خورشید را حول و حوش گرد و غبار شرقی در اواسط تا اواخر ژوئن روشن می کنند، نشانه مطمئنی از تغییر فصل ها است، بهاری که به تابستان می رسد. با این حال، هنگامی که مثلث تابستانی در غروب در بالا در جنوب دیده می شود، تغییر وضعیت مثلث تابستان نشان می دهد که تابستان پایان یافته است.

راه شیری در بین صورت فلکی ذات الکرسی و مثلث تابستانی

 

 مثلث تابستانی، یک الگوی بزرگ ستاره ای متشکل از سه ستاره روشن است. در شبهای ماه ژوئن و ژوئیه، در سمت شرق می توانید آن را پیدا کنید.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Find the Summer Triangle

Posted by Deborah Byrd in ASTRONOMY ESSENTIALS | FAVORITE STAR PATTERNS | June 5, 2019

https://earthsky.org/favorite-star-patterns/summer-triangle-asterism-vega-deneb-altair

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *