دنباله‌دار سوآن در روزهای آینده به آسمان نیمکره شمالی قدم می‌گذارد!!

Comet

 

 

Comet

نمایی از دنباله‌دار SWAN و دنباله یونیزه آن، دوم می.

Damian Peach

 

زمانی که دنباله‌دار اطلس (C/2019 Y4) تکه تکه شد تقریبا امید منجمان برای رصد یک دنباله‌دار پرنور در آسمان بهار از بین رفت اما کمی بعد دنباله‌دار SWAN جای خود را به دنباله‌دار پیشین داد تا با سرعت و لباسی سبزرنگ در آسمان خودنمایی کند!

 

The NASA/ESA Hubble Space Telescope has provided astronomers with the sharpest view yet of the breakup of Comet ATLAS (C/2019 Y4). The telescope resolved roughly 30 fragments of the comet on April 20th and 25 pieces on April 23rd.  The comet was first discovered in December 2019 by the ATLAS (Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System) survey.

NASA / ESA / D. Jewitt (UCLA) / Q. Ye (University of Maryland)

 

تصاویر منجمان آماتور و تلسکوپ‌ فضایی هابل نشان دادند که هسته دنباله‌دار اطلس فروپاشیده و به صدها تکه تبدیل شده است. اخیرا مشخص شده است که احتمالا دلیل آن تبدیل یخ‌های زیر سطح آن به گاز و خروج ناگهانی آن‌ها می‌باشد.

 

تصویر مونتاژ شده از روند افزایش درخشندگی دنباله‌دار SWAN از 13 آوریل تا 30 آوریل.

 

دنباله‌دار SWAN اواخر ماه مارس توسط منجمی آماتور به کمک تصاویر رصدخانه خورشیدی و هلیوسفریک کشف شد؛ در آن تصاویر لبه‌های جرم درحال درخشان‌تر شدن بود. در اوایل ماه می دنباله‌دار SWAN به قدر 5.2 رسید و دنباله‌ای به طول یک درجه‌ داشت.

 

آسمان صبحگاهی:

اوایل ماه می ساکنین نیمکره جنوبی بهترین موقعیت را برای رصد این دنباله‌دار دارند اما دنباله‌دار SWAN به سرعت به سمت شمال حرکت می‌کند. ساکنین آمریکای جنوبی می‌توانند پیش از سپیده دم آن را کمی بالاتر از افق رصد کنند. این دنباله‌دار از صورت فلکی قیطس به سمت صورت فلکی حوت حرکت می‌کند. انتظار میرود از 20 می تا اوایل ماه ژوئن بتوان به خوبی آن را رصد کرد؛ 21 می نیز به قدر 2.8 می‌رسد.

انیمیشنی از تغییر ساختار دنباله یونی دنباله‌دار SWAN که اول ماه می ثبت شده است

اعتبار تصویر: Gerald Rhemann

 

برای رصد این دنباله‌دار می‌توانید از یک دوربین دو چشمی استفاده کنید؛ سپس تلاش کنید بدون ابزار اپتیکی و با چشم غیر مسلح آن را در آسمان بیابید.

مسیر حرکت دنباله‌دار SWAN از میان صورت فلکی قیطس به سمت ارابه‌ران در طول بازه سه هفته و نیم. موقعیت دنباله‌دار هر روز نشان داده شده است.

 

12 می (23 اردیبهشت ماه) دنباله‌دار SWAN از فاصله 52 میلیون کیلومتری زمین عبور کرده و 27 می با فاصله 40 میلیون کیلومتری از نزدیکی خورشید عبور خواهد کرد.

در مناطق امریکای مرکزی 90 تا 120 دقیقه پیش از طلوع خورشید فرصت رصد این دنباله‌دار را دارند.

 

آسمان شامگاهی: نمایی بهتر

دنباله‌دار SWAN از 23 ماه می تا 10 ژوئن به آسمان شامگاهی قدم خواهد گذاشت. ساکنین نواحی عرض‌های نیمه شمالی می‌توانند شاهد آن باشند. این دنباله‌دار از صورت فلکی پرساوش به سمت صورت فلکی ارابه‌ران حرکت می‌کند. در این بازه زمانی قدر دنباله‌دار از 2.8 به 5 افزایش می‌ یابد.

نقشه مسیر حرکت دنباله‌دار SWAN در آسمان شامگاهی از عرض جغرافیایی 40 درجه؛ موقعیت دنباله‌دار هر سه شب مشخص شده است. برای یافتن آن می‌توان از دو ستاره سروش و میرفک استفاده کرد.

 

این دنباله‌دار در مسیر حرکت خود از نزدیکی اجرام آسمانی عبور خواهد کرد؛ هفدهم می از نزدیکی کهکشان NGC 925 (در صورت فلکی مثلث)، بیستم می از فاصله 0.5 درجه‌ای ستاره الغول و دوم ژوئن از فاصله 1 درجه‌ای جنوب ستاره سروش (Capella) عبور خواهد کرد.

مدار حرکت دنباله‌دار SWAN در میان منظومه شمسی

 

یک دنباله‌دار درخشان دیگر

دنباله‌دار NEOWISE (C/2020 F3) که اخیرا طی پروژه NEOWISE ناسا کشف شده با قدر 11 و گیسویی با قطر 5 درجه در آسمان دیده خواهد شد. این دنباله‌دار ازصورت فلکی خرگوش به سمت صورت فلکی شکارچی حرکت می‌کند و در آسمان نیمکره جنوبی تنها به مدت چند لحظه قابل رصد خواهد بود. اوایل ماه ژوئن این دنباله‌دار قابل رویت نخواهد بود و سپس به آسمان صبحگاهی نیمکره شمالی و صورت فلکی ارابه‌ران برمی‌گردد. انتطار می‌رود این دنباله‌دار اواسط ماه ژوئن در مسیر حرکت خود از صورت فلکی سیاهگوش به صورت فلکی خرس بزرگ به قدر 3 برسد.

 

ترجمه: سرکار خانم مریم هادیزاده

منبع:

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/comet-swan-expected-to-put-on-a-splendid-show/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *